فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

اعزام به خارج برای ساده‌ترین بیماری‌های گوارشی؛ شیوه معمول قبل از انقلاب

رئیس انجمن صنعت تایر ایران در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

رشد 8 برابری صنعت تایر در بعد از انقلاب/ از وابستگی 95 درصدی تا خودکفایی 70 درصدی صنعت تایر

رئیس انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به اینکه ظرفیت‌ تولید تایرسازی کشور در قبل از انقلاب کلا 40 هزار تن تایر بود گفت: اکنون در بعد از انقلاب 8 کارخانه تایرسازی داریم که حدود 330 هزار تن در سال تایر تولید می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۸۲۸۴۹
رشد 8 برابری صنعت تایر در بعد از انقلاب/ از وابستگی 95 درصدی تا خودکفایی 70 درصدی صنعت تایر

محمدرضا تقی گنجی رئیس انجمن صنعت تایر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص دستاوردهای اقتصادی کشور در طول 40 سال انقلاب اسلامی بابیان اینکه قبل از انقلاب کلاً دو کارخانه تایرسازی در کشور وجود داشت که ظرفیت بسیار محدودی داشتند و سایزهای محدودی را تولید می‌کردند خاطرنشان کرد: ما اکنون در بعد از انقلاب 8 تا کارخانه تایرسازی داریم که با ظرفیت کامل کار می‌کنند و حدود 330 هزار تن در سال تایر تولید می‌کنند.

گنجی با اشاره به اینکه کارخانه‌های تایرسازی داخلی اکنون 85 درصد از نیاز کشور را تأمین می‌کنند خاطرنشان کرد: این کارخانه‌های تایرسازی فنّاوری بسیار خوبی دارند و حدود 20 هزار نفر کارگر هم مستقیماً در آنها در حال کار هستند.

وی با اشاره به اینکه دو کارخانه تایرسازی قبل از انقلاب پیرلی ایتالیا و جنرال تایر آمریکا هر دو کارخانه‌های خارجی بودند که ظرفیت‌ تولید آن‌ها کلاً 40 هزار تن تایر بود خاطرنشان کرد: فنّاوری آن کارخانه‌ها تولید تایرهای نخی بود که الآن بسیار قدیمی شده است و در ایران خیلی کم استفاده می‌شود.

رئیس انجمن صنعت تایر با اشاره به اینکه قبل از انقلاب ازنظر مواد اولیه چیزی نزدیک به 90 الی 95 درصد وابستگی داشتیم اظهار کرد: الحمدالله این وابستگی در حال حاضر تقریباً به حدود 30 درصد رسیده و 70 درصد مواد اولیه تایر در ایران تولید می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: اکنون کشور در تولید تایرهای رادیال، باری، اتوبوسی و کامیونی از فنّاوری‌های روز دنیا استفاده می‌کند و در این زمینه چیزی از دنیا عقب نیستیم.

گنجی با اشاره به برنامه‌ریزی آینده کشور برای تولید تایر خاطرنشان کرد: قرار است تا سه سال آینده با راه‌اندازی چند کارخانه دیگر ان‌شاءالله صد درصد نیاز تایر کشور برطرف شود و براین اساس در صنعت تایر خودکفا خواهیم شد.

وی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه کارخانه‌های تایرسازی کشور درزمینهٔ صادرات هم فعال بوده و هستند خاطرنشان کرد: کارخانه‌های تایرسازی به کشورهای مختلفی ازجمله کشورها همسایه مانند عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه، کشورهای آفریقایی مانند نیجریه، غنا صادرات داشته‌اند و حتی محموله‌هایی هم به اروپا صادرشده است.

رئیس انجمن صنعت تایر با اشاره به اینکه اکنون برای صادرات با مسئله ظرفیت تولید روبرو هستیم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکنون ظرفیت تولید 85 درصد از نیاز کشور راداریم به دنبال افزایش تولید خود هستیم و پس‌ازآن می‌توانیم به صادرات اهمیت بیشتری بدهیم؛ بر همین اساس در حال حاضر همین مقداری که صادر می‌شود بر اساس توان موجود است.

وی در ادامه با اشاره به نقاط قوت کشور در تولید مواد اولیه صنعت تایر بابیان اینکه اکنون پتروشیمی‌های ما کائوچوها مصنوعی را تولید می‌کنند خاطرنشان کرد: همچنین شرکت‌هایی اکنون در کشور هستند که دوده و اکسید روی می‌سازند و همچنین نخ‌های تایر در ایران تولید می‌شود.

گنجی افزود: خداراشکر بر روی مسائل زیربنایی تایر خیلی کارشده است و حتی کارخانه‌هایی که مواد اولیه صنعت تایرسازی کشور را تولید می‌کنند توانسته‌اند مقداری از تولیدات خود را هم به خارج از کشور صادرات کنند.

وی در پایان در خصوص برنامه توسعه کشور برای سال 1404 خاطرنشان کرد: قرار است تا آن سال 950 هزارتن تولید تایر شود که فکر می‌کنم ان‌شاءالله تا آن تاریخ به این تعداد خواهیم رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها