معاون وزیر راه و شهر سازی گفت: تمهیداتی برای افزایش تسهیلات اندیشیده شده که البته به غیر از موافقت بانک مسکن و بانک مرکزی باید در شورای پول و اعتبار هم به تصویب برسد.
کد خبر: ۱۱۷۸۳۹۵
افزایش تسهیلات مسکن منتظر مصوبه شورای پول و اعتبار/ تعیین تکلیف واحد‌های باقیمانده مسکن‌مهر

به گزارش خبرنگار جام‌جم آنلاین محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری که در رادیو گفت‌وگو برگزار شد با اشاره به اینکه در حوزه بازسازی بافت‌های ناکارمد مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی حضور خیلی زیادی داشته اشت اظهار کرد: با این وجود وزارت راه در برخی از جاها خود را مستقل از ارتباط با مرکز می‌دانند و البته در برخی از موارد برای تحقیقات با دانشگاه‌ها ارتباط دارند.

شکرچی‌زاده در واکنش به سوالی در خصوص دلایل عدم راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان کشور خاطرنشان کرد: سامانه‌های زیادی از جمله شتاب‌نگار زلزله، تولید کنندگان بتن و قیر تا کنون راه‌اندازی شده و همینطور یک سامانه محدودی ایجاد شده که قیمت‌های را بررسی می‌کند و فعلا فقط در اختیار معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در موضوع افزایش قیمت مسکن عوامل مختلفی تاثیرگذار است اظهار کرد: وقتی قیمت طلا و ارز افزایش پیدا می‌کند مشخصا قیمت مسکن هم افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: قانون مالیات برخانه‌های خالی از امسال وارد قانون مالیاتی کشور شده اما اینکه اجرایی شده یا خیر هنوز جای بحث است.

وی در خصوص زلزله اخیر در سرپل ذهاب با بیان اینکه زلزله سال گذشته نزدیک به 300 پس‌لرزه داشت گفت: عده‌ای معتقدند زلزله 6 ریشتری اخیر هم ممکن است یکی از این پس‌لرزه‌ها باشد. اما نباید فراموش کنیم که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بیش از 80 درصد شهرهای آن بر روی خطر زلزله قرار دارند و این لزوم توجه به مقررات ساختمان را بیشتر نشان می‌دهد، مقرراتی که در سه دهه گذشته توانسته میزان خسارت از زلزله را کاهش دهد و همین مسئله موجب شد باوجوداینکه زلزله سرپل ذهاب از زلزله بم شدیدتر بود تلفات کمتری داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به‌سلامت ماندن 65 درصد ساختمان‌ها در شهرستان سرپل ذهاب ادامه داد: به 35 درصد ساختمان‌ها در این شهرستان صدمات شدیدی واردشده که اگر مقررات ملی ساختمان رعایت می‌شد شاهد خسارات کمتری در این بخش بودیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در موضوع مدیریت بحران در زلزله سرپل ذهاب شاهد مدیریت در بحران بودیم و بسیاری از نیروهایی که قرار بود بحران را مدیریت کنند خود در بحران قرارگرفته بودند.

شکرچی زاده با اشاره به تشکیل کارگروهی در وزارت راه و شهرسازی برای بررسی اولویت‌های حوزه مسکن گفت: افزایش سقف تسهیلات مسکن برای بالا رفتن قدرت خرید دهک‌های پایین یکی از موضوعات مورد پیگیری در این کارگروه است.

معاون وزیر راه در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سؤال خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص وعده‌های داده‌شده مبنی برافزایش تسهیلات خرید مسکن اظهار کرد: بعد از آغاز به کار آقای اسلامی به‌عنوان وزیر راه کارگروهی برای ساماندهی بخش مسکن ایجاد شد که یکی از اولویت‌هایی که توسط این کارگروه پیشنهاد شد مسئله هزینه مسکن بود و تمهیداتی برای افزایش تسهیلات اندیشیده شده که البته به‌غیراز موافقت بانک مسکن و بانک مرکزی باید در شورای پول و اعتبار هم به تصویب برسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از واحدهای مسکن مهر دارای مشکل قضایی، اقتصادی، زیرساختی هستند و یا در محل نامناسبی ساخته‌شده است که همه آنها باید در زمان مشخص تعیین تکلیف شود گفت: طبق اهداف و برنامه‌های مشخص‌شده برای وزارت راه و شهرسازی، تا پایان برنامه ششم توسعه باید 400 هزار واحد باقی‌مانده مسکن مهر تعیین تکلیف و این پروژه به پایان برسد.

وی رعایت استاندارهای موجود در بخش مسکن را سبب طولانی شدن عمر ساختمان‌ها تا 50 سال دانست و گفت: از مجموع 22 استاندارد موجود در ساختمان هم‌اکنون 60 تا 70 درصد بخش ساختمان‌سازی و 10 تا 15 درصد استانداردهای بخش بهینه‌سازی انرژی و صوت رعایت می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ارزان بودن قیمت انرژی و ناآگاهی مهندسین از علم معماری سبب رعایت نشدن مبحث 19 در بخش ساختمان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها