مهندسان در مرکز هدایت ماموریت تلسکوپ فضایی کپلر، پنجشنبه 24 آبان 97 آخــــرین سیگنال فرمان را به سوی این تلسکوپ ارسال کرده و کپلر با دریافت این فرمان برای همیشه خاموش شد. مقامات ناسا در همان روز به‌طور رسمی پایان ماموریت تلسکوپ فضایی کپلر را که به شکارچی سیاره‌های فراخورشیدی معروف است، اعلام کردند.
کد خبر: ۱۱۷۷۷۷۸

پیش از این در هشتم آبان سال جاری مدیران ماموریت اعلام کرده بودند که ذخیره سوخت کپلر تمام شده و عملا دیگر نمیتواند به ماموریت خود ادامه دهد. میزان ذخیره سوخت از معیارهای مهم در تعیین طول عمر فضاپیماهاست. زیرا هر فضاپیمایی در طول ماموریت خود بارها به اصلاح مسیر و تغییر جهت نیاز دارد که عموما این کار با موتورهای کوچکی انجام میشود که در بخشهای مختلف فضاپیما تعبیه شده است. از این رو با پایان ذخیره سوخت، امکان انجام این مانورها وجود ندارد و گویی دستوپای فضاپیما برای حرکت فلج شده است. این موضوع بخصوص برای تلسکوپ کپلر از این جهت مهم است که این تلسکوپ به کمک موتورهایش، پایداری خود را در جهت مناسب برای خیرهشدن به آسمان و کشف سیارههای فراخورشیدی حفظ میکند.

تلسکوپ فضایی کپلر 17 اسفند 87 از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در ایالات متحده به فضا پرتاب شد و طی نزدیک به یک دهه فعالیت در فضا توانسته بیش از 530 هزار ستاره را در فاصله تقریبی 3000 سال نوری از زمـــــیـــن رصد و حدود 680 گیگابایت اطلاعات به زمین مخابره کند.

دانشمندان تاکنون با بررسی دادههای کپلر موفق شدهاند در مجموع نزدیک به 2700 سیاره فراخورشیدی را کشف کنند. نتایج بررسی دانشمندان نشان میدهد تعداد انگشتشماری از این سیارهها شرایطی شبیه زمین داشته و شاید حیاتی در آنها شکل گرفته باشد.

ماموریت 690 میلیون دلاری کپلر در حالی آبان 97 به پایان رسید که در تابستان سال جاری، تلسکوپ فضایی تِس (TESS) به عنوان جانشین این تلسکوپ برای کشف سیارههای فراخورشیدی به فضا پرتاب شد. کشف و بررسی سیارههای فراخورشیدی به درک بهتر ما از چگونگی شکلگیری و روند تحولات منظومه شمسی کمک شایانی میکند.

محمدرضا رضائی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها