کارشناس و پژوهشگر اعتیاد گفت: بسیاری از کسانی که برای درمان به کلینیک ها مراجعه می کنند می گویند که فکر نمی کردند مصرف «گل» اعتیاد آور باشد اما این طور نیست و اکنون گل به سکوی پرتاب مصرف مواد خطرناکتر مثل هروئین و شیشه است.
کد خبر: ۱۱۸۲۵۲۷
«گل» سکوی اعتیاد به هروئین و شیشه شده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، «گل» دومین ماده مخدر پر مصرف در کشور است. بر اساس اعلام پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، 2 میلیون و 808 هزار نفر در کشور مصرف‌کننده مستمر مواد هستند. مصرف مواد مخدر توسط معتادان چند نوع مختلف شامل مواد مخدر (تریاک و مشتقات آن مانند هروئین، کراک و مرفین)، مواد محرک (شیشه و داروهای محرک) و مواد توهم‌زا است؛ اما تریاک و مشتقات آن بالاترین میزان مصرف مواد در کشور را به خود اختصاص داده‌اند و 65 درصد معتادان تریاک و مشتقات آن را مصرف می‌کنند. مصرف شیشه کم و مصرف گُل جایگزین آن شده است و در رتبه دوم پس از تریاک قرار دارد. همچنین مصرف شیشه از 36 درصد به 8.2 درصد رسیده است.

هومان نارنجی ها افزود: بیشتر افرادی که مواد خطرناکتر مانند هروئین، تریاک و شیشه مصرف می کنند، کسانی هستند که از تجربه مصرف گل عبور کرده اند.
وی ادامه داد: وابستگی و اعتیاد، سرطان زا بودن، بیماری های شدید ریوی، ناباروری، از بین رفتن سلول های مغزی، هذیان و توهم در بینایی و شنوایی شایع ترین عوارض مصرف ماده «گل» است.
نارنجی ها گفت: قرمز شدن سفیدی چشم، پرخاشگری و عصبانیت، زیاد شدن اشتها، مشکلات تنفسی و سرفه های شدید، بوی بد و خشک شدن دهان، ترس و اضطراب از جمله علایم مصرف ماده «گل» است.
وی اظهار داشت: سودجویان و تبلیغ کنندگان مصرف ماده «گل» می گویند، مصرف «گل» بی خطر است، اعتیاد آور نیست، سرطان را درمان می کند، ضد بیماری ام. اس است و باعث افزایش تمرکز می شود در حالی که اینها باورهای رایج غلط است، واقعیت ندارد و دام سودجویان برای جوانان است.
نارنجی ها تصریح کرد: مروجان و مبلغان مصرف گل به دلیل بهره مندی از سود کلان، تبلیغات گسترده دارند هر چند در حوزه پیشگیری سود عینی و ملموس مشاهده نمی شود اما دولت برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درباره عوارض مصرف ماده گل باید هزینه کند زیرا هزینه برای پیشگیری از بسیاری از پیامدها و عوارض بعدی برای فرد، خانواده و جامعه جلوگیری می کند.
این پژوهشگر اعتیاد اضافه کرد: تبلیغات اغواگرایانه مصرف مواد برای جوانان متاسفانه تمایل مصرف آنها را افزایش می دهد اما مهم این است که در جبهه مقابل و در زمینه پیشگیری و اطلاع رسانی برای مقابله با این تبلیغات چه کاری انجام داده ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها