براساس معادله‌های نظامی، به پیروزی رسیدن گروهی ضعیف بر جماعتی قدرتمند، کاری غیرممکن به نظر می‌رسد؛ پس چگونه نواره غزه که سال‌ها در محاصره اسرائیل قرار داشته بر رژیم صهیونیستی که برخوردار از مجهزترین و مدرن‌ترین امکانات نظامی، تسلیحاتی و فناوری پیشرفته است، به پیروزی نائل آمد و اسرائیل را به پذیرش آتش بس وادار کرد؟
کد خبر: ۱۱۷۶۹۰۸

هنگامی که جریان تجاوزگری صهیونیستها به غزه را مورد بررسی قرار دهیم و مولفههای قدرت مقاومت را مشاهده کنیم، میتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم:

اولین عامل پیروزی، اراده حقیقی جنگ در میان مردم فلسطین و حمایت تودههای رنج کشیده مردم این کشور از مقاومت در این سرزمین بویژه در نوار غزه است.

توده مردم فلسطین به این نتیجه رسیده اند مقاومت تنها نمایندهای است که میتواند حقوق از دست رفته ملت فلسطین را به آنان بازگردانده و از منافع شان حمایت کند.

به دیگر سخن، مردم فلسطین پذیرفتهاند مقاومت رهبر مردم بوده و آنان باید پشت سر جریانهای مقاومت ایستادگی کنند. این مطلب را میتوان از حضور باشکوه چند صد هزار نفری مردم در تشییع شهدای خان یونس دریافت.

نکته دیگر، واکنش جسارت آمیز و قابل ستایش مقاومت فلسطین در رویارویی با یگان ویژه و آموزش دیده رژیم صهیونیستی در منطقه خان یونس است؛ این اقدام شجاعانه به معنای آمادگی مقاومت برای ورود به جنگی تمام عیار با نیروهای آموزش دیده اسرائیل بدون توجه به بهای سنگینی است که میتواند در پی داشته باشد. نکته دیگر که در تغییر موضع اسرائیل و اجبار این رژیم به بازنگری در روند جنگ با مقاومت تاثیرگذار بود، موشکهای مقاومت ارزیابی میشود که بر شهر عسقلان (در سرزمینهای اشغالی) فرود آمد و در نهایت شگفتی، ساختمانی سه طبقهای را ویران کرد. صهیونیستها از دقت و میزان تخریب موشکهای مقاومت فلسطین حیرتزده شدند.

نکته دیگر، شکست سامانه دفاعی هوایی اسرائیل از سوی مقاومت است. نیروهای مقاومت توان شگفتانگیزی در بیاثر ساختن این صنعت برجسته نظامی صهیونیستها از خود به نمایش گذاشتند. تا پیش از این، سامانه دفاعی هوایی اسرائیل یک پیشرفت نظامی بی نظیر در دنیا شناخته میشد.

اما به اعتراف اسرائیل، این سامانه پیشرفته فقط توانست صد موشک از ۴۶۰ موشکی که مقاومت به سمت سرزمینهای اشغالی پرتاب کرد را منحرف و در هوا منهدم کند.

مساله دیگر، نبود اطلاعات نظامی کافی از قدرت مقاومت در میان ارتش اسرائیل است. همچنین صهیونیستها در این نبرد نتوانستند مقاومت و مردم فلسطین را مرعوب کرده و آنان را به وحشت آورند. اقدام اسرائیل در هدف قرار دادن ساختمان شبکه تلویزیونی الاقصی در غزه نیز نشان ناتوانی، ضعف و سردرگمی این رژیم ارزیابی میشود.

اگر بگوییم بیشتر مردم غزه خود را برای ادامه جنگ افروزی صهیونیستها آماده کرده بودند و آمادگی آن را داشتند پیامدهای این نبرد را پذیرفته و در این راستا شهدایی را تقدیم کرده و هزینههای سنگینی را متحمل شوند، سخن مبالغه آمیزی نگفتهایم.

مردم غزه به جوانان خود که توانسته اند با دستان خالی در برابر یکی از مجهزترین ارتشهای دنیا مقاومت کنند، افتخار میکنند؛ جوانان غیوری که بسیاری از آنان بهدلیل محاصره غزه حتی از این منطقه به بیرون سفر نکرده و در دیگر کشورها آموزش نظامی ندیده اند و از عناوین نظامی نیز برخوردار نیستند و حقوقهای انبوهی نیز دریافت نمیکنند؛ اما با ایمان به خدا توانستند با وجود محاصره چند ساله غزه و تحریم، اسرائیل را به پذیرش آتشبس مجبور کنند.

منبع: روزنامه رای الیوم

دکتر محمدجواد گودینی

مترجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها