سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اظهار کرد: گفتگوها و تلاش‌ها برای تدوین سازوکار مالی یا همان «spv» همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۱۷۸۷۹۵
ادامه گفتگوها با اروپا برای تدوین اس‌پی‌وی / ادعاهای هوک ناشی از بی‌تجربگی‌ کودکانه‌اش است

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بهرام قاسمی در نشست خود با رسانه‌ها در این ارتباط ادامه داد: تدوین چنین سازوکاری زمان‌بر است ولی ما انتظار داریم که اروپایی ها در کوتاه ترین زمان ممکن این سازوکار را نهایی کنند. نگاه ما به این ساز و کار مثبت است و هرگاه به نتیجه مطلوب و نهایی در این زمینه دست پیدا کردیم اطلاعات لازم را در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد ادعاهای برایان هوک یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه گزینه نظامی آمریکا علیه ایران بر روی میز است، اظهار کرد: بحث گزینه نظامی، یک بحث تاریخ مصرف گذشته است که بارها توسط ایالات متحده آمریکا تکرار شده است، این ادعاها و تهدیدها کاربردی ندارد و امکان عملی ندارد و تکرار این ادعاها از سوی ایشان ناشی از بی تجربگی کودکانه ایشان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر توافق ایران و کره جنوبی در مورد قراداد نفت در برابر غذا تصریح کرد: من چنین را چیزی تکذیب می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی از اخبار منتشر شده که یمن سفیری را برای حضور در ایران معرفی کرده ولی ایران هنوز مجوز لازم را برای حضور این سفیر فراهم نکرده است. از دیگر سو سفارت ایران در یمن چه زمانی فعالیت دوباره خود را در این کشور از سر می‌گیرد؟ گفت: در مورد این‌که یمن سفیری را به ایران معرفی کرده است اطلاعی ندارم و این موضوعی است که من از شما می‌شنوم. تصور نمی‌کنم که چنین موضوعی رخ داده باشد، ولی در این مورد سوال می‌کنم و در این زمینه پاسخ کامل را خواهم داد.

قاسمی همچنین ادامه داد: این‌که ما چه زمانی مجددا سفیر به یمن اعزام خواهیم کرد بستگی به شرایط آتی در یمن دارد و این‌که تحولات در این کشور به چه سمت و سویی سوق پیدا می‌کند.

وی با اشاره به شرایط کنونی یمن تصریح کرد: این کشور در محاصره کامل قرار دارد و با توجه به این محاصره امکان ورود و خروج افراد وجود ندارد، بنابراین صحبت از این‌که ما در چه زمان قطعی شده‌ای بار دیگر سفیر به این کشور اعزام می‌کنیم، غیرمنطقی است و باید منتظر شرایط آتی در این کشور باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحولات اخیر فرانسه و استفاده دولت این کشور از خشونت علیه تظاهرکنندگان در این کشور، بیان کرد: من فکر می‌کنم که با استفاده از ابزارهایی چون خشونت، خرابکاری و برخورد در شرایط امروز کمتر می‌شود به موفقیت و اهداف لازم دست پیدا کرد. توصیه ما به دولت و پلیس فرانسه این است که خویشتن‌دار باشد و همچنین به کسانی که در خیابان حضور دارند می‌گوییم که انجام اقدامات خصومت‌آمیز و خشن ممکن است که شرایط را پیچیده‌تر کند.

وی ادامه داد: ما امیدواریم با درایت و اقدامات مثبتی که از سوی دولت فرانسه صورت می‌گیرد مشکل حادث شده برطرف شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطر نشان کرد: دولت فرانسه نمی‌تواند در برابر مردم خود استفاده از خشونت را استمرار دهد و شنوایی خود را برای شنیدن درخواست‌های مردم کاهش دهد و یا از دست بدهد و امیدواریم با درایت این موضوع حل و فصل شود.

قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که دولت عراق در روزهای اخیر در راستای تحریم‌های آمریکا علیه تهران برای برخی از بانک‌های ایرانی محدودیت‌ها و مشکلاتی را به وجود آورده و همچنین طبق اخبار منتشر شده به بانک مرکزی این کشور دستور داده که به شهروندان عراقی که به ایران سفر می‌کنند دلار ارائه نکند، اظهار کرد: مشخص و روشن است که همه همسایگان ما در مرحله‌ی نخست و همچنین دیگر کشورها حتی اتحادیه اروپا و چین توسط آمریکایی‌ها شدیدا تحت فشار هستند برای این‌که با ایران همکاری نکنند و همکاری‌های خود را محدود کنند. بیشتر این فشارها و آزارها از سوی ایالات متحده آمریکا نسبت به همسایگان ما اعمال می‌شود. آمریکایی‌ها تلاش دارند که ممانعت‌هایی را برای همکاری‌های موجود بین ایران و کشورهای همسایه‌اش به وجود آورند، این همکاری‌ها را متوقف و یا مانع گسترش آنها شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این فشارها از سوی آمریکایی‌ها نسبت به دولت عراق وجود دارد و همچنین به خاطر برخی مسائل دیگر ما شاهد ایجاد اختلالاتی در برخی حوزه‌های همکاری‌های اقتصادی بین ایران و عراق هستیم و گزارش‌هایی را در این چارچوب دریافت کرده‌ایم.

وی در همین راستا توضیح داد: ما در حال مذاکره با دولت عراق هستیم که بتوانیم مانع کارشکنی‌ها و ایجاد مشکل از سوی دولت آمریکا در روابط دو کشور شویم.

قاسمی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد این‌که طی روزهای اخیر اخباری منتشر شده مبنی بر این‌که سازوکار اتحادیه اروپا یا همان اس پی وی موضوع معاملات نفتی را در بر نمی‌گیرد و از دیگر سو اختلافاتی بر سر میزبانی این سازوکار مالی بین کشورهای اتحادیه اروپا وجود دارد، گفت: من در مورد بحث میزبانی این سازوکار مالی قضاوت نمی‌کنم، چرا که این موضوعی است بین کشورهای خود اتحادیه اروپا.

وی ادامه داد: برخی از کشورهای عضو این اتحادیه امکان میزبانی این سازوکار را به دلایل خاص خود نداشتند و کشورهای دیگر برای این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند و موضوع را با ما مطرح کردند. ما منتظر هستیم تا این پروسه و روند در ارتباط با اس پی وی قطعی شود و توسط اروپایی‌ها رسما اعلام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر در مورد محل استقرار این سازوکار مالی، اظهار کرد: این موضوع، موضوع پیچیده‌ای است موانع خاص خود را دارد و فشار آمریکایی‌ها بر روی کشورهایی که می‌خواهند و یا ممکن است محل استقرار این سازوکار شوند وجود دارد. البته اراده دیده شده در این زمینه مثبت است و آنها در پی راه‌حلی برای استقرار این سازوکار هستند.

قاسمی با بیان این‌که نگاه ما همچنان به این روند و تلاش‌هایی که برای تدوین این سازوکار در حال انجام است خوشبینانه است و امیدواریم این پروسه بتواند علی‌رغم برخی پیچیدگی‌ها به کار خود ادامه دهد و به اتمام برسد، ادامه داد: کشورهایی که نمی‌خواهند ایران و اتحادیه اروپا با یکدیگر همکاری کنند اقدام به شایعه‌پراکنی و بیان تحلیل‌ها و ارزیابی‌های غلط می‌کنند مثل همین موضوع نفتی که مطرح کردید

یا بحث نفت در برابر غذا. اینها چیزهایی هستند که از کانون‌های مشخصی بیان می‌شود و فکر می‌کنیم که زیربنایی ندارد در حال حاضر باید این مساله را رد کرد و منتظر نهایی شدن کار ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی مبنی بر این‌که شما در این نشست در برابر اظهارات اخیر مقامات آمریکایی تاکید کردید که سیاست‌های دفاعی و موشکی ایران امری مشخص و روشن است و تهران در این مورد با کسی مذاکره نمی‌کند، سوال من از جنابعالی این است که آیا ایران در چند روز اخیر آزمایش موشکی انجام داده است یا نه؟ گفت شما باید این سوال را از مقامات نظامی بپرسید و آنچه که مربوط به وزارت خارجه است بیان مواضع کلی ایران در مورد سیاست‌های دفاعی‌اش است که من در این جلسه درباره آن صحبت کردم.

قاسمی در همین ارتباط افزود: ادعاهایی که معمولا آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند خیلی ادعاهای با اساسی نیست و ما هرازچند گاهی شاهد هستیم که اینگونه ادعاها توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در مورد ایران مطرح می‌شود. اگر چنین آزمایشی انجام شده باشد مقامات دفاعی ایران در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کردند و یا می‌کنند و همان‌طور که گفتم من اطلاعی در این زمینه ندارم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تمامیت‌خواهی رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا در ارتباط با موضوع فلسطین و عدم توجه آنها به بیانیه‌های سازمان ملل در ارتباط با حقوق مردم فلسطین خاطرنشان کرد: یک جانبه‌گرایی آمریکایی‌ها و دفاع آنها از رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی امر جدیدی نیست. این یکی از پایه‌های سیاست‌ خارجه آمریکا است. قطعا اینگونه رفتارها و سیاست‌ها محکوم است و نهادهای حقوق بشری و کسانی که دل در گروی جان و حقوق انسان‌ها دارند این رفتارها را محکوم می‌کنند. سیاست ما نیز در مقابل اینگونه رفتارهای آمریکا و جنایت‌های صهیونیست‌ها مشخص و روشن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد اقدام رییس‌جمهور روسیه مبنی بر امضای قانون توافق‌نامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، خاطرنشان کرد: ما در اردیبهشت‌ماه توافق‌نامه لازم را برای عضویت در این پیمان امضا کردیم و در روزهای اخیر نیز دیدیم که رییس‌جمهور روسیه نیز این توافق‌نامه را امضا کرد. این یک کانال و سازوکار برای همکاری اقتصادی منطقه‌ای است که می‌تواند به همگرایی بیشتر کشورها کمک کند.

قاسمی با بیان این‌که سازوکارها و تسهیلات گمرکی که در این اتحادیه پیش‌بینی شده منجر به افزایش همکاری ما با دیگر کشورهای عضو این اتحادیه خواهد شد و در این زمینه موثر و تاثیرگذار است، گفت: ما از امضای چنین توافق‌نامه‌ای استقبال می‌کنیم و علاقه‌مند به گسترش این نوع همکاری‌های منطقه‌ای هستیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که ایران از انجام مذاکرات یمنی – یمنی در استهکلم سوئد استقبال می‌کند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تلاشی که بتواند در کاهش آلام مردم یمن موثر باشد استقبال می‌کند.

وی با اشاره به طرح چهارماده‌ای که توسط ایران در سال‌های اولیه بحران یمن برای حل این بحران ارائه شد، گفت: ما فکر می‌کنیم این طرح چهار ماده‌ای می‌تواند راهکار مشخصی برای حل این بحران، انجام گفت‌وگوهای یمنی – یمنی و پایان فاجعه‌ای که در این کشور در حال رخ دادن است، باشد و ما از هر تلاش صادقانه‌ای در این زمینه که مبتنی بر حفظ تمامیت ارضی یمن، حفظ حقوق مردم یمن، ایجاد آتش بس در این کشور و انجام گفت‌وگوهای یمنی – یمنی باشد استقبال می‌کنیم و به تحقق آن کمک خواهیم کرد، چرا که علاقه‌مند نیستیم که وضعیت نابه‌هنجار کنونی در این کشور همچنان ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارنظرهای برخی از مقامات اروپایی و آمریکایی در مورد فعالیت‌های موشکی ایران، آیا این امکان وجود دارد که در آینده شاهد انجام گفت‌وگوهایی بین ایران و کشورهای اروپایی در مورد سیاست‌های دفاعی و موشکی ایران باشیم؟ خاطر نشان کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ایم ما در خصوص موضوعات دفاعی و موشکی‌مان با کشوری مذاکره نمی‌کنیم و گفت‌وگویی نداریم. سیاست ما در این زمینه روشن است. این امور مربوط به سیاست داخلی ماست و دیگران حق ورود به اینگونه مسائل را ندارند و این اجازه را نمی‌دهیم که دیگران در اینگونه مسائل داخلی ما دخالت کنند.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با طرح استیضاح وزیر امور خارجه از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حضور روز گذشته وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان استیضاح‌کننده، اظهار کرد: استیضاح حق مجلس محترم است و نمایندگان می‌توانند در مواقع لزوم این موضوع را در مورد تمام وزرا دنبال کنند. وزارت خارجه در این زمینه مستثنی نیست البته آنچه که در مورد وزارت خارجه رخ داد، موضوعی بود که برای اولین بار صورت می‌گرفت و ما چه بپسندیم و یا نپسندیم و چه بخواهیم در مورد خواص و مضرات این موضوع صحبت کنیم یا نکنیم، این موضوعی بود که اتفاق افتاد و آقای ظریف روز گذشته با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تعداد زیادی از سوالات که مطرح بود پاسخ‌های لازم را دادند و طبق اخباری که خودم دریافت کردم دوستان نماینده تا حدود زیادی از این پاسخ‌ها قانع شدند.

قاسمی با بیان این‌که طبق تصمیم کمیسیون امنیت ملی قرار شده که طی دو هفته آینده آنها نظرشان را اعلام کنند و در صورت لزوم جلسه دیگری را برگزار کنند و اتخاذ تصمیم کنند، گفت: باید منتظر ماند و دید که نوع دیدگاه مجلس شورای اسلامی چگونه خواهد بود، ولی همان‌طور که گفتم وزارت خارجه استیضاح را حق مجلس می‌داند و به احترام مجلس آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کردند به راحتی به تمام سوالات پاسخ دادند مشکلی در این خصوص نبود. ما وظیفه خود می‌دانیم که ابهامات نمایندگان را برطرف کنیم که البته برای رفع این ابهامات راه‌های متفاوتی وجود دارد که برخی از این راه‌ها می‌تواند صعب‌العبور باشد و برخی از آنها می‌تواند راحت‌تر باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مشکلات به وجود آمده برای تعدادی از شهروند ایرانی در صربستان و گرجستان از جمله اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که به تازگی دولت گرجستان تعدادی از شهروندان گرجستانی را دیپورت کرده است، خاطر نشان کرد: نگاه ما در خصوص ایرانیان و شهروندان ایرانی در اقصی نقاط مختلف جهان روشن است. ما سیاست شفافی در این زمینه داریم و وظیفه خود می‌دانیم که از آنها حمایت کنیم. وزارت خارجه در راستای حمایت از شهروندان ایرانی در نقاط مختلف جهان وظایف مشخصی دارد.

وی ادامه داد: در مورد صربستان قبلا صحبت کرده‌ام. صربستان چندی پیش موضوع لغو روادید خود برای اتباع ایرانی را لغو کرد و این کار را به دلایل خاص داخلی خود و همچنین ایجاد پیش‌زمینه‌های لازم برای ورود به اتحادیه اروپا به عنوان یک عضو جدید انجام داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده، تصریح کرد: اگر منظور شما در مورد موضوع صربستان فوت پناهجویی است که در این کشور بر اثر سرما فوت کرده و طبق برخی اخبار گفته می‌شود که این فرد ایرانی بوده است ما در این زمینه به سفارت ایران در صربستان دستور دادیم که پیگیری‌های لازم را انجام دهد. اخبار ضد و نقیضی در مورد این فرد و این موضوع منتشر شده است و سفارت ما در این کشور در حال پیگیری این موضوع است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ارتباط با موضوع گرجستان نیز گفت: این موضوع نیز در حال بررسی است و دو روز پیش به سفارت ایران در گرجستان دستور داده شد که این موضوع را پیگیری کند و بعد از پیگیری‌های لازم می‌توانیم اظهارنظر قطعی در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان این‌که طبق برخی اخبار گفته می‌شود که حدود 200 نفر از شهروندان ایرانی طی هفته‌های اخیر در مرزهای زمینی و هوایی گرجستان دیپورت شده‌اند، ادامه داد: این موضوع دلایل مختلفی دارد و گویی برخی از این افراد از داشتن مدارک اولیه برای ورود به این کشور محروم بوده‌اند و تصور می‌کنم برخی از آژانس‌های مسافربری که صلاحیت لازم را ندارند با گرفتن مبالغی از این شهروندان برای عزیمت آنها به گرجستان اقدام کرده‌اند، ولی با توجه به این‌که مدارک لازم را نداشته‌اند این شهروندان دچار مشکل شده‌اند. ما به شهروندان ایرانی توصیه می‌کنیم که برای سفر به این کشور دقت لازم را داشته باشند و از تمام مدارک لازم برخوردار باشند و مراقب باشند که فریب برخی از آژانس‌هایی که صلاحیت لازم را ندارند، نخورند.

قاسمی ادامه داد: برخی دیگر از شهروندان ایرانی که دیپورت شده‌اند از مدارک کافی و لازم برخوردار بودند و این‌که چرا به آنها اجازه ورود به گرجستان داده نشده است مشخص نیست. ما در این خصوص گله‌مند هستیم و در حال پیگیری که ببینیم علت این موضوع چه بوده مذاکراتی را با طرف گرجی آغاز کرده‌ایم تا علت مساله مشخص شود.

وی با اشاره به مذاکرات سفارت ایران در تفلیس با دولت گرجستان برای پیگیری این موضوع ادامه داد: در این میان گزارش‌هایی را دریافت کرده‌ایم که افرادی علی‌رغم داشتن مدارک، مواد مخدر به همراه داشته‌اند که این موضوع نیز در حال پیگیری است و سفارت ما وظیفه دارد که پیگیری‌های لازم در مورد این موضوعات انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درارتباط با برگزاری دور یازدهم نشست آستانه در ژنو و برخی اظهارنظرها مبنی بر این که این مذاکرات شکست خورده و به نتیجه نرسیده است، گفت: روند آستانه، روندی روشن است تنها روند فعال و مستمر در حوزه مسائل سوریه است و خوشبختانه تاکنون موفقیت‌های بسیاری را تجربه کرده است و به کار خود ادامه خواهد داد.

قاسمی اظهار کرد: برخی از کشورها و افراد در ابتدای آغاز این روند تصور نداشتند که این روند بتواند با موفقیت و انسجام کار خود را ادامه دهد و فکر می‌کردند که این روند نیز از هم می‌پاشد، ولی در عمل با تلاش سه کشور ایران، روسیه و ترکیه این روند علی‌رغم تمام فرازوفرودها توانسته کار خود ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این‌که در نشست یازدهم روند آستانه مذاکراتی در ارتباط با کمیته قانون اساسی سوریه صورت گرفت، اظهار کرد: نگاه‌های منفی و مخالفت‌هایی که در مورد روند آستانه صورت می‌گیرد، موضوع جدیدی نیست و این روند از همان ابتدا مخالفانی را داشت و عده‌ای نمی‌خواستند که این روند به یک روند موفقیت‌آمیز تبدیل شود.

وی ادامه داد: برخی از این انتقادها نیز ریشه در تلاش‌های آمریکا برای تضعیف ایران و برخورد با ایران است که این سیاست نیز با شکست روبه‌رو شده و مثل گذشته راه به جایی نخواهد برد، چرا که کشوری مانند آمریکا از این‌که ایران در این روند که با موفقیت همراه بوده حضور دارد، ناخرسند هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال تصریح کرد: امیدوارم که آستانه روند طبیعی خود را طی کند و با کمک سه کشور ایران، روسیه و ترکیه گام‌های لازم برای حل بحران سوریه و ایجاد ثبات در این کشور برداشته شود.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تهدیدهای اخیر مقامات آمریکایی علیه ایران با اشاره به تلاش مقامات واشنگتن جهت انزوای ایران، گفت: علی‌رغم تلاش‌های واشنگتن در این زمینه می‌بینیم که در عرصه جهانی با آنها همراهی لازم صورت نگرفته و این عصبانیت آنها نیز ناشی از ناکامی‌شان در پیشبرد سیاست‌هایشان در مقابل ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد مذاکرات صلح افغانستان در ژنو و تاکید ایران برای کمک به تحقق صلح در این کشور خاطرنشان کرد: ایران همواره خواهان تحقق ثبات و صلح در افغانستان بوده و برای انجام هر کمکی در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

قاسمی با بیان این‌که در پروسه تحقق صلح در افغانستان، دولت افغانستان نقش محوری و اساسی دارد و باید این پروسه‌ها با همکاری و هماهنگی دولت مرکزی این کشور انجام شود، ادامه داد: دولت افغانستان نیز از نوع نگاه ایران نسبت به تحقق صلح در افغانستان آگاه است و همواره در تماس‌هایی که بین دو کشور وجود دارد در مورد همکاری‌های دو کشور در این زمینه صحبت و گفت‌وگو می‌شود.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران که بیش از 90 دقیقه به طول انجامید در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات اخیر برایان هوک یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران و این‌که ایران اقدام به تجهیز طالبان کرده، اظهار کرد: فکر می‌کنم در این خصوص زیاد صحبت کرده‌ایم. آقای هوک هرازچند گاهی احتمالا به یاد دوران کودکی خود وارد این نوع بازی‌های کودکانه می‌شود و سخنانی بیان می‌کند که بسیاری از آنها ارزش پاسخگویی ندارد، چرا که از بیخ و بن با هر استدلالی در تضاد است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر این‌که سیاست موشکی ایران، سیاستی روشن است و این بخشی از سیاست دفاعی ایران تلقی می‌شود، خاطر نشان کرد: این سیاست بازدارنده است و دیگران نمی‌توانند در این خصوص به ایران توصیه‌هایی داشته باشند و یا ایران را از داشتن چنین امکانات دفاعی محو کنند، در حالی که آمریکایی‌ها در ارقامی نجومی، انواع سلاح‌های مخرب را به کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان صادر می‌کنند و به ایجاد بحران در سطح منطقه و جهان کمک می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که آمریکایی‌ها در جایگاهی نیستند که بخواهند در این حوزه برای دیگران از جمله ایران امر و نهی‌هایی را مشخص کنند، ادامه داد: آقای هوک دچار اشتباه است. در رابطه با طالبان نیز ایشان حرف نادرستی را زده‌اند و قطعا چنین چیزی نیست. هر فرد عادی می‌تواند با گذاشتن یک میز در یک محوطه‌ کوچک یک نمایشگاه و یا یک نمایشنامه‌ای را طراحی کند و در مورد دیگران تبلیغ کنند و مثلا ادعا کند که ایران به برخی از گروه‌ها سلاح می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به دیگر ادعای برایان هوک مبنی بر این‌که گزینه نظامی آمریکا علیه ایران روی میز است، ادامه داد: بحث گزینه نظامی یک بحث تاریخ مصرف گذشته است که توسط ایالات متحده آمریکا بارها اعلام شده است. این موضوع کاربردی ندارد و امکان علمی ندارد. اینگونه سخنان ناشی از بی‌تجربگی کودکانه گوینده این سخنان است.

وی ادامه داد: شاید میز ایشان میز خاصی باشد که روی میزشان این گزینه بی‌خاصیت وجود دارد. ایران کشور توانمندی است و برای مقامات آمریکا به خصوص کسانی که درحوزه نظامی کار می‌کنند واقعیت ایران و توانمندی‌های ایران در این زمینه کاملا روشن است و من به ایشان توصیه می‌کنم که در ابتدای کار خود بیشتر مطالعه کنند و با افراد باتجربه تر در حوزه نظامی و سیاسی صحبت کنند و آموزش‌های لازم را دریافت کنند و بعد به بیان اظهارنظر و قضاوت بپردازند.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که وزیر امور خارجه در سخنان خود مدعی شده‌اند که در ایران پولشویی گسترده وجود دارد و از طرف دیگر با توجه به قوانینی که در کشور در ارتباط با پولشویی وجود دارد، چه ضرورتی وجود دارد که ما به FATF بپیوندیم و پیوستن به این سازوکار چه کمکی می‌تواند به ایران در بحث مبارزه با پولشویی کند، اظهار کرد: این یک بحث فنی و روشن است . در این خصوص در کشور صحبت شده، ارتباطات این لوایح با موضوع پولشویی مشخص است و خود شما از آن اطلاع دارید.

وی ادامه داد: آنچه که آقای ظریف مطرح کردند یک واقعیت صریح و روشن است. البته کلمه گسترده را یک روزنامه مشخص به صحبت‌های آقای ظریف اضافه کرد و تبلیغاتی را براین اساس سازمان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که وزیر امور خارجه به صورت مشخص حرف‌هایشان را توضیح دادند و در این سخنان ارگان مشخصی را متهم نکردند بلکه بر ضرورت مقابله با این پدیده شوم که می‌تواند اقتصاد کشور را متضرر کند، تاکید کردند ادامه داد: آقای ظریف در روز گذشته نیز در کمیسیون امنیت ملی نیز حضور پیدا کردند و توضیحاتی را در مورد این موضوع مطرح کردند و فکر می‌کنم تا حدود زیادی این مساله روشن شده است.

قاسمی ادامه داد: متاسفانه برخی از گروه‌های سیاسی در داخل کشور سعی کردند که از صحبت‌های آقای ظریف بهره‌برداری سیاسی و جناحی کنند و آن را به صحنه منازعات سیاسی و گروهی بکشانند که این موضوع می‌تواند آثار مخربی را به همراه داشته باشد.

قاسمی در این نشست که در ساختمان شماره 2 وزارت خارجه برگزار شده بود، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چندی پیش آقای مطهری در تلویزیون حضور پیدا کردند و معتقد بودند که برخی از مشکلات به وجود آمده در ارتباط با برجام به خاطر اظهارنظرهای داخلی در کشور در ارتباط با این توافق بین‌المللی است و از طرف دیگر ما مشاهده می‌کنیم که برخی از عبارات مرگ برجام استفاده می‌کنند ارزیابی وزارت خارجه از اینگونه سخنان چیست و این‌که به نظر می‌رسد عده‌ای در کشور از خروج آمریکا در برجام خشنود هستند و شاید مواضع آنها در مورد برجام در اتخاذ چنین تصمیمی از سوی آمریکا موثر بوده است، گفت: من در مورد دیدگاه و نظرات شخصیت‌ها قضاوت نمی‌کنم، اما در داخل کشور در ارتباط با بحث برجام و مذاکرات هسته‌ای از همان ابتدا گروه‌های سیاسی مشخصی وجود داشتند که با این موافقت‌نامه مخالف بودند و نوع مذاکرات و یا حتی اصل مذاکرات را نمی‌پسندیدند.

وی ادامه داد: در این زمینه تردیدی وجود ندارد. اظهارنظر این افراد در ارتباط با موضوع برجام در آرشیو رسانه‌ها وجود دارد، ولی این‌که شما بخواهید خروج آمریکا از برجام را به مسائل داخلی ایران و اختلاف‌نظرهایی که می‌توانسته در داخل کشور وجود داشته باشد ربط بدهیم و به آن متصل کنیم سخن دقیقی نیست. آقای ترامپ قبل از آغاز کار خود در زمان تبلیغات انتخاباتی‌اش نیز مواضع خصمانه خود در مورد برجام را اعلام کرده بود و به صورت صریح گفته بود که با این توافق مخالف است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که با استقرار دولت ترامپ، خلف‌ وعده‌های آمریکایی‌ها در ارتباط با موضوع برجام افزایش پیدا کرد و تا آنجا پیش رفت که ترامپ در اردیبهشت‌ماه از برجام خارج شد، گفت: کماکان کارشکنی‌ها و خصومت‌های دولت واشنگتن نسبت به ملت ایران ادامه دارد و خروج آمریکا از برجام نتیجه اختلاف آرا بین برخی از گروه‌های سیاسی داخل ایران نیست، بلکه این موضوع به ماهیت زیاده‌خواهانه و ایران ستیزانه‌ای برمی‌گردد که در هیات حاکمه آمریکا وجود دارد و در این دولت تشدید شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که امروز قرار است دادگاهی در آمریکا برگزار شود با این ادعا که ایران در کشته‌شدن سربازان آمریکایی در عراق نقش داشته و آنها اعلام کردند که می‌خواهند برای غرامت اموال بانک‌هایی که با ایران کار می‌کنند را مصادره ‌کنند موضع وزارت خارجه در ارتباط با این موضوع چیست؟ گفت: پاسخ ما به این اقدامات و جنگ روانی که آمریکایی‌ها علیه ایران پیگیری می‌کنند روشن است. این اقدام، یک اقدام روانی و یک تلاش سیاسی برای ایجاد مشکل برای ایران است و این در راستای سیاست ایران‌هراسی و ایران‌آزاری است که آمریکایی‌ها در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کنند. این ادعاها پایه و اساسی ندارد.

وی با بیان این‌که ایران همواره نقش مثبتی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه از جمله در عراق داشته و در راستای مبارزه با تروریسم اقدام کرده است، خاطرنشان کرد: ادعاهای آمریکایی‌ها در این زمینه بی ربط و بی اساس است و یک فرافکنی ‌جدید از سوی آنها در راستای عدم تحقق خواسته‌هایشان در عراق است. آنها بعد از حمله به عراق فجایای بشری گسترده‌ای را در این کشور انجام دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با آخرین روند تدوین سازوکار مالی اتحادیه اروپا و یا اس پی وی، گفت: این موضوع همان‌طور که پیش از این گفته‌ام در دستور کار طرف‌های ذیربط است. هفته گذشته در تماس‌هایی که با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل داشتیم در این خصوص پیگیری‌ها و صحبت‌های لازم صورت گرفت.

وی با بیان این‌که توقعات جمهوری اسلامی ایران برای طرف‌های ذیربط مشخص و روشن است و به دلایل خاص هنوز این چارچوب و سازوکار در برخی از حوزه‌ها دچار کمی ابهام است و یا تکمیل نشده است، اظهار کرد: ما اصرار داریم که با توجه به تعهدات طرف‌های مقابل آنها با جدیت بیشتری جهت تکمیل این سازوکار اقدام کنند. این تعهد برای طرف‌های مقابل وجود دارد، آنها باید آن را انجام دهند همان‌طور که گفتم آنها از مواضع ایران نیز در این ارتباط کاملا آگاهی دارند و امیدواریم که در کمترین زمان ممکن این سازوکار نهایی شود و به نتیجه برسد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که در رسانه‌ها به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه اعلام شده بود که هماهنگی‌های لازم در ارتباط با موضوع اس پی وی بین ایران و اتحادیه اروپا صورت گرفته است و این به زودی اعلام می‌شود، گفت: ما در وزارت خارجه منبع آگاهی نداریم و اگرچیزی که به عنوان منبع آگاه در وزارت خارجه در رسانه‌ها منتشر شود، خارج از محتوای آن ما آن را رد می‌کنیم. اگر چیزی رسمی باشد وزارت خارجه خود آن را اعلام می‌کند. در مورد سازوکار مالی توضیح دادم که این روند زمان‌بر است ولی فعالیت‌ها در مورد آن ادامه دارد. ما نگاه مثبتی داریم.

وی همچنین در واکنش به این سوال که چه زمانی این سازوکار قطعی می‌شود، با توجه به این‌که تاکنون برای تدوین آن زمان زیادی طول کشیده است، گفت: در حوزه سیاست خارجی به خصوص در مورد مسائل فنی و پیچیده از جمله اس پی وی نمی‌توانیم زمان مشخصی را به صورت قطعی اعلام کنیم ولی همان‌طور که گفتم هرگاه به نتیجه مطلوب رسیدیم آن را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تغییر رویکرد عربستان سعودی نسبت به ایران با توجه به برخی اخباری که منتشر شده است، گفت: نگاه و سیاست ایران در ارتباط با تعامل با کشورهای همسایه مشخص است هر کشوری که علاقه‌مند باشد روابط خودش با ایران را بهبود ببخشد می‌تواند با پاسخ مثبت ایران روبه‌رو شود. ایران خواهان منطقه‌ای با ثبات و روابطی مستحکم و مسالمت‌آمیز با دولت‌های منطقه است و در این زمینه هیچ‌گونه پاسخ مثبتی را پس نمی‌زند و جواب منفی‌ نمی‌دهد.

قاسمی ادامه داد: البته در حال حاضر ما هنوز چنین آمادگی و روندی را در دولت عربستان سعودی مشاهده نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم آنها همچنان براساس توهمات پیشین قضاوت و عمل می‌کنند و درگیر معضلاتی هستند که خودشان ایجاد کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها