پس از انتشار گزارش‌های مالی این بار وزارت فرهنگ فهرست حمایت‌های این وزارتخانه از اشخاص حقوقی را منتشر کرد

هزینه‌های وزارت فرهنگ در چه‌جاهایی صرف می‌شود؟

در روزهایی که بسیاری از نهادها هیچ توضیحی برای دریافت ردیف بودجه‌های کلان خود ندارند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه روند شفاف‌سازی خود فهرستی از حمایت‌های این وزارتخانه از اشخاص حقوقی را به تفکیک سال‌های ٩٦ و ٩٧ منتشر کرده است. اتفاقی که شاید تعمیم آن به دیگر حوزه‌های فرهنگی بتواند از بسیاری از سوءتفاهم‌ها و البته سوء استفاده‌های موجود بکاهد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه روند شفاف‌سازی فعالیت‌های خود، برای اولین‌بار فهرست قراردادهای با مبالغ بالای متوسط را در شش‌ماه نخست سال ٩٧ و همچنین فهرست حمایت‌های این وزارتخانه از اشخاص حقوقی به تفکیک سال‌های ٩٦ و ٩٧ منتشر کرده است. در این فهرست ۲۳ عنوان قرارداد بالای متوسط از ابتدای سال تا پایان شهریور ۹۷، به همراه تاریخ و مبلغ آن در سه صفحه منتشر شده است. کمک‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اشخاص حقوقی تا پایان مهر ماه امسال در سه جدول و ۶۴ مورد منتشر شده است. جمع مبلغ پرداختی در این زمینه 000/567/265/1 ریال درج شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این مدارج شغلی -تحصیلی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فهرست تمامی هزینه‌های رویدادهای برگزار شده یا حمایت شده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، گزارش مالی سال ٩٥ و ٩٦ موسسه فرهنگی و هنری توسعه ارتباطات و اطلاعات مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در بخش سازمان‌ها و موسسات، فهرست حمایت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از بازی‌سازان، گزارش حسابرسی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ساختار سازمانی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در بخش نهادهای وابسته را منتشر کرد. دریافت‌کنندگان 5 رقم اول فهرست را در این صفحه معرفی کرده‌ایم .
کد خبر: ۱۱۷۶۷۳۰

صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامهنگاران و هنرمندان

حمایت از امور رفاهی و اجتماعی نویسندگان، هنرمندان و روزنامهنگاران

28 میلیارد تومان

صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامهنگاران و هنرمندان با هدف حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس تکلیف برنامه سوم توسعه و در راستای سیاست انتقال بخشی از تصدیهای دولتی با تصویب هیات وزیران در سال 1382 رسما تشکیل شد. صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان فعالیتش را از فروردین 1383 آغاز کرد و در نخستین سال فعالیت 756 نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور به عضویت این صندوق درآمدند. این صندوق موسسهای غیردولتی و غیرانتفاعی دارای شخصیت مستقل است که زیر نظر هیات امنا اداره میشود. این صندوق هم بنا بر وظیفه ذاتی خود که بیمه هنرمندان است، براساس فهرست منتشر شده در صدر دریافتیهای کمک مالی این وزارتخانه است. به گواه فهرست منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صندوق اعتباری هنر در شش ماهه نخست امسال از سوی این وزارتخانه 28 میلیارد تومان دریافت کرده است. به اعتبار ماده یک اساسنامه، هدف اصلی صندوق صرفا حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بوده است، حمایتهای بیمهای،توسعهای و معیشتی چیزی است که در اساسنامه به آن اشاره شده، اما بعد از گذشت 14 سال از تاسیس صندوق اعتباری قرار است اهداف تازهای هم به آن اضافه شود.

موسسه فرهنگی و هنری توسعه هنرهای معاصر

حمایت از الگوسازی و مد و لباس اسلامی-ایرانی، حمایت از گسترش هنرهای تجسمی و حمایت از گسترش هنرهای نمایشی، حمایت از فعالیتهای فرهنگی، هنری و دینی استانها و حمایت و صیانت از موسیقی ملی

15میلیارد و 360 میلیون تومان

موسسه فرهنگی و هنری توسعه هنرهای معاصر در حالی در شش ماهه نخست امسال بیش از 15 میلیارد تومان کمک مالی داشته است که چندان برای هنرمندان و جامعه خبری چندان شناخته شده نیست.

خواندن توضیح کوتاه اساسنامه ثبت شده در سایت این موسسه هم بر ابهام آن اضافه میکند. در سایت این موسسه در توضیح اساسنامه آن تنها نوشته شده است: موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، با انگیزه توسعه و رشد خلاقیتها و اعتلای هنر اصیل ایرانی-اسلامی و به منظور بازنگری در ساختار فعالیتها و ساماندهی هنرهای تجسمی ایران، به عنوان یکی از مهمترین ارکان اشاعه فرهنگ و تمدن اسلامی، در داخل و خارج کشور و بهبود وضعیت تولید و عرضه آثار هنری و برقراری ارتباط با تشکلها و هنرمندان سراسر کشور، با شخصیت حقوقی مستقل و به صورت غیرانتفاعی و غیردولتی با التزام به رعایت مقررات موضوعه کشوری و ضوابط حاکم بر تأسیس مؤسسات و مراکز فرهنگی هنری، تشکیل شده است.

موسسه توسعه هنرهای معاصر، موسسهای غیر انتفاعی است و در تقسیمبندیای که براساس شیوهنامه و تفاهمنامهای که با معاونت هنری وزارت ارشاد وجود دارد، این پول بین حوزههای مختلف (هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی،موسیقی و مد و لباس) تقسیم میشود. آنطور که از حرفهای مدیرعامل این موسسه در سالهای گذشته معلوم است تمام منابع مالی این موسسه که به حوزه هنر تخصیص پیدا میکند، به موسسه توسعه هنرهای معاصر میآید و براساس تفاهمنامهای که با معاونت هنری وزارت ارشاد دارد، تأمین اعتبار میشود. موسسه فرهنگی و هنری توسعه هنرهای معاصر هر چند موسسهای غیر انتفاعی است، اما مالکیت آن مربوط به وزارت ارشاد است.

موسسه نمایشگاههای فرهنگی

نشر و ترویج کتابخوانی و حمایت و راهبری فعالیتهای تبلیغ و ترویج قرآن کریم

15 میلیارد و 332 میلیون و 100 هزار تومان

موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران در سال 1371 از دل دبیرخانه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بیرون آمده است. هدف اصلی از تأسیس این مؤسسه هم برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، برگزاری نمایشگاههای کتاب در استانها و نقاط دوردست کشور، برگزاری جشنوارههای فرهنگی در داخل و خارج و رشد و توسعه کتاب و کتابخوانی در سطح کشور ذکر شده است. رهبر معظم انقلاب در بازدید از ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اظهار داشتند که نمایشگاه کتاب تهران به استانهای کشور نیز برده شود و متعاقب این امر اولین نمایشگاه کتاب استانی در سال 1371 در گیلان برگزار شد. از آن سال به بعد این موسسه به عنوان دبیرخانه و مجری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، نمایشگاههای کتاب استانی و نمایشگاههای کتاب خارج عمل کرده است. چهار حوزه اصلی فعالیت این موسسه به جز یکی هم درباره برگزاری نمایشگاههای کتاب است. برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، برگزاری نمایشگاههای کتاب استانی، حضور در نمایشگاههای خارجی و البته نشر در حوزه ادبیات معاصر از جمله وظایف اصلی این موسسه است. طی گذشت 26 سال از فعالیت این موسسه بیش از 280 عنوان کتاب در این حوزه منتشر کرده که بعضی از این کتابها به دیگر زبانها هم ترجمه شده است.

موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی شبستان نور

عنوان برنامه: حمایت و هدایت فعالیتهای فرهنگی، عبادی و گسترش فعالیتهای فرهنگی در مساجد

14 میلیارد و 600 میلیون تومان

در میان فهرست منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد نام موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی شبستان نور هم دیده میشود. به گواه این فهرست شبستان نور تا پایان مهر امسال بیش از 5/14 میلیارد تومان کمک مالی دریافت کرده است. خبرگزاری شبستان به شکل آزمایشی از سال 1383 در پوشش اخبار کانونهای فرهنگی هنری مساجد کل کشور گام برداشت و در بهمن 86 با دریافت مجوز خبرگزاری از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را در فضای مجازی به صورت رسمی آغاز کرد. شبستان آنطور که در توضیحات خبرگزاری ثبت شده است در 31 مرکز استان نمنایندگی فعال دارد و ترجمه روزانه اخبار را به هفت زبان زنده دنیا (انگلیسی، روسی، عربی، اردو، مالایو، بنگالی، آذری) منتشر میکند.

موسسه خانه کتاب

حمایت از فعالیتهای فرهنگی، هنری و دینی استانها و نشر و ترویج کتابخوانی

8 میلیارد و 320 میلیون تومان

خانه کتاب موسسهای غیرانتفاعی و غیر دولتی است که با هدف ارائه اطلاعات در زمینه کتابهای منتشر شده در ایران از سال 1372 آغاز به کار کرده است. نکته جالب اینکه بجز شبستان نور همه چهار موسسهای که در صدر ارقام دریافتی وزارت ارشاد قرار گرفتهاند به نوعی موسسات غیر انتفاعیاند که ذیل مالکیت خود وزارتخانه قرار دارند.

این موسسه به منظور توسعه کتاب و کتابخوانی، جشنوارههای فرهنگی مختلفی در زمینه کتاب برگزار میکند. انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه منطقهای، نشان شیرازه؛ دو سالانه طراحی کتاب ایران، جشنواره کتاب و رسانه، جشنواره کتاب و سینما، جشنواره نقد کتاب و... در این جشنواره ها، نویسندگان و کتابهای برتر کشور انتخاب شده، مورد قدردانی قرار میگیرند. انتشار فصلنامه نقد کتاب هم از دیگر فعالیتهای این موسسه است . علاوه بر اینها خانه کتاب خدمات متنوعی برای علاقهمندان و دست اندرکاران حوزه کتاب ارائه میکند که از آن جمله میتوان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ تنها خبرگزاری تخصصی حوزه کتاب، خدمات شابک (شماره استاندار بینالمللی کتاب ایران) و شابم (شماره استاندارد بینالمللی موسیقی چاپی) به ناشران، خدمات بیمهای به اهل قلم، برگزاری نشستهای نقد و بررسی کتاب در سرای اهل قلم و... اشاره کرد.

میثم اسماعیلی

فرهنگوهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها