یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با جام جم مطرح کرد

خود دولت عامل اصلی تلاطم در صنعت خودرو است

کارشناس خودرو در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

قیمت خودرو به شدت تحت تاثیر قیمت قطعات قرارگرفته است

قیمت خودرو بحث داغ محافل گوناگون اقتصادی است. در رابطه با این مسئله یکی از کارشناسان قیمت خودرو می‎گوید باید کنترل همه جانبه‎ای وجود داشته باشد و تمام زیر مجموعه‎های تولید خودرو با مدیریت دقیقی روبرو شود.
کد خبر: ۱۱۸۰۴۲۹
قیمت خودرو به شدت تحت تاثیر قیمت قطعات قرارگرفته است

به گزارش جام جم آنلاین، ابوالفضل باراجینی کارشناس صنعت خودرو درباره تعیین قیمت خودرو گفت: معمولا آنچه که در حاشیه بازار خودرو اتفاق می‌افتد اصولی نیست اما اینبار تعیین قیمت دستوری می‌تواند از کنار همین حاشیه بازار بسیاری از مشکلات را حل کند.

باراجینی افزود: در رابطه با تعیین قیمت خودرو به میزان 5 درصد کاهش اطلاعات چندانی ندارم اما گمان می‎کنم این طرح حتی اگر شتابزده هم باشد در تعدیل شرایط کنونی نقش بسیار زیادی ایفا می‎کند. البته باید در این رابطه موارد بسیار زیادی را در نظر گرفت.

وی در ادامه گفت: خوب می‌دانیم که قیمت فرآورده‎های نفتی نیز بر روی این مسئله تاثیرگذار است. قیمت ارز و تحریم‎ها هم که جای خود دارد. باید ابتدا هر یک از عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت اتومبیل را بررسی کنیم تا به این مهم دست یابیم که چگونه قیمت تعیین می‌شود.

این کارشناس عنوان کرد: یکی از تاثیرگذارترین موارد در افزایش قیمت خودرو به قطعات ارتباط دارد. تحریم‎ها و تاثیر منفی و شدید آن بر مواد اولیه باعث شده است تا قطعات نیز با افزایش قیمت روبرو شوند. کارخانجات قطعات سازی چاره‌ای جز این ندارند که قیمت‌ها را افزایش بدهند. افزایش قیمت قطعات قطعا افزایش بهای تمام شده تولید یک خودرو را به دنبال خواهد داشت و این موضوع نیز منجر به گرانی خودرو می‌شود.

باراجینی بیان داشت: روندی که برای کاهش خودرو در نظر گرفته شده است به طور کامل اصولی و حساب شده نیست اما در شرایط فعلی هر حرکتی در راستای کنترل وضعیت تشدید شده کنونی تحسین می‌شود. تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار نیز از همین گرانی‌های شدیدی نشات گرفته که پشت سر آن مسئله گرانی مواد اولیه قطعات و البته تحریم‌ها قرار دارد.

وی یادآور شد: مسئله ای که باید اینجا در نظر گرفته شود این است که تعیین قیمت دستوری به طور کامل با روند اقتصادی تولید خودرو در تضاد نباشد. یعنی اینطور نباشد که کاهش قیمت صرفا برای این باشد که تا حدودی گرانی از بین برود. اگر این قیمت دستوری نسنجیده باشد آنگاه بر روی مسئله تولید و اشتغال اثر منفی می‌گذارد. البته همانطور که گفتم در شرایط فعلی قیمت دستوری تصمیم بسیار خوبی است.

کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: مسئله مهم دیگر در تعیین قیمت خودرو به حقوق و دستمزد پرسنل ، کارکنان و کارگرانی برمی‎گردد که در تولید یک اتومبیل نقش دارند. تعیین قیمت دستوری منجر به کاهش تولید می‎شود و کاهش توازن بین تولید و اشتغال نیروی انسانی را از بین می‎رود. این مورد خود نیز به تعدیل نیروی انسانی و از بین رفتن فرصت‎های شغلی منجر می‌شود. پس باید در تعیین قیمت خودرو به این مسئله بسیار مهم توجه داشت و احتمال از دست رفتن فرصت‎های شغلی را مد نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: کنار هم قرار دادن قیمت قطعات، مواد اولیه، کاهش یا افزایش تولید، نیاز بازار و مسائلی از این دست بر تعیین قیمت خودرو نقش دارد. در صورتی که این موارد هر کدام در جای خود مورد بررسی قرار بگیرند و به دقت وارسی شوند آنگاه می‎توان پروژه کاهش قیمت خودرو را با قاطعیت بیشتری پیش برد، به طوری که آسیب‌های اقتصادی در کار نباشد و اگر هم برای خودروسازان رقم بخورد به میزان حداقلی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها