این روزها خیلی‌ها از من می‌پرسند چگونه می‌شود صادرات دانش را جایگزین صدور نفت کرد؟ واقعیت آن است که در حال حاضر دنیا به سمت صادرات دانش حرکت می‌کند و مانند گذشته کالامحور نیست. دانش دندانپزشکی، روزگاری برای ایران نیز وارداتی بوده است و بسیاری از جوان‌های ما به همین منظور برای کسب دانش و تخصص دندانپزشکی به آمریکا و اروپا رفته‌اند. اما امروزه کشور ما رتبه شانزدهم علمی دندانپزشکی جهان را دارد و به سطحی رسیده‌ایم که در دانشگاه‌های کشور، قادر به تولید دانش در این حوزه هستیم .
کد خبر: ۱۱۷۶۳۴۴

اما در کشورهای همسایه ما فقر دانش دندانپزشکی و حتی در بسیاری از رشتههای پزشکی همچنان وجود دارد. کشورهایی چون آذربایجان، عراق، سوریه، افغانستان و تاجیکستان بستر مناسبی برای صادرات این دانش هستند.

به همین دلیل است که معتقدم اقتصاد ایران اگر به سوی صادرات علم و دانش سرشار ایرانی حرکت کند و داشتههای شرکتهای دانش بنیان را به اشتراک بگذارد هیچ تحریم یا فشاری نمیتواند اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد. به بیان دیگر، ظرفیت دندانپزشکی ایران که دارای رتبههای بالای جهانی است و در جایگاه برتر منطقهای قرار دارد، میتواند بخشی از وابستگی درآمدی کشور را به درآمدهای نفتی تامین کند.

علم دندانپزشکی ایران اگر بهوسیله مدیران باتجربه درست مدیریت شود تاثیر بسزایی بر میزان درآمد پزشکان میگذارد همچنین به تبع آن دریافت خدمت بهتر را برای مراجعه کنندگان و بیماران به همراه خواهد داشت. باور این عقیده که بتوان خدمات علمی از جمله دندانپزشکی را به خارج از ایران صادر کرد از نظر دندانپزشکان امری محال و ناباورانه است ولی این امر امکانپذیر است و عواید آن هم برای کشور و هم برای جامعه دندانپزشکان و همچنین برای مردم بسیار زیاد خواهد بود.

اینگونه تحرکات نه تنها در زمینه خدمات درمانی و نیروی انسانی متخصص، بلکه در زمینه تولیدات داخلی و تقویت تولیدکنندگان داخلی و تجهیزات دندانپزشکی، فرصت مناسبی را بهوجود خواهد آورد که لازمه آن رساندن تولیدات داخلی به استانداردهای جهانی برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی خواهد بود.

بابک مسلمی

رئیس سمپوزیوم ایمپلنت، زیبایی و بازسازی استخوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها