گزارشی از تأخیر در پرداخت بسته حمایتی به کارگران و بازنشستگان

کارگران قید بسته حمایتی را بزنند؟

بیش از 13 میلیون نفر جامعه کارگری کشور از سه ماه پیش در انتظار دریافت بسته حمایتی دولت هستند اما آخرین پیگیری‌ها نشان می‌دهد کارگران فعلا باید قید دریافت این بسته 200 هزار تومانی را بزنند. از اواخر تابستان امسال مسؤولان دولتی اعلام کردند که با هدف جبران قدرت خرید مردم بر اثر التهابات بازارها و افزایش تورم، قصد دارند بسته حمایتی کالایی به مردم پرداخت کنند. سرانجام هیات وزیران 27 آبان ماه به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه را تصویب کرد.
کد خبر: ۱۱۸۱۶۹۳

از آذرماه نیز واریز وجه بسته حمایتی آغاز شد، اما اولویت‌بندی دولت قابل تأمل بود: ابتدا مستمری‌بگیران دائمی کمیته امداد و سازمان بهزیستی، کارمندان و بازنشستگان دولتی، سپس بازنشستگان غیردولتی و دست آخر کارگران.
کارمندان و بازنشستگان دولتی بسته حمایتی را دریافت کرده‌اند. تاکنون فقط نصف بودجه بسته حمایتی حدودا 2/5 میلیون نفر بازنشسته غیردولتی تامین شده اما برای بقیه پولی واریز نشده و با این اوضاع، به علت کسری منابع، احتمالا 13 میلیون کارگر کشورمان هیچ‌گاه بسته دریافت نخواهند کرد.

چه کسانی بسته حمایتی می‌گیرند؟
مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، تأمین اجتماعی، بازنشستگان کشوری و لشکری، بازنشستگان صندوق فولاد و مستمری‌بگیران بنیاد شهید و سایر اقشار از جمله گروه‌های دریافت‌کننده بسته حمایتی هستند.
همه کارکنان دولت براساس این مصوبه چه رسمی، پیمانی (براساس حکم کارگزینی)، قراردادی یا شرکتی باشند (براساس قرارداد) چنانچه قیدشده باشد که زیر سه میلیون تومان حقوق می‌گیرند، مشمول این طرح می‌شوند.
بسته حمایتی شامل حال کارگران بخش خصوصی نیز می‌شود ضمن این‌که به همه کسانی که قرارداد بیمه تامین اجتماعی دارند حتی اگر از بخش خصوصی باشند بسته حمایتی تعلق می‌یابد البته شرط حقوق زیر سه میلیون نیز در این مرحله لحاظ می‌شود.
در مورد نحوه واریز این بسته‌ها باید گفت که در یک خانواده اگر یک یا چند نفر بیمه‌شده تأمین اجتماعی باشند، فقط به یک نفر که همان سرپرست خانوار است، بسته حمایتی داده می‌شود. مبلغ این بسته‌ها بین صد تا ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

کدام گروه‌ها بسته حمایتی خود را گرفته‌اند؟
اگر بخواهیم بدانیم که چه گروه‌هایی تا این لحظه بسته حمایتی خود را گرفته‌اند مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، بازنشستگان لشکری و کشوری و بازنشستگان صندوق فولاد، بسته حمایتی خود را دریافت کرده‌اند.
سازمان‌های مربوط این افراد، لیست را فرستاده‌اند و این لیست‌ها به این دلیل است که جلوی همپوشانی‌ها گرفته شود و افراد از دو یا چند جا بسته را نگیرند.

تا چه زمانی بسته‌ها واریز می‌شود؟
در مورد این‌که آیا بازه زمانی برای پرداخت بسته‌ها وجود دارد یا نه باید گفت که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به لحاظ شناسایی افراد و مشمولان مشکلی ندارد، اما موضوعی که اهمیت دارد تأمین اعتبارات لازم است که به سازمان برنامه و بودجه برمی‌گردد. از طرفی هر ماه اطلاعات افراد تغییر می‌کند که لازم است با در نظر گرفتن اطلاعات خانوار نسبت به برنامه‌ریزی اجرای دوره‌های بعدی اقدام کرد.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فقط مخصوص شناسایی افراد بوده که کارش را هم انجام داده و اگر بودجه طرح تأمین شود این وزارتخانه مشکلی برای اجرا ندارد. بودجه هم بسته به گروه‌های مختلف متغیر است.

نصف بازنشستگان
تاکنون 50 درصد بازنشسته‌ها بسته حمایتی را دریافت کرده‌اند. علت این موضوع به گفته احمد میدری، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که فقط 75درصد بودجه برای بازنشستگان تأمین اجتماعی دریافت شده است، پس از تأمین کامل اعتبار، بسته حمایتی به بازنشستگان پرداخت می‌شود و پس از این‌که سبد حمایتی به این گروه تعلق گرفت نوبت به کارگران بیمه‌شده تأمین اجتماعی می‌رسد.
وی درباره جزئیات این بخش گفت: باید 25درصد بودجه باقیمانده مربوط به بازنشستگان از سوی دولت تخصیص یابد تا همه بازنشستگان بسته حمایتی را دریافت کنند، به کارگرانی که در یک خانواده هستند و حتی یک عضو از آنها بسته حمایتی را دریافت نکرده، آن را دریافت خواهند کرد.
معاون وزیر کار در پاسخ به این‌که آیا سبد حمایتی با توجه به درآمد خانوار به کارگران تعلق می‌گیرد یا صرفا درآمد سرپرست خانوار ملاک خواهد بود، گفت: درباره کارگران صرفا احکام خود کارگران مدنظر قرار می‌گیرد. میدری تأکید کرد: مبنا در این زمینه بیمه‌پردازی کارگران است؛ مثلا کارگری حقوقش به سازمان تأمین اجتماعی چهار میلیون تومان اعلام شده، همین رقم برایش مبنا قرار می‌گیرد و با توجه به پیش‌شرط دریافت بسته حمایتی که به افرادی با درآمد زیر سه میلیون تومان تعلق می‌گیرد دیگر رقمی دریافت نخواهد کرد. وی همچنین درباره زمان پرداخت این بسته حمایتی به کارگران، آن را بعد از پرداخت بسته حمایتی گروه دوم یعنی بازنشستگان اعلام کرد.

بودجه ناکافی
علی‌اکبر لبافی، کارشناس حوزه کار نیز به دلیل تأخیر در اختصاص بسته‌های حمایت غذایی به کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: آن‌طور که گفته می‌شود نیمی از بازنشستگان تأمین اجتماعی این بسته‌ها را دریافت کردند و دلیل این‌که بقیه دریافت نکردند این است بودجه‌ای که برای این منظور پیش‌بینی‌شده به طور کامل تحقق‌نیافته و با اختصاص کامل آن بقیه بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز از بسته‌های حمایتی بهره‌مند خواهند شد.
به گفته وی، پس از آن‌که همه بازنشستگان تأمین اجتماعی بسته حمایت غذایی گرفتند، نوبت به کارگران خواهد رسید که بعد از تأمین اعتبار از محل پیش‌بینی شده در مصوبه دولت در طرح حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه اختصاص خواهد یافت.

تاخیر در اعطای بسته حمایتی
محمداسماعیل سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی در این زمینه تصریح کرد: با افزایش تورم، دولت بسته حمایتی را برای کارمندان و کارگران در نظر گرفت که قرار بود از مهرماه برای کارگران نیز توزیع شود؛ اما اکنون در دی‌ماه هستیم و هنوز این بسته‌ها هنوز به کارگران داده نشده است، بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی نامطلوب، بهتر است به وضعیت کارگران نیز سریع‌تر رسیدگی شود.
عضو کمیسیون فرهنــــــــگی مجلس افزود: دولــــــــــــــت در خصوص کمک به معیشت مردم برنامه دارد، اما مدیریت اجرای آن با توجه به سازوکارهای موجود هنوز فراهم نشده، طوری که اغلب کارگران و کارمندان کشــــــــــــور در حال حاضر حقوق زیر دو میلیون تومان دریافت می‌کنند، بنابراین دولت باید به سوی تدوین برنامه مطمئن پیش برود.

تبعیض به ضرر کارگران
سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون کارگری مجلس در خصوص بسته‌های حمایتی دولت، گفت: متأسفانه دولت در اعطای بسته حمایتی بین کارمندان و کارگران تبعیض ناروایی داشته است.
وی ادامه داد: طبق مصوبه هیات وزیران به خانواده‌هایی که چند کارمند دارند، به تعداد کارمندان بسته حمایتی داده می‌شود، اما درباره کارگران این مساله لحاظ نمی‌شود و بدون توجه به تعداد کارگران خانواده، صرفا بسته حمایتی به سرپرست خانواده اعطا می‌شود. عضو فراکسیون کارگری مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر، هنوز هیچ اقدامی برای اعطای بسته‌های حمایتی به کارگران نشده است و این مساله نمود واقعی بی‌عدالتی بین کارگران و کارمندان است.
جلودارزاده اضافه کرد: به دنبال این مساله و برای رفع تبعیض در ارائه بسته‌های حمایتی و ضرورت اعطای آن به کارگران، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نامه‌ای به نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ارسال کرد تا این مشکل حل شود.

دلایل عدم تخصیص بسته حمایتی به بازنشستگان
اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی درباره دلایل عدم واریز بسته حمایتی 200 هزار تومانی به حساب دو میلیون و 600 هزار بازنشسته تأمین اجتماعی که زیر سه میلیون تومان دریافت می‌کنند، گفت: سازمان تأمین اجتماعی اطلاعات و آمار لازم را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده است و در حال حاضر سازمان دو میلیون و 600 هزار بازنشسته دارد که کمتر از سه میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.
به گزارش فارس، رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی،افزود: سازمان برنامه و بودجه 383میلیارد تومان برای بازنشستگان تأمین اجتماعی درخصوص بسته حمایتی تخصیص داده است و این در حالی است که باید 530 میلیارد تومان تخصیص می‌داد و پولی که در حال حاضر به حساب ریخته به یک میلیون و 190 هزار بازنشسته تعلق می‌گیرد و باید 125 میلیارد تومان دیگر نیز سازمان برنامه و بودجه اختصاص دهد.
وی گفت: در حال حاضر صندوق‌های بازنشستگی مرحله دوم این بسته حمایتی را دریافت می‌کنند ولی بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز بسته اول را دریافت نکرده‌اند و این در حالی است که این بازنشستگان جزو اقشار پایین و محروم جامعه محسوب می‌شوند و ما بازنشستگانی داریم که حتی کمتر از یک میلیون تومان دریافت می‌کنند. بیات افزود: به محض این‌که این مبلغ پرداخت شود تمام سازوکار آن آماده است تا مبلغ 200 هزار تومان بسته حمایتی به صورت نقدی به حساب بازنشستگان واریز شود.

وعده شریعتمداری
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توزیع بسته حمایتی صد تا ۳۰۰ هزار تومانی بین خانواده یک نفره و چهارنفره به بالا به افراد تحت پوشش بهزیستی خبر داد و گفت: در حال واریز بسته‌های حمایتی بازنشستگان تأمین اجتماعی هستیم.
به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری افزود: افرادی که تاکنون سبد کالایی دریافت نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سازمان بهزیستی این مشکل را رفع کنند.
وی با بیان این‌که این بسته حمایتی به اکثر اقشار کارمندان کشوری و لشگری دولت و بازنشستگان اختصاص یافته، تصریح کرد: مرحله سوم بازنشستگان تأمین اجتماعی بودند که منابع آن در دو نوبت تأمین شد و الان در مرحله اقدام و واریز است.
شریعتمداری با اشاره به این‌که بعد از این مرحله نوبت به بخشی از جامعه می‌رسد که تحت پوشش یک نهاد و دستگاه مشخص نیستند و درآمد ماهانه کمتر از سه میلیون تومان دارند، اظهار کرد: از طریق بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار داریم و همچنین سازمان تأمین اجتماعی و از طریق پرداخت حق بیمه‌شوندگان، اطلاعات مربوط به این اقشار شناسایی می‌شود.

مستمری‌بگیران فردا بسته حمایتی می‌گیرند
رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: تلاش کردیم مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی هم از بسته حمایتی برخوردار شوند و موفق شدیم اعتبار آن را تامین کنیم. دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مستمری‌بگیرانی که حقوق دریافتی آنها زیر سه میلیون تومان است بسته حمایتی را دریافت کنند.
محمدحسن زدا اظهار کرد: به امید خدا فردا این مبلغ را به حساب مستمری بگیران و بازنشستگان و بازماندگان واریز خواهیم کرد.
وی گفت: دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شناسایی شده‌اند که به هر خانواده ۲۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود، البته آنهایی که دارای هم‌پوشانی هستند اجازه بدهند به آنها پرداخت نکنیم.

ما بسته حمایتی نمی‌خواهیم، دولت مانور تبلیغاتی ندهد

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با انتقاد از تبعیضی که دولت برای پرداخت بسته حمایتی در نظر گرفت به خبرنگار ما گفت: باور کنید هزینه‌ای که رسانه‌ها و ما برای این بسته حمایتی پرداخت کردیم، بیشتر از بودجه‌ای بود که دولت برای این کار در نظر گرفت.
وی افزود: کارمندان دولت در آبان‌ماه بسته 200 هزار تومانی خود را دریافت کردند، اما کارگران از این بسته هنوز چیزی عایدشان نشده، در حالی که دولت می‌توانست قشر کارگر که ضعیف‌تر است را در اولویت قرار دهد اما کارمندان دولت را در اولویت قرار داد.
خدایی به افزایش هزینه 800 هزار تومانی خانوارهای کارگری اشاره کرد و ادامه داد: براساس برآوردی که نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت آن را امضا کردند هزینه ماهانه خانوارهای 3/3 نفری کارگری حدود 800 هزار تومان افزایش یافته است، اما دولت قصد دارد بسته 200 هزار تومانی بپردازد.
این در حالی است که برآوردهای کارشناسان حوزه کارگری نشان می‌دهد هزینه خانوارهای کارگری ماهانه بیش از یک میلیون تومان افزایش یافته است. به گفته وی، اعطای بسته 200 هزار تومانی به عنوان سبد حمایتی به کارگران و مانور زیادی که دولت روی آن می‌دهد برازنده جامعه نیست و نباید تا این حد موضوع بسته حمایتی ادامه‌دار شود. نماینده کارگران در شورای‌عالی کار تصریح کرد: ما بسته حمایتی نمی‌خواهیم بلکه به دنبال جبران هزینه‌هایی هستیم که دولت مسؤول اصلی آن است و باعث شد تا قدرت خرید کارگران کاهش یابد. خواسته ما این است که دستمزد کارگران به دلیل هزینه‌هایی که افزایش یافته بالا برود.
خدایی با بیان این‌که نمایندگان بخش کارگری به دنبال تشکیل جلسه‌ای با موضوع تعیین دستمزد قبل از سال 98 بودند، گفت: متاسفانه امسال جلسه شورای‌عالی کار برای تعیین و تغییر دستمزد تشکیل نشد و ما باید در جلسه‌ای که در پایان سال برای دستمزد سال آینده بحث خواهد شد خواسته‌های کارگران را مطرح کنیم. حداقل قدرت خرید از دست رفته در سال 97 و هزینه‌های معیشت خانوار که به خانوارها تحمیل شده باید ملاکی برای تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها