استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

بانک جهانی هم می‌گوید سخنان ظریف اشتباه است/ دور زدن نظام با شانتاژ ظریف

ظریف گفت: اروپایی‌ها تلاش می‌کنند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای دستاوردهایشان را حفظ کنند. این سیاست در طولانی مدت به سود اروپایی‌ها نخواهد بود، بلکه هزینه بیشتری متحمل خواهند شد.
کد خبر: ۱۱۷۶۲۸۴

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در گفتوگو با روزنامه قطری العربی الجدید چاپ لندن با بیان اینکه حیات توافق با هدف کسب مزایای اقتصادی آن باید حفظ شود، اظهار کرد: اروپاییها برای حفظ آن برخی تعهدات را اجرا و حتی در محافل سیاسی اعلام کردند؛ اما در عرصه اجرا و عمل، موانعی بر سر راهشان قرار گرفت و ما میدانیم که اروپاییها هنوز آمادگی اجرای تعهد سیاسی را همزمان با پرداخت هزینه اقتصادی ندارند.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از این گفتوگو درباره معافیت برخی کشورها از تحریمهای نفتی گفت: ما پیش از این گفتیم آمریکا نمیتواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند و این همان چیزی است که به دست آمد و به دست میآید. آمریکا نمیتواند صادرات ما را به طور گسترده کاهش دهد. ایران توان صادرات نفت خود را داشته و بازار جهانی به آن نیاز دارد و به همه ثابت خواهد کرد با قدرت در بازار حضور پیدا میکند.

ظریف در مورد انتشار اخباری مبنی بر عدمسوختدهی به هواپیماهای ایرانی از سوی لبنان و ترکیه و راه عبور از این مساله گفت: راههای زیادی برای تداوم پروازهایمان وجود دارد و آنها را به کار خواهیم گرفت. ما قبلا این راهها را به کار گرفتیم و الان نیز این مساله را تکرار خواهیم کرد . آمریکا توان توقف پروازهای هوایی یا حرکت کشتیها در دریا را ندارد.

همچنین وزیر خارجه با انتشار توییتی به یاوهگوییهای همتای آمریکایی خود واکنش نشان داد و نوشت: تمامی تحریمهایی که مجدد از سوی آمریکا اعمال میشود، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. نیت به قحطی کشاندن جامعه غیرنظامی، جنایت علیه بشریت است.

وی در ادامه نوشت: دیوان بینالمللی دادگستری پیشتر ادعای پمپئو درباره معافیتهای بشردوستانه را رد کرد. گزارشهای مبتنی بر واقعیت رسانههای غربی و نامههای ضمیمهشده نشان میدهد چه کسی دروغ میگوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها