درحالی که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا تأکید دارد نوار صوتی مربوط به قتل جمال خاشقجی اشاره‌ای به دست داشتن محمد بن سلمان در قتل وی ندارد، دولت ترکیه با افشای اسناد جدیدی نشان می‌دهد محمد بن سلمان به صورت مستقیم در قتل خاشقجی دست داشته است. روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع ترکیه‌ای خود در گزارشی از وجود یک فایل صوتی متعلق به ماهر عبدالعزیز مطرب از مظنونان پرونده قتل جمال خاشقجی خبر داد که پل دیگری میان این پرونده و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۸۰

به گزارش ایرنا و به نقل از این رسانه، مطرب پس از قتل خاشقجی روزنامهنگار منتقد سعودی، در تماس تلفنی با فردی که گمان میرود از دستیاران بن سلمان بوده باشد، از او خواسته تا به رئیسش بگوید که «کار انجام شده است». این فایل صوتی را مقامهای اطلاعاتی ترکیه به دست آورده‌‌ بودند و جینا هسپل رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) هم در سفر اخیر خود به ترکیه آن را شنیده است. خاشقجی 59 ساله که با روزنامه واشنگتنپست همکاری میکرد، ماه گذشته برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما هرگز از آن محل خارج نشد. دولت عربستان سعودی مدعی است که وی در جریان یک مشاجره کشته شده است؛ ادعایی که اسناد منتشر شده در رسانهها آن را بشدت رد میکند.

رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه در یک اظهارنظر جدید راجع به پرونده خاشقجی گفته است: دستور قتل خاشقجی از سوی مقامات عالی عربستان سعودی صادر شده و ما خواستار آشکار شدن نام کسانی هستیم که دستور این جنایت را دادهاند. وی دیروز در بازگشت از فرانسه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: بدون تردید عملیات قتل خاشقجی از قبل برنامهریزی شده و دستور انجام آن از سوی مقامات عالی آلسعود صادر شده اما بر این باورم که این اقدام از سوی پادشاه عربستان سعودی نبوده است. رئیسجمهور ترکیه ادامه داد: اسناد صوتی قتل خاشقجی را به مقامات عالی آمریکا، فرانسه، انگلیس، کانادا و آلمان تحویل داده و حتی مامور ویژه اطلاعاتی عربستان در حین شنیدن این اسناد صوتی شوکه شد و معتقد بود که قاتلان پیش از ارتکاب به این جنایت هروئین مصرف کردهاند. اردوغان گفت: دونالد ترامپ، آنگلا مرکل و مکرون رهبران آمریکا، آلمان و فرانسه با شنیدن اسناد صوتی بشدت منقلب شدند و من این را در چهره آنها دیدم. وی تاکید کرد: عوامل اطلاعاتی آمریکا تحقیق و بررسی در ماجرای قتل خاشقجی را در دست دارند و کنگره این کشور نیز خواهان ارائه توضیحاتی از سوی سازمان جاسوسی (سیا) شده و معتقدم با تشریح تحقیقات و اسناد سیا در مجلس نمایندگان، همه ابعاد پنهان ماجرا آشکار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها