عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

منکر مافیای خودروسازی نیستیم/ لابی خودروسازان با مجلس صحت ندارد

عضو کمیسیون صنایع مجلس بابیان اینکه منکر مافیای خودروسازی نیستیم تأکید کرد: باید ظرفیت شفاف‌سازی هم در مورد ارز دولتی و هم در مورد واردات و صادرات خودرو به وجود آید تا مردم واقعیات را ببینید.
کد خبر: ۱۱۷۸۶۸۶
منکر مافیای خودروسازی نیستیم/ لابی خودروسازان با مجلس صحت ندارد

سید جواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در واکنش به سؤالی در خصوص اعلام اخیر خودروسازان مبنی براین که به دلیل خروج شرکت‌های خارجی توانایی ندارد خودهای پیش‌فروش شده‌ای برای مردادماه امسال را تحویل دهند، خاطرنشان کرد: تحریم‌ها در موضوع خودرو بخشی از کارها را به عقب انداخته است.

حسینی کیا با تأکید براین که باوجود تحریم‌ها شرکت‌های خودروسازی باید به تعهدات خود عمل کنند اظهار کرد: اگر آنها به دلیل تحریم توانایی انجام تعهدات خود را ندارند، باید به نحوی دیگر رضایت مشتریانشان را به دست آورند.

وی بابیان اینکه باید خودروسازان برای خودروهای ثبت‌نامی چاره‌اندیشی کنند تا اگر قابلیت تحویل خودرو وجود دارد خودرو به مشتریان تحویل داد شود اظهار داشت: در غیر این صورت اگر از سفارش قابلیت تبدیل دارد آن را تبدیل کنند یا اینکه سود متناسبی که مشتریان را راضی کند باید پرداخت کنند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه در خصوص ثبت‌نام‌های جدید شرکت‌های خودروساز خاطرنشان کرد: باید به این مسئله توجه کنیم که دولت دیگر ارز 4200 تومانی برای خودرو پرداخت نمی‌کند و با رسیدن دلار به بالای 8000 تومان خودروساز هم باید قطعات خود را بر اساس ارز 8000 تومانی تأمین کند و طبیعتاً این در قیمت نهایی خودرو تأثیر خواهد گذاشت.

وی در واکنش به این سؤال که چگونه ممکن است خودروسازی که سال گذشته و قبل از خروج شرکت‌های خارجی از مردم پول گرفته الان نتواند با رفتن خارجی‌ها خودروهای پیش‌فروش شده را تحویل دهد درحالی‌که به گفته مردم در برخی از نمایندگی‌ها همین خودرو به شکل آزاد به فروش می‌رسد اظهار داشت: اگر این‌گونه باشد سازمان‌های نظارتی موظف هستند که با آن مسئله برخورد کنند بااین‌حال گاهی از مواقع برخی از قطعات موجود نیست تا این خودرو تجاری‌سازی شود و اگر تجاری‌سازی نشود قابلیت شماره‌گذار نخواهد داشت البته اگر درجایی تخلف هم شده باشد این مسئله قابلیت پیگیری دارد.

حسینی کیا در واکنش به این سؤال که چرا باوجود بدعهدی شرکت‌هایی مانند پژو و رنو در موضوع خروج از ایران با آغاز تحریم‌ها دوباره با این شرکت‌ها قرارداد همکاری امضاء شد بابیان اینکه این مسائل قبلاً در کمیسیون صنایع مجلس چندین بار پیگیری شده بود اظهار کرد: در دوره مهندس نعمت زاده که این قرارداد بسته شد خیلی اصرار کردیم قراردادها را به بدهید تا در کمیسیون صنایع مجلس پیگیری شود ولی متأسفانه ندادند و گفتند فعلاً در مرحله پیش‌نویس است و از آن عبور کردند.

وی در ادامه در واکنش به اظهارنظر برخی از کارشناسان که معتقدند اگر واردات خودرو آزاد شود رفتار خودروسازان اصلاح خواهد شد با تأکید براین که ما هم معتقدیم باید بگذارند خودرو وارد شود بیان کرد: منتها باید این واردات با ارزی باشد که منشاء دولتی نداشته باشد و افرادی که ارز دارند و منشاء آن‌هم دولتی نیست می‌توانند خودرو وارد کنند که این خودبه‌خود موجب کاهش قیمت خودرو در بازار هم خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: نمایندگان در کمیته صنعت هم به جد پیگیر این مسئله هستند و کارهای کارشناسی هم انجام می‌دهند ولی همه‌چیز آن دست ما نیست، برخی از شرایط و نکات آن قابلیت بیان ندارد و لذا کار برخی از جاها قفل هم می‌شود.

وی در واکنش به اظهارنظر برخی از نمایندگان در خصوص وجود مافیای خودروسازی بابیان اینکه این احتمال وجود دارد بابیان اینکه ما منکر مافیا نیستیم تأکید کرد: باید ظرفیت شفاف‌سازی هم در مورد ارز دولتی و هم در مورد واردات و صادرات خودرو به وجود آید تا مردم واقعیات را ببینید، این موجب اعتماد به‌نظام هم خواهد شد.

حسینی کیا در واکنش به این سؤال که چه مقدار شایعات در مورد لابی خودروسازان با نمایندگان واقعی است اظهار داشت: احتمالاً ما از آن خبر نداریم، چون اگر واقعاً چنین لابی‌گری باشد باید با کمیسیون صنایع انجام شود؛ آنها می‌آیند حرف‌های خودشان را می‌زنند و درد و دل‌هایشان را می‌کنند ولی این واقعاً به معنای لابی نیست، اینکه یک کمیسیون را بخرند اتهام است.

وی در ادامه بابیان اینکه از 25 میلیون خودروی که در سال در جهان تولید حدود 1.5 میلیون آن متعلق به ایران است خاطرنشان کرد: بالای 3 درصد رشد اقتصادی کشورهای صنعتی متعلق به خودرو تولید است و این آمار بسیار بالایی در حوزه اقتصادی است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص افراد مشغول در صنعت خودروسازی خاطرنشان کرد: حدود 150 هزار نفر در حوزه خودروسازی به شکل مستقیم کار می‌کنند و در بحث قطعه‌سازی هم حدود 750 هزار نفر مشغول هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: در شرایطی که قیمت‌ اکثر مواد اولیه تولید خودرو ازجمله آهن، پلاستیک، پلیمر و غیره گران شده است طبیعتاً قطعه سازان هم قطعه را گران‌تر تولید می‌کنند و حال اگر خودروساز بخواهد با این قطعه خودرو را ارزان بفروشد قطعاً ورشکسته خواهد شد.

حسینی کیا در پاسخ به این سؤال که چگونه است خودروسازان دیگر کشورها که مانند ایران از منابع طبیعی و بازار تضمین‌شده برخوردار نیستند توانایی تولید خودروهای ارزان‌تر یا باکیفیت‌تر از خودروسازان داخلی رادارند اما در کشور ما هنوز این اتفاق نیفتاده است با اشاره به اینکه بخشی از این اتفاقات به دلیل کاهش پول ملی است خاطرنشان کرد: ازیک‌طرف تولید کلان مقرون به‌صرفه‌تر است و از طرف دیگر هرکسی که در کشوری تولیدی داشته باشد و بخواهد بازاری در دنیا را بگیرد قاعدتاً محصول را نسبت به کشور خودش ارزان‌تر می‌فروشد.

وی افزود: شما فکر می‌کنید آیا یک شرکت آلمانی ماشین را به همان قیمتی که در کشور خودش می‌فروشد به ایرانی‌ها هم خواهد فروخت؟ خیر ارزان‌تر می‌دهد تا بازار را به دست بگیرند، این همان چیزی است که ما هم انجام می‌دهیم مثلاً پراید الان همان 4600 دلاری به فروش می‌رسد که دولت قبل در خارج از کشور می‌فروخت ولی باید حساب کنید که الان به پول ما چقدر می‌شود، یک روزی همه می‌گفتند کاش به همان قیمت دلاری به ما بفروشند چون ارزان‌تر تمام می‌شد ولی الان هیچ‌کسی حاضر نیست آن قیمت دلاری آن را بخرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه در خصوص دلیل اینکه شرکت‌های خودروساز باوجود پیش‌فروشی‌های زیادی که از ابتدای سال داشته‌اند هنوز مطالبات شرکت‌های قطعه ساز را پرداخت نکرده‌اند گفت: وقتی‌که قیمت مواد اولیه سه برابر شده اگر شما بخواهید خودرو خود را به همان قیمت قبل بفروشید اصلاً نمی‌توانید خودرویی تولید کنید در این شرایط لازم است سطح اعتباری قطعه سازها را بالا ببریم و دولت 2 تا 3 برابر اعتباری قبل را به آنها وام سرمایه‌ در گردش بدهد تا آنها بتوانند ادامه حیات دهند و از سوی دیگر چرخه خودروسازی ادامه پیدا کند.

وی با تأکید براین که باید تدبیری در مورد خودروسازی انجام شود گفت: آن‌قدر خودروسازی مهم است که جز اولین مورد تحریم‌ها قرار می‌گیرد، دلیل آن‌هم این است که تعداد زیادی از افراد از این صنعت در حال نان خوردن هستند.

حسینی کیا با اشاره به اینکه الان 4 خودرو بیشترین مصرف‌کننده را در کشور دارند گفت: این 4 خودرو سمند، پژو، تیبا و پراید هستند که در شورای رقابت هم معمولاً قیمت‌گذاری‌ها برروی آن‌ها انجام می‌شود و بقیه در شورا قیمت‌گذاری نمی‌شوند؛ در شرایط فعلی لازم است به این‌ها خودروهایی که عموم مردم از آنها استفاده می‌کنند یارانه‌ای پرداخت شود تا در مرحله اول افزایش قیمت نداشته باشند و بعد در صورت لزوم قیمت‌ آنها پلکانی و متناسب با شرایط جامعه افزایش پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها