سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مکمل‌ها هیچگونه ارز دولتی نمی‌گیرند و عمده مکمل‌های موجود قاچاق هستند.
کد خبر: ۱۱۷۸۸۸۹
95 درصد مکمل های بازار قاچاق هستند

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ایرج حریرچی در نشست خبری درپاسخ به سوالی درباره فروش مکمل‌ها در داروخانه‌ها افزود: بازارمکمل‌ها یکی از بازار‌های واضح برای تقاضای القایی در حوزه سلامت است.

وی گفت: یکی از بازار‌هایی که قاچاق در آن زیاد است بازار مکمل هاست بیش از ۹۵ درصد مکمل‌هایی که دربازار وجود دارد مورد نیاز مردم نیست و براساس فرهنگ نادرست هم مردم، هم پزشکان و هم داروخانه‌ها و برخی فروشگاه‌ها و کانال‌های مجازی، مکمل‌ها را توصیه می‌کنند.

حریرچی با اشاره به اینکه، چون در بازار مکمل‌ها سود قابل توجهی دارد، مکمل‌های خارجی از طریق قاچاق و بازار‌های غیر قانونی وارد می‌شوند، افزود: تعداد محدودی در داخل مجوز تولید دارند هم اکنون نیز هیچ ارز دولتی برای واردات مکمل‌ها تعلق نمی‌گیرد و عمده مکمل‌ها قاچاق هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بیش از یک میلیارد دلار واردات قانونی داشتند، اما الان کف قانونی آن پانصد میلیون دلار است که از مبادی رسمی وارد می‌شود نه اینکه ارز به آن تعلق می‌گیرد.

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره تبلیغ مواد ارگانیک نیز افزود: محصولات ارگانیک نیز از مواردی است که نبایدزیاده روی داشته باشند باید برخورد علمی با ان صورت بگیرد.

وی گفت: محصولات ارگانیک در صورتی که اصول فنی وعلمی داشته و بسته بندی داشته باشند و دارای شماره و مهر تایید وزارت بهداشت باشند، ارگانیک است، اما محصولات باز که مهر لازم ازطرف مرکز بهداشت ندارند، نمی‌توان گفت حتما ارگانیک هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: مردم باید از سایت‌های معتبر دانشگاهی و مراکز علمی کشور اطلاعات خود درباره محصولات ارگانیک را کسب کنند.

حریرچی درباره رُندینگ در داروخانه‌ها نیز گفت: در داروخانه‌ها باید از کارت بانکی هزینه‌ها پرداخت شود، اما در موارد رد و بدل شدن اسکناس باید تعدیل‌هایی باشد که باید با اطلاع خریدار باشد اگر پول خرد باشد مسئله‌ای نیست، اما در موارد مبلغ بالا خلاف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها