مروری بر اصول ایمنی و سلامت در جاده‌ها به بهانه یادواره جهانی قربانیان حوادث رانندگی

سفرتان بی‌خطر

سالانه بیش از یک میلیون و 250 هزار نفر در دنیا بر اثر تصادفات جاده‌ای و حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. همچنین سالانه 20 تا 50 میلیون نفر دچار آسیب‌های رانندگی غیر‌فوتی می‌شوند که برخی از آنها منجر به ناتوانی‌های جسمی می‌شود. به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 96، 16هزار و 201 نفر نیز بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. به گفته دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات وزارت بهداشت، تصادفات رانندگی سومین عامل مرگ‌ومیر در ایران است؛ درحالی که این مسائل جایگاه نهم را در میان عوامل مرگ‌ومیر جهانی دارد. با توجه به نرخ بالای حوادث رانندگی در کشور و همچنین به بهانه سالروز یادبود جهانی قربانیان حوادث جاده‌ای که هر سال در سومین هفته ماه نوامبر (هفته آخر آبان) برگزار می‌شود، به بررسی راهکارهایی برای امنیت بیشتر در سفرهای جاده‌ای خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۱۱۷۷۵۳۴

تصادفات جادهای علاوه بر لطمات مالی و جانی جبرانناپذیری که به فرد و خانواده وارد میکند، بار مالی زیادی را برای درمان و حتی ازکارافتادگی یا فوت سرپرست خانوار به جامعه تحمیل میکند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه بهطور متوسط 3 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) هر کشور صرف هزینههای مربوط به حوادث رانندگی میشود. براساس آمارهای جهانی یکی از دلایل عمده مرگومیر در جوانان بین 15 تا 44 ساله تصادفات رانندگی است و قابل تامل است که 75 درصد تصادفات منجر به مرگ در جهان مربوط به مردهای جوان زیر 25سال است.شعار امسال یادواره جهانی قربانیان حوادث رانندگی «جادهها داستانهایی دارند» انتخاب شده است که بر این نکته تاکید دارد که جاده فقط راه ارتباطی از نقطه یک به نقطه دو نیست، بلکه میتواند آخرین مقصد زندگی باشد!

گرچه جادهها و خودروهای غیراستاندارد نقش زیادی در افزایش حوادث جادهای ایفا میکند و این وظیفهای بر دوش مقامات مسؤول و سازندگان خودروهای هر کشور است که عوامل خطرآفرین را به حداقل میزان ممکن برسانند. اما نقش اشتباهات فردی همواره در تمامی تصادفات رانندگی پررنگ و قابل تامل است. بنابراین حتی اگر وظیفه شخصی خود را برای کاهش خطرات جادهای ایفا کنیم، در کنار هم میتوانیم جامعهای امنتر و سالمتر و سفری شیرینتر را تجربه کنیم.

حواستان به نقطههای کور باشد

یکی از اصلیترین علتهای تصادفات،
دید نامناسب راننده است. آینه داخلی و آینه‌های کناری گرچه تا حد زیادی شما را از وضعیت دو طرف ماشین و پشت سر آگاه می‌کند، اما برخی نقاط در هیچ‌یک از آنها مشخص نیست (نقطه کور) که باید پیش از تغییر جهت به آنها توجه شود. زمان رانندگی با تمرکز کامل از هر شش جهت! خودرو باید آگاه باشید. گاهی حتی ندیدن یک چاله در سطح جاده، منجر به تغییر مسیر ناگهانی و ایجاد حوادث مرگبار می‌شود.

حواستان ششدانگ به جاده باشد

حواس‌پرتی راننده و تاخیر در عکس‌العمل لحظه‌ای بسیار خطرآفرین است. رانندگان خودروهای سنگین با توجه به ابعاد بزرگ وسیله‌نقلیه به زمان بیشتری برای عکس‌العمل نیاز دارند؛ بنابراین باید دقت بیشتری به جاده داشته باشند تا در صورت نیاز، خودرو را بموقع متوقف کنند یا مسیر حرکتش را تغییر دهند. سعی کنید از انجام دادن هر کاری که حین رانندگی از میزان توجه شما به مسیر میکاهد، بپرهیزید. خوردن، آشامیدن، استعمال دخانیات و بویژه استفاده از گوشی‌های همراه می‌تواند حتی برای یک ثانیه عملکرد شما را به تعویق بیندازد و فاجعه جبران‌ناپذیری را رقم بزند.

به راننده‌های بی‌طاقت اجازه سبقت بدهید

گاهی بر‌حذر بودن از رانندگان پر‌خطر مهم‌ترین روش پیشگیری از تصادف است. اگر راننده‌ای بیش از اندازه به خودروی شما نزدیک شده و با ایجاد تنش شما را به افزایش سرعت و ایجاد ناامنی در جاده تشویق می‌کند، بهترین کار تغییر لاین و باز کردن راه است. البته گاهی استرس ناشی از رانندگی چنین افرادی به تغییر مسیر ناگهانی و بدون توجه به خودروهای کناری منجر می‌شود. پس بدون عجله، با توجه به وضعیت جاده و خودروهای کناری، مسیر حرکت خود را تغییر دهید و خود را از حوادث احتمالی دور کنید.

با حال جسمی و روحی نامناسب رانندگی نکنید

اگر احساس می‌کنید حواستان به اندازه کافی جمع نیست، خسته هستید، استرس زیادی دارید یا احساس خوبی ندارید و این حال نامساعد ممکن است روی تصمیم‌گیری آنی شما تاثیر بگذارد، جدا از رانندگی خودداری کنید.کار کردن بیش از حد، نداشتن خواب کافی و مصرف داروهایی که اثرات خواب‌آور دارند احتمال خواب‌آلودگی در زمان رانندگی را افزایش می‌دهد. اگر باید برای مسافت زیادی رانندگی کنید به هیچ عنوان ریسک نکنید. خودرو را به کنار جاده هدایت کنید و برای مدت کوتاهی بخوابید. این شعار نیست، اگر یک ساعت دیرتر به مقصد برسید خیلی بهتر از این است که هیچ‌وقت نرسید!

از شرایط آب‌وهوایی جاده آگاه باشید

پیش از به راه افتادن، حتما مسیر را از نظر شرایط آب‌وهوایی بررسی کنید. اگر قرار است در مه، بارندگی شدید، توفان‌های برفی و جاده یخ‌زده رانندگی کنید، باید بیش از پیش با احتیاط رانندگی کنید. با سرعتی پایین‌تر از سرعت مطمئنه جاده حرکت کرده و فاصله خود را با خودروی جلویی بیشتر و خصوصا در پیچ‌ها خیلی بااحتیاط رانندگی کنید.

اگر جاده در شرایط آب‌وهوایی‌ای قرار دارد که تا به حال تجربه رانندگی در آن را نداشته‌اید، سفر را کمی به تعویق بیندازید یا رانندگی را به فرد دیگری بسپارید. اگر شرایط در طول مسیر بدتر شد، سعی کنید مکان امنی برای توقف خودرو پیدا کنید و تا بهبود شرایط آب‌وهوایی به مسیر ادامه ندهید.

عسل اخویان طهرانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها