جلیقه زردها با شعار «مکرون استعفا بده» به خیابان‌ها آمدند

ادامه جلیقه زردها

معترضان به سیاست‌های دولت فرانسه برای ششمین هفته متوالی به خیابان‌ها آمدند و بار دیگر خواستار استعفای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور شدند. این در حالی بود که دولت از روزهای پیش با استقرار نیروهای امنیتی و دادن امتیازاتی، خود را برای پیشگیری و مهار تجمع معترضان آماده کرده بود. گرچه به گفته منابع خبری، تعداد معترضان در روز گذشته از هفته‌های پیش کمتر بود، اما نشان می‌داد هنوز جلیقه‌زردها به خواسته‌هایشان نرسیده‌اند و این جنبش ادامه دارد. جنبش جلیقه‌زردها اعتراضی علیه نظام سرمایه‌داری توصیف می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۲۱۵۹

روزنامه فرانسوی ژورنال‌دودیمانش دیروز در گزارشی نوشت دولت فرانسه به منظور پیشگیری از تظاهرات جلیقه‌زردها 4100 نیروی امنیتی در پاریس مستقر کرده است. هدف از استقرار این نیروها جلوگیری از هرگونه تجمع معترضان در میادین اصلی شهر بود. این در حالی است که پایتخت فرانسه به مناسبت آغاز سال جدید میلادی نیمه تعطیل بوده و مردم برای خریدهای شب عید به مغازه‌ها رفت‌و‌آمد می‌کردند. به گزارش فارس، با وجودی که تعداد تظاهرات‌کنندگان در مقایسه با هفته‌های گذشته کمتر شده بود، اما شمار نیروهای پلیس همان‌طور که پیشتر هم اعلام شده، قابل توجه بود. معترضان از همان دقایق نخست تظاهرات، شعار «مکرون استعفا بده» را سر دادند.
اعتراضات مردمی در فرانسه تحت عنوان «جلیقه‌زردها» که از شش هفته پیش شروع شده، با وجود عقب‌نشینی رئیس‌جمهور این کشور از طرح گران کردن بنزین و تعلیق آن کم و بیش ادامه دارد. تظاهراتی که تاکنون بیش از چهار کشته و 1700 بازداشتی داشته است. گفته می‌شود یکی از دلایل کاهش تعداد تظاهرات‌کنندگان، ایام تعطیلی عید در کشورهای اروپایی و دیگری پاکسازی کمپ‌های تجمع‌کنندگان به دست پلیس بوده است. دور روز پیش ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه که به منطقه‌ای در مرکز فرانسه رفته بود، با معترضانی که علیه رئیس‌جمهور فرانسه شعار «مکرون استعفا» سر می‌دادند، مواجه شد. عصر روز جمعه سنای فرانسه بعد از مجلس ملی، یک‌سری قوانین برای کمک به افراد زیر خط فقر و بازنشسته‌ها تصویب کرد. این قوانین باید از اوایل ۲۰۱۹ اجرایی شود. پیگیری اعتراضات جلیقه‌زردها در حالی است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با نمایندگان اتحادیه‌های کارگری این کشور وعده‌هایی در‌خصوص بهبود وضعیت اقتصادی داد. مکرون همچنین در دیداری که با نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه داشت از او برای مهار بحران جلیقه‌زردها کمک خواست. روزنامه فیگارو در این باره نوشت: مکرون و سارکوزی در این دیدار درباره نظم عمومی و همین‌طور تدابیر مالیاتی که رئیس‌جمهور فرانسه بتازگی اعلام کرد، رایزنی داشتند.

پراکندگی اعتراضات
اعتراضات جلیقه‌زردها در سایر مناطق فرانسه نیز ادامه دارد. چهارشنبه هفته گذشته معترضان جلیقه‌زرد ایست‌های عوارضی در بخش‌هایی از این کشور را اشغال کردند.
به گزارش رویترز، ونسی اوتوروتس، بزرگ‌ترین شرکت بهره‌برداری بزرگراه‌های فرانسه اعلام کرد، اعتراضات در حدود ۴۰نقطه از شبکه راه‌های تحت پوشش این شرکت و تقاطع برخی بزرگراه‌ها خساراتی را به وجود آورد، به‌ویژه در شهرهای گردشگری همچون اوینیون، اورانژ، پرپینیان و اگد.
دولت فرانسه در پاسخ به درخواست ارتقای شغلی نیروهای پلیس، پیشنهاد پاداش ۳۰۰یورویی به آن افسرانی را داد که در جریان اعتراضات گسترده از ماه گذشته مستقر شده‌اند. یکی از دلایل مهم این توجه دولت به نیروهای پلیس آن است که تعدادی از نیروهای پلیس نیز به جنبش جلیقه‌زردها پیوسته بودند.

تبعیض‌های ناروا
اعتراضات جنبش جلیقه‌زردها در فرانسه از 17نوامبر ۲۰۱۸ (۲۶ آبان ۹۷) با یک فراخوان ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی کلید خورد. معترضان که به افزایش مالیات سوخت اعتراض داشتند جلیقه‌های زرد رنگ را به نماد خود تبدیل کردند. معترضان فرانسوی که عموما از اقشار متوسط و حاشیه‌نشین فرانسه هستند، باور دارند دولت، تمام سنگینی هزینه سیاست‌های ریاضتی و سیاست‌های زیست‌محیطی را بر دوش آنها نهاده است و در عوض ثروتمندان جامعه را از این مالیات‌های مصون داشته است. برخی ناظران اعتراضات جلیقه‌زردها را تبلور اعتراض اقشار آسیب پذیر و فرودست جوامع سرمایه داری غرب می‌دانند که نسبت به اقتصاد نئولیبرالی معترض است. اقتصادی که کمر فقرا را شکسته و بر ثروت ثروتمندان افزوده است. کارشناسان می‌گویند جلیقه‌زردها ساختار شکن نیستند و قصد ندارند با تغییر سیستم‌های حاکم نظام‌های جدیدی را برسرکار آورند، بلکه آنها بیشتر قصد اصلاح امور و کاستن از تبعیضات کشنده‌ای دارند که هر روز زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از قدرت خرید آنها می‌کاهد.

منشور جلیقه زرد‌ها

بتازگی در شبکه‌های اجتماعی منشوری منتشر شده که آن را به جلیقه زردها منتسب می‌سازند. این منشور روی یک جلیقه زرد رنگ به زبان فرانسه نوشته شده و عمق و گستردگی اعتراضات را نشان می‌دهد. در این منشور مرکب از 25 ماده آمده است:
الف) اقتصاد / اشتغال: ۱ـ در قانون اساسی درج شود که دولت نمی‌تواند بیش از ۲۵ درصد از شهروندان مالیات بگیرد ۲ ـ افزایش ۴۰ درصدی حداقل دستمزد ۳ ـ افزایش استخدام در بخش عمومی ۴ ـ برنامه‌ریزی برای ساخت پنج میلیون واحد مسکن اجتماعی ۵ ـ مقابله با انحصارگرایی بانک‌ها ۶ ـ لغو بدهی‌ها
ب) سیاست: ۷ ـ نوشتن یک قانون اساسی جدید ۸ ـ ممنوع کردن لابی‌ها و شبکه‌های نفوذ ۹ ـ خروج از اتحادیه اروپا ۱۰ ـ استرداد 80 میلیارد یورو فرار مالیاتی که هر سال در بورس اتفاق می‌افتد ۱۱ ـ توقف فوری خصوصی سازی‌ها و پس گرفتن اموال عمومی ۱۲ ـ جمع‌آوری دستگاه‌های جریمه خودکار بیهوده از جاده‌ها ۱۳ ـ حذف ایدئولوژی از نظام آموزش و پرورش ۱۴ ـ چهار برابر کردن بودجه اختصاصی برای تامین عدالت اجتماعی ۱۵ ـ شکستن انحصار رسانه‌ای ۱۶ ـ تضمین آزادی شهروندان
ج) بهداشت/ محیط‌زیست ۱۷ ـ وادار کردن تولیدکنندگان به تامین قطعات به مدت ده سال جهت مقابله با «کهنگی تعمدی» ۱۸ ـ ممنوع کردن تجاری‌سازی بطری‌های پلاستیکی و سایر مواد بسته‌بندی آلاینده ۱۹ ـ مقابله با نفوذ فزاینده لابراتوارهای دارویی ۲۰ ـ ممنوع کردن محصولات دستکاری شده ژنتیکی، کودهای سرطان‌آور و... ۲۱ ـ بازصنعتی‌سازی کشور به منظور کاهش واردات و آلودگی
د) ژئوپلتیک: ۲۲ ـ خروج فوری از ناتو
۲۳ -توقف غارت و مداخله سیاسی و نظامی در آفریقا ۲۴ ـ جلوگیری از مهاجرت‌هایی که امکان پذیرش و ادغام آنها برای ما وجود ندارد ۲۵ ـ احترام به معاهده‌ها و حقوق بین‌الملل

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها