گزارش جام‌جم از تجارت غیر مستقیم آمریکا با ایران

جاده یک طرفه تجارت با آمریکا

هنوز هم ویترین فروشگاه‌های بزرگ، مملو از کالاهای لوکس و خارجی است که حکایت از واردات محصولات مصرفی و غیرضروری به ایران دارد. نکته قابل توجه اینجاست که برخی از این محصولات آمریکایی بوده و این در حالی است که ایران توسط این کشور مورد تحریم اقتصادی واقع شده است. به گزارش جام‌جم، 18 اردیبهشت بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد کشورش به‌طور رسمی از برجام خارج می‌شود و همه تحریم‌های ایران که در قالب این توافق به حالت تعلیق درآمده بود بازمی‌گردد. تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران وضع کرده ابعاد گسترده‌ای دارد و در یکی از بندهای آن تاکید شده هر شرکت یا کشوری که با ایران بیش از پنج میلیون دلار در سال مراوده مالی داشته باشد مشمول تحریم خواهد شد، اما خبرهایی منتشر شده که نشان می‌دهد یک شرکت آمریکایی تولیدکننده سیگار در طول دو سال گذشته بیش از 32 میلیون دلار سیگار به ایران صادر کرده است. این در حالی است که شرکت‌هایی که بعد از برجام قصد سرمایه‌گذاری یا فروش تجهیزات و لوازمی مانند هواپیما به ایران را داشتند باید از آمریکا مجوز دریافت می‌کردند، اما یک شرکت تولیدکننده سیگار آمریکایی به راحتی در طول دو سال گذشته محصولات خود را به ایران صادر ‌کرده است. از سوی دیگر باید توجه داشت ایران طبق یک قرارداد، تعدادی هواپیما از فرانسه و آمریکا خریداری کرد که تنها تعداد انگشت شماری از این هواپیماها وارد ایران شد و شرکت بوئینگ آمریکایی هیچ محصولی به ایران تحویل نداد. با این حال محصولات یک شرکت تولیدکننده سیگار آمریکایی به‌راحتی وارد مرزهای کشور می‌شود. البته ورود سیگار با برندهای آمریکایی موضوع تازه‌ای نیست و در طول سال‌های گذشته هر بار در مورد واردات محصولات از کشوری که قصد منزوی‌کردن و تحمیل فشار اقتصادی به مردم ایران را دارد انتقاد شده اما ظاهرا گوش شنوایی در این مورد نیست. سازمان توسعه تجارت و همچنین مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور مسؤول ثبت سفارش و نظارت بر محصولات دخانی کشور هستند، اما در طول دو سال گذشته در این زمینه اقدام قابل توجهی نداشتند و واردات محصولات مصرفی از آمریکا همچنان ادامه دارد. برای تهیه این گزارش هرچه با مسئولین این دو سازمان تماس گرفتیم پاسخی نگرفتیم.
کد خبر: ۱۱۸۲۶۵۸

ورود ۳۲ میلیون دلار سیگار آمریکایی به کشور
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات از ورود ۳۲میلیون دلار سیگار آمریکایی طی دو سال گذشته به کشور خبر داد و گفت: این در حالی است که هر شرکت یا کشوری بیش از پنج میلیون دلار با ایران مبادله داشته باشد، توسط آمریکا تحریم می‌شود و تنها در این سال‌ها واردات سیگار به ایران تحریم نشده است.
محمدرضا مسجدی از مرگ سالانه 60 هزار نفر در ایران به علت بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار خبر داد که چهار برابر تصادفات جاده‌ای است و افزود: براساس آمار به‌دست آمده پیش از این 20 درصد مردان و 2 درصد زنان در کشور سیگار می‌کشیدند که این آمار امروز افزایش یافته است.
وی افزایش مصرف دخانیات در کشور را زنگ خطری دانست و با اشاره به اولویت بندی اجناس مورد نیاز کشور در ده گروه کالایی برای تخصیص ارز 4200 تومانی گفت: امروز در کشور با تامین دارو مشکل داریم اما دولت سیگار را در ردیف پنجم اولویت‌های ارزی قرار داده که قابل پذیرش نیست. واردات کالا از آمریکا به امروز و دیروز بر نمی‌گردد و در طول چهل سال گذشته با این‌که ایران مشمول تحریم‌های آمریکا بوده اما همچنان سعی کرده کالاهای مصرفی و لوکس خود را روانه ایران کند. حدود دو سال پیش بود که خبری با عنوان واردات خودروهای آمریکایی به کشور افزایش یافته، منتشر شد و مقام معظم رهبری به این موضوع انتقاد کردند. جالب که این محصولات تولید یک شرکت ژاپنی بود، اما از آمریکا وارد ایران می‌شد. از سوی دیگر تعدادی خودرو با برندهای آمریکایی برای تردد در مناطق ایران وارد می‌شد که برای آنها هم ارز زیادی از کشور خارج می‌شد اما در مقابل صادرات فرش ایرانی و پسته ایرانی به آمریکا منع شده بود.
اگر واردات سیگار به‌صورت رسمی صحت داشته باشد باید بیان کرد که با توجه به مشکل تامین مواد اولیه کارخانجات و دارو چه ضرورتی دارد که سیگار آمریکایی با ارز 4200 تومانی به کشور وارد شود. کارشناسان در این زمینه معتقدند دولت باید نظارت خود را در زمینه واردات بیشتر کند و همانطور که این کشور اجازه مراوده ایران با کشورهای دیگر را نمی‌دهد و هر روز تحریم جدیدی اعمال می‌کند واردات محصولات مصرفی از آمریکا به ایران هم به صفر برسد.

جاده یک طرفه محصولات مصرفی
حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از واردات محصولات مصرفی از آمریکا به خبرنگار ما گفت: آمریکا و اسرائیل دشمنان ایران هستند و هرگونه واردات محصولات مصرفی و لوکس از این کشورها چه از راه قانونی و چه قاچاق باید به صفر برسد.
وی تاکید کرد: آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران وضع کرده و در تحریم‌های جدید سختگیری‌های زیادی انجام داده است. در این شرایط اصلا جایز نیست ارز کشور را که به سختی وارد می‌شود برای این‌گونه محصولات هدر دهیم.
سلاح ورزی به نیاز دارویی و مواد اولیه برای تولید اشاره کرد و افزود: کارگران گروه ملی فولاد ایران به‌دلیل نداشتن مواد اولیه برای تولید اعتراض داشتند و بهتر است به جای واردات محصولی مانند سیگار آن هم از کشوری که دشمن ایران است، به فکر واردات محصول اولیه برای تولید باشیم تا کارگران در این فشار اقتصادی بیکار نشوند. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که واردات محصولات اولیه و دارو به سختی انجام می‌شود، تصریح کرد: سیگار نباید با ارز دولتی وارد شود به این دلیل که در اولویت‌ها و نیازهای ضروری مردم نیست و اگر هم قاچاق می‌آید دولت باید نظارت خود را در مرزها بیشتر کند. اکنون ارزی که به واردات سیگار داده می‌شود دلار 4200 تومانی است که این محصول باید از رده محصولات اولویت دار کشور خارج شود و به جای آن محصولی قرار بگیرد که نیاز اصلی خانوارهاست.
وی به مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هشدار داد و گفت: ارز کشور نباید برای محصولات غیر ضرور تخصیص یابد و اگر هم نیاز است سیگار وارد کشور شود بهتر است کشور دیگری مبدا واردات باشد. سلاح‌ورزی معتقد است، واردات محصولی مانند سیگار که علاوه بر آسیب جسمانی موجب خروج ارز از کشور می‌شود، بهتر است با ارز آزاد در دسترس مردم قرار بگیرد و نکته مهم تر این‌که هیزم در آتشی که دشمن برای ما روشن کرده، نریزیم. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این‌که آیا شما خودتان سیگار می‌کشید که در مورد مضرات آن صحبت می‌کنید و خواستار گران شدن آن هستید، گفت: مثال رطب خورده منع رطب کند در مورد من صدق نمی‌کند و من اصلا سیگار نمی‌کشم اما ورزش هم نمی‌کنم.

جنگ همان جنگ است؛ دیروز نظامی، امروز اقتصادی
یحیی آل‌اسحاق، کارشناس اقتصادی به دشمنی آمریکا و ایران در طول 40 سال گذشته اشاره کرد و به جام‌جم گفت: آمریکا در طول چهار دهه اخیر همواره قصد داشته ایران را در بخش‌های مختلف از جمله نظامی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری باز دارد اما در جنگ نظامی توفیق زیادی نداشت و به‌رغم این‌که جنگ تحمیلی هشت سال به طول انجامید و در این مدت همه کشورهای غربی برای نابودی ایران به عراق کمک کردند باز هم نتوانستند دستاوردی در این زمینه کسب کنند.
وی افزود: اما این روحیه نظامی‌گری در بخش اقتصاد وجود نداشت و آمریکا تا حدی پیشروی کرد به‌طوری که تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری کاهش یافت، اما دولتمردان وظیفه داشتند تا اعتماد مردم را به سیاست‌های اقتصادی بازگردانند که این اعتماد با اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قابل اجرا بود.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آمریکا متوجه شده در بخش نظامی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد به همین دلیل به تحریم‌های اقتصادی روی آورده که نتیجه آن کاهش سرمایه‌گذاری خارجی و کاهش مراودات مالی ایران با کشورهای دیگر است، اما این موضوع هم راه حل دارد.
به گفته وی، ریچارد نفیو، مسؤول امور ایران در خزانه‌داری آمریکا در زمان باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در کتاب خود آورده واردات محصولات سرمایه‌ای و دارای فناوری را به ایران محدود کردیم و به جای آن اجازه صادرات کالای لوکس و مصرفی را دادیم تا از این طریق فاصله طبقاتی در این کشور را زیاد کنیم که تا حدی هم آمریکا در این زمینه موفق بود و به هدف خود دست یافت.
آل‌اسحاق با تاکید بر این‌که واردات محصولات مصرفی در همه کشورها با محدودیت‌هایی همراه است، گفت: همه کشورهایی که توان تولید دارند واردات محصولات مصرفی به مرزهای خود را محدود می‌کنند و سعی دارند تا در این زمینه خودکفا شوند.
این کارشناس اقتصادی شرایط فعلی اقتصاد را جنگی خواند و تصریح کرد: وضعیت امروز ایران با آمریکا خارج از شرایط جنگی نیست و مانند همان زمان دقیقا فرمانده نیاز دارد و باید در این راه سربازان از استراتژی جنگی تبعیت کنند. اگر نتوانیم سیاست جنگ اقتصادی را در کشور پیاده‌سازی کنیم، هم تولیدمان را از دست خواهیم داد و هم آمریکا را به هدفش رساندیم، اما روحیه ایرانی این‌طور نیست که بتواند حرف زور را قبول کند و قطعا آمریکا در این مسیر به هدفش نخواهد رسید.
وی با انتقاد از واردات محصولات آمریکایی به کشور خصوصا سیگار انتقاد کرد و گفت: واردات کالا از این کشور -چه به صورت قانونی و چه به صورت غیرقانونی-آن هم در شرایطی که این کشور همه مراودات مالی ایران را محدود کرده خیانت به کشور است و باید مقابل این‌گونه رفتارها ایستاد.

برنامه‌ریزی برای بر هم ریختن اقتصاد ایران
ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران به خبرنگار ما گفت: برخی محصولات هستند که اگر به‌صورت قانونی و شفاف وارد کشور نشوند به صورت قاچاق وارد می‌شوند که سیگار در آن دسته قرار دارد. به همین دلیل بهتر است واردات به صورت قانونی و با پرداخت عوارض دولتی و حقوق گمرکی انجام شود.
وی افزود: اما در برخی موارد برندهایی وارد کشور می‌شود که تنها تعداد اندکی افراد از واردات آن نفع می‌برند و ممکن است به دلیل سخت بودن تشریفات قانونی از راه قاچاق آن را وارد کشور کنند که این، هم به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و هم سلامت افراد جامعه را به خطر می‌اندازد.
جمیلی می‌گوید: باید توجه داشت که آمریکا به دنبال ضربه‌زدن به ایران است و برای صادرات محصولات خود به ایران برنامه‌ریزی‌های دقیقی می‌کند. این موضوع در حالی بیان می‌شود که کشورهای غربی در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند و به‌دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجبور شدند کشور ما را ترک کنند، اما محصولات آمریکایی به‌راحتی می‌توانند وارد شوند.
وی به مسؤولان توصیه کرد و گفت: اگر نیاز به کالایی داریم بهتر است اقدامات و تشریفات این کار از کشور دیگر انجام دهیم تا محصولات آمریکایی در ایران مشاهده نشود.

فاصله طبقاتی، هدف آمریکایی‌هاست
محمد عزیزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به جام‌جم تصریح کرد: واردات قانونی یا غیرقانونی محصولات لوکس به کشور باعث ایجاد فاصله طبقاتی در کشور می‌شود و همان‌طور که رهبر‌معظم انقلاب به این موضوع اشاره کردند باید با اشرافیگری مقابله شود. این نماینده مجلس با اشاره به این‌که هدف آمریکا ضربه زدن به ایران است، افزود: آمریکا قصد دارد از هر راهی به ایران ضربه بزند که یک روز این کار را از طریق تجهیز کردن سلاح‌های نظامی عراق که در جنگ با ایران بود انجام داد و الان هم اعمال فشارهای اقتصادی به مردم برای ناراضی کردن اقشار متوسط و فقیر نسبت به حاکمیت را در برنامه دارد.
عزیزی با بیان این‌که برای مقابله با آمریکا ابتدا باید اهداف این کشور را بیابیم، تصریح کرد: این کشور از طریق جنگ نرم قصد دارد کالاهای لوکس خود را به ایران صادر کند و اخیرا موضوعی شنیده می‌شود که اغلب سیگارهایی که به صورت قاچاق وارد می‌شود تولید یک برند آمریکایی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: دولت در این زمینه باید گامی اساسی بردارد تا علاوه بر مبارزه با قاچاق از ورود کالاهای آمریکایی به کشور خودداری کند که این کار همانند لو دادن نقشه‌های جنگی به دشمن است و کسی که این کار را انجام می‌دهد باید به عنوان یک خائن کشور مجازات شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها