دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

اجازه نمی‌دهیم ماجرای توهین نماینده سراوان به فراموشی سپرده شود

نگاه جامعه شناسانه به ماجرای «درازهی» ؛

اعتباری که طوفانِ واکنش‎ها با خودش برد

آنچه که برای محمد درازهی ،نماینده سراوان،در اداره گمرک افتاد و مکالماتی که بین او و کارمند این اداره رد و بدل شد یک موج بزرگ اجتماعی بود. اکنون این نماینده مجلس در حالی که تحت شدیدترین انتقادات و هجمه‎ها قرار دارد، همچنان سعی می‌کند تا با شواهد و ادله‎ای خود را مبرا کند. اما این اتفاق بازخوردهای متعدد اجتماعی دارد. پیام این بازخوردها چه بود؟
کد خبر: ۱۱۸۰۵۳۹
اعتباری که طوفانِ واکنش‎ها با خودش برد

به گزارش جام‌جم آنلاین ، این اتفاق با یک بازخورد بزرگ اجتماعی روبرو شده است. مخالفان می‌گویند کسی که نماینده مردم در مجلس است باید رفتار شایسته‌تری از خود نشان بدهد و موافقان او که البته تعدادشان از مخالفان بسیار کمتر است می‌گویند برخی از رفتارها با نمایندگان در محافل عمومی خوب نیست. طبیعتا چنین اظهارنظری باید از سوی خودِ نمایندگان مجلس باشد نه حجم وسیعی از مردم که اکنون منتقدان این اتفاق هستند.

اما موضوع درگیری لفظی نماینده سراوان با کارمند گمرک را می‎توان از نقطه نظرات متعددی در زمینه‎های جامعه‌شناسی و روان‌شناسی بررسی کرد و ابعاد اجتماعی آن را مورد تحقیق قرار داد. آنچه که مشخص به نظر می‎رسد این است که ابعاد اجتماعی این اتفاق به سمت مسائلی منفی سوق داده شده است.

تاثیرات این اتفاق همین اکنون هم دیده می‎شود. نخستین بحث بر سر این است که یک فرد به عنوان کسی که از مردم رای گرفته و نماینده مجلس شده است، چرا باید چنین رفتاری از خود نشان بدهد و چرا کمی بیشتر خویشتن‌دار نیست و اصولا چرا باید خودپسندانه رفتار کند.

دومین بحث نیز بر سر این است که چرا رفتار دافعه کننده نسبت به نمایندگان وجود دارد و چرا عامه مردم پس از اینکه متوجه حضور یک نماینده در مکانی می‎شوند رفتار خوبی از خود نشان نمی دهند؟ (باز هم تاکید می‎شود که این ادعایی است که پس از ماجرای درازدهی از سوی برخی از نمایندگان مطرح می‎شود).

در رابطه با بحث‎های پیش آمده پس از انتشار فیلم درازهی دسته‎ بندی‎هایی را در رابطه با کنش‎ها و واکنش‎ها می‎توان در نظر گرفت. اما یک واقعیتی که این نماینده مجلس نباید آن را نادیده بگیرد این است که اکثریت عموم حق را به او نمی‎دهند.

تاثیرگذاری یک ناهنجاری بر روی سایر نماینده‎ها

آنچه که بین نماینده مجلس با کارمند گمرک اتفاق افتاد را می‎توان در دسته ناهنجاری‎ها قرار داد؟ قطعا بله، این را می‎توان از توفان واکنش‎ها تشخیص داد. حجم منفی و سنگین این اتفاق در جامعه چقدر بوده است؟

مژده غفوری جامعه شناس و پژوهشگر در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: "انتشار فیلم مربوط به درگیری لفظی نماینده مجلس با یک کارمند پشت میز نشین بیش از هر چیزی موارد منفی را در ذهن مبادرت می‎کند. در واقع بهتر است به عبارت ساده‎تر بگویم این اتفاق موجی منفی را نه فقط برای آن نماینده مجلس که برای سایر هم‎صنف‎های ایشان ایجاد می‎کند. آن نماینده مجلس می‎تواند به سرعت در ذهن قضاوت‎گر افراد سمبلی از افرادی باشد که در مجلس حضور دارند. پس به خوبی می‎بینیم که یک ناهنجاری چقدر بر روی سایر نماینده‎ها تاثیر می‌گذارد. "

وی عنوان کرد: "همیشه و در همه جوامع، مردم واکنش‎هایی سریع به موضوعات حساسیت‎ برانگیز دارند. در مورد اتفاقی که اخیرا افتاد باید به این نکته اشاره کرد که واکنش‎ها منفی بود و این واکنش‎های منفی بی‎اعتمادی عمومی را نسبت به مسئله نماینده مجلس رقم می‎زند. مسئله بی‌اعتمادی یکی از بدترین اتفاقات بد در جامعه است."

این جامعه شناس افزود: "مسئله بی‎اعتمادی در سطح جامعه بسیار تاثیرگذار است و اثراتی منفی بر روی ویژگی‌های اجتماعی می‎گذارد که این موضوع به نوبه خود بر روی موارد دیگر اثرگذار است. "

غفوری یادآور شد: "بی‎احترامی چه از سوی خود نماینده مجلس باشد چه از سوی دیگران نسبت به او رخ دهد اعتبار او را زیر سوال ببرد. حالا چه حق با او باشد چه نباشد. نخستین پیام این اتفاق از بین رفتن آن اعتبار همیشگی بود و این نماینده نه فقط در رابطه با رفتار خود که در برابر این از بین رفتن اعتبار نیز باید پاسخگو باشد چرا که نه فقط او که سایر نمایندگان مجلس را دربرمی‎گیرد. ابعاد آن در جامعه گسترده است و تاثیرگذاری منفی دارد."

ابهام در ماجرا

در حالی که بی‎احترامی نماینده مجلس کاملا مشخص است با این حال این اصرار وجود دارد که هیچکس ماوقع آن روز را به طور کامل مشاهده نکرده و فقط بخشی از آن به صورت فیلم منتشر شده است. اما همان چند دقیقه‎ای که به قول نماینده مجلس تدوین شده نشان می‎دهد حداقل دو بی‎احترامی به زبان آن نماینده می‎آید. با این حال هنوز بسیاری بر این باور هستند که ماجرا ابهام دارد و باید کل آن را بررسی کرد.

مهدی عیسی‎پور نماینده سابق مجلس نیز در اینباره گفت: "بهتر است بیش از این درباره آن اتفاق صحبت نکنیم و بهتر است ابتدا ابعاد ماجرا مشخص شود در غیر اینصورت نمی‎توان ارزیابی درستی از ماجرا داشت."

اما ماجرا واقعا ابهام دارد؟ وقتی که در کلمات نامناسبی در آن فیلم رد و بدل می‎شود بخشی از ابهام از بین می‎رود و نمی‎توان به صورت قاطع گفت که باید قطعا همه چیز مشخص شود. ابهامی در کار نیست.

بازخورد منفی عمومی

نگاهی به آنچه که در رابطه با این اتفاق در شبکه‎های اجتماعی افتاد نشان می‎دهد تا چه اندازه رفتار نماینده مجلس نکوهش شده است. نکته جالب این است که توجیه ویدئویی پس از درگیری با کارمند اداره گمرک باعث شده است تا این نماینده حتی بیشتر در فضای مجازی مورد شماتت و سرزنش قرار بگیرد. در واقع حجم وسیعی از واکنش‎ها در فضای مجازی ، سرزنش درازهی را دربرمی‎گیرد و کاملا واضح است که وی حداقل در این فضای مجازی نتوانسته است حتی بخش کوچکی از جمعیت جامعه را با خود همراه کند. واکنش‌هایی که نسبت به این اتفاق دیدیم و شنیدیم توفانی بود که اعتبار درازهی و هم‎صنف‎های او را با خود برد.

نکته بسیار مهم دیگر این است که درازهی پس از آن اتفاق می‎توانست با یک عذرخواهی ساده از یک توفان جلوگیری کند اما چنین نکرد تا اکنون این جنجال به یک موضوع گسترده و سراسری تبدیل شود. گاهی اوقات معذرت خواهی کردن عاقلانه‌ترین روش ممکن است، چیزی که بسیاری اوقات نادیده گرفته می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها