کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

تصویب FATF اروپایی‌ها را برای فشارهای جدید بانکی مصر می‌کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تجربه نشان می‌دهد با تصویب FATF هم اروپائی بدنبال مانع تراشی‌های جدید برای مقابله با فعال شدن فعالیت‌های بانکی ایران خواهند رفت.
کد خبر: ۱۱۷۹۸۷۷
تصویب FATF اروپایی‌ها را برای فشارهای جدید بانکی مصر می‌کند

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص FATF در واکنش به ادعای روحانی مبنی بر اینکه با پیوستن به FATF قیمت اجناس 20 درصد کاهش پیدا می‌کند با تاکید براینکه کارشناسان اقتصادی این ادعای رئیس‌جمهور را تائید نمی‌کنند خاطرنشان کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به تجاربی که از کشورها اروپائی وجود دارد حتی با تصویب FATF هم آنها بدنبال مانع تراشی‌های جدید برای مقابله با فعال شدن فعالیت‌های بانکی ایران خواهند رفت.

قنادباشی با بیان اینکه متاسفانه زمامدران فعلی اروپا در برخورد با موضوع ایران بجای توجه به منافع ملی بیشتر مرعوب سیاست‌های آمریکایی‌ها هستند خاطرنشان کرد: در گذشته شاهد بوده‌ایم که مسئولین اروپایی بدلیل اینکه تحت تاثیر القات صهیونیستی‌ها قرار دارند کاری که در عرصه عمل انجام می‌دهند بسیار متفاوت از چیزی است که در رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند.

وی با تاکید براینکه تجربه ما در عرصه برخورد با اروپایی‌ها نشان داده هر نوع تلطیف مواضع، آنها را در فشار آوردن و اصرار ورزیدن برخواست‌های خود مصرتر می‌کند خاطرنشان کرد: لذا در این شرایط نمی‌‌توان عدد 20 درصدی را با هیچ معیاری حتی به شکل تقریبی معتبر دانست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه اقتصاد ایران، اقتصادی بسیار پهناور با جمعیتی 80 میلیونی است خاطرنشان کرد: اکنون روابط ما با جهان غیراروپایی خیلی بهتر از روابط ما با اروپایی‌هاست و حتی با شرق مبادلاتی داریم که تحت تاثیر انواع روابط ناعادلانه غربی‌ها قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه ممکن است تصویب FATF بر آن بخش اقتصاد کشور که در ارتباط با اروپایی‌هاست تاثیراتی داشته باشد تاکید کرد: با این وجود دولت‌های اروپایی نشان داده‌اند که در زمینه بهبود شرایط اقتصادی ایران کاری را انجام نمی‌دهند و در برجام هم با وجود اینکه آنها می‌توانستند بسیاری از کارهایی را انجام دهند امتناع و وقت‌کشی کردند تا فرصت را از ما بگیرند.

قنادباشی با تاکید براینکه تعهدات اروپائی‌ها در مورد FATF سرابی که هیچ‌گاه حقیقت پیدا نمی‌کند خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با وجود اینکه اروپایی تعهد داده‌اند در برابر نشان دادن حسن نیت ما در موضوع FATF موانع روابط بانکی کشور را بردارند اما متاسفانه تجربه 40 ساله ما ثابت کرده‌ است که آنها هیچ وقت به این رفتار همراه با حسن نیت ما پاسخ صحیح نمی‌دهند و در واقع آن چیزی که ما می‌خواستیم را تحقق نبخشیده‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما از اروپا ناامید هستیم خاطرنشان کرد: از نظر کارشناسی این محاسبه که تغییر مواضع‌ ما بر کشورهای اروپایی تاثیر خواهد گذاشت محاسبه نادرستی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها