گزارش جام‌جم از مجموعه جدید تلویزیونی شبکه یک

خــاک گــرم ارگ بم

چند روزی از کلیـــــــــد‌خــــوردن مجموعه تلویزیونی «خاک گرم» محصول جدید شبکه یک می‌گذرد و گروه به کارگردانی جواد ارشاد سرابی و تهیه‌کنندگی فریبا بانک توکلی در حال ضبط سکانس‌های این سریال در استان کرمان هستند. گروه سازنده این سریال با تهران گریزی تلاش کرده‌اند چشمان مخاطب را این بار به سمت جنوب‌شرقی ایران و ارگ قدیم بم ببرند و در قالب یک داستان شیرین، بخشی از میراث فرهنگی ایران را به تصویر بکشند.
کد خبر: ۱۱۷۵۹۱۵

داستان این مجموعه با حفاری در ارگ قدیم بم آغاز می‌شود که باستان‌شناسان با کشف جدیدی روبه‌رو می‌شوند که به‌دلیل حساسیت موضوع از پروفسور برومند برای سرپرستی سایت دعوت می‌شود که در خلال آن ماجراهای بسیاری اتفاق می‌افتد. کارگردان سریال خاک گرم، نقش پروفسور برومند را به دانیال حکیمی سپرده است. البته او نامزدهای دیگری هم برای این نقش داشت، اما در نهایت بهترین گزینه را برای این نقش حکیمی دانست. همچنین فرشته سرابندی نقش هما را ایفا می‌کند که همسر پروفسور است و در این مسیر او را همراهی می‌کند.

بهرام ابراهیمی، رحمان باقریان، معصومه آقا‌جانی، مریم خدارحمی، شهروز ابراهیمی، ریحانه رضی، شیوا خسرومهر، علی کهن، فرزاد باقری، آسیه سلطانی، مریم گودرزی، مریم اسلامی، دانیال ابراهیمی، علی نفیسی، رضا ایرانمنش، حبیب گوهر گزی و بهزاد فراهانی دیگر بازیگران سریال خاک گرم هستند که بر مبنای فیلمنامه سمانه نامدار در 30 قسمت 40 دقیقه‌ای تولید می‌شود.

جواد ارشاد سرابی که کارگردانی سریالهای دوردستها، ستاره حیات و... را در کارنامه دارد، درباره پذیرش کارگردانی مجموعه خاک گرم به جامجم میگوید: من در گذشته فرهنگی بودم و کارم را با معلمی شروع کردم. بنابراین معتقدم رسالت تلویزیون آشنا کردن مردم با اقوام مختلف است. البته باید بهواسطه هنر و بهره بردن از کارهای نمایشی زیرپوستی این کار را انجام بدهد. محور اصلی مجموعه خاک گرم هم میراث فرهنگی است و بهعنوان کارگردان احساس کردم تعداد سریالهایی با محوریت میراث فرهنگی کم است. به همین دلیل وقتی قصه سریال خاک گرم را خواندم، دوست داشتم کار کنم. گرچه میدانستم کار دشواری است، زیرا فیلمبرداریهای خارجی خیلی زیاد است.

کمک به رونق گردشگری

وی ادامه میدهد: اما در مجموع تلاش میکنم بخشی از زیباییهای ایران را در سریال خاک گرم به تصویر بکشم. این سریال در استان کرمان تولید میشود و مخاطب با تماشای این اثر میتواند با آداب و رسوم این بخش از ایران آشنا شود. همچنین به واسطه تولید چنین سریالهایی میتوانیم کمکی به گردشگری کنیم. بنابراین باید عزم جدی صورت بگیرد تا سازندگان آثار نمایشی تمایل بیشتری برای ساخت سریالهایی با محوریت میراث فرهنگی کشور پیدا کنند.

ارشاد سرابی برای این سریال به سراغ بازیگران مطرح رفته و بازیگران بومی هم انتخاب کرده است. البته بازیگران به فارسی صحبت میکنند و چند تا از بازیگران بومی بویژه سالخوردگان بنا به موقعیت قصه با لهجه کرمانی صحبت میکنند که لهجه شیرینی است. در واقع کارگردان با این کار تلاش دارد تنوع بیشتری به کار ببخشد.

این کارگردان درباره انتخاب دانیال حکیمی برای نقش اول این سریال و دیگر بازیگران توضیح میدهد: برای نقش پروفسور برومند نامزدهای زیادی داشتیم و یکی از نامزدها هم حسین محجوب بود، اما با دانیال حکیمی به نتیجه رسیدیم. برای انتخاب دیگر بازیگران مشکل زیادی داشتیم، زیرا بازیگران نمیپذیرفتند خارج از تهران کار کنند. بعد کاشف به عمل آمد دلیلش این است که بازیگران در تهران چند کار را با هم میپذیرند و اگر قرار باشد در شهرستان کار کنند این شرایط را نخواهند داشت. در مجموع ما تلاش کردیم از فضای آپارتمانی خارج شویم و چشماندازی به زیباییهای ایران داشته باشیم.

دوری از فضاهای آپارتمانی

به گفته فریبا بانک توکلی، تهیهکننده سریال خاک گرم، این اثر در بخشهای مختلف استان کرمان همچون راین، بم و... ضبط میشود و سپس گروه عازم شهرستان فهرج در مسیر زاهدان خواهد شد.

این تهیهکننده ادامه میدهد: نام این سریال ابتدا تردید بود، اما بعد گروه فیلم و سریال شبکه یک تصمیم گرفت این مجموعه را با نام خاک گرم تولید و روانه آنتن کند. محور اصلی سریال، هویت و میراث فرهنگی کشور است. از سوی دیگر براساس قصه جا داشت در استان کرمان تصویربرداری کنیم، بنابراین با هماهنگی گروه فیلم و سریال این کار انجام شد تا از این طریق سریال خاک گرم را در مکانهای تاریخی ایران تصویربرداری کنیم تا مردم با جاذبههای ایران بیشتر آشنا شوند.

یکی از معضلاتی که بیشتر سریالهای تلویزیونی با آن درگیر هستند، این است که قصهها محدود به تهران میشود و کمتر سازندگان آثار نمایشی همت به خرج میدهند تا کارهایشان را به اقصی نقاط ایران ببرند، اما گروه سازنده سریال خاک گرم عزم جدی داشته تا تصاویر بسیار زیبایی از استان کرمان برای مخاطب به تصویر بکشد.

کار در خاک و شن

توکلی در این باره تاکید میکند که میخواستند از فضاهای آپارتمانی دوری کنند، به همین دلیل با انتخاب یک قصه خوب از این فضا دور شدهاند.

معمولا بیشتر سریالهایی که در تهران یا حتی شهرستانها تولید میشود محدود به فضای آپارتمان است، اما بیشتر مکانهای فیلمبرداری سریال خاک گرم خارجی است. البته کوتاه شدن روزها کار گروه سازنده را محدود کرده، اما تلاش میکنند از زمان نهایت استفاده را ببریم حتی با اینکه کار در لوکیشنهای خارجی به خاک و شن ختم میشود، اما گروه این سختی را به جان خریده است.

تهیهکننده سریال در پایان عنوان میکند: سریال از 15 مهر کلید خورده و طبق پیشبینیهای انجام شده تصویربرداری حدود پنج ماه طول میکشد و خوشبختانه مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک نهایت همکاری را با ما دارد.

دانیال حکیمی پدر معنوی دانشجویان میشود

دانیال حکیمی کارنامه رنگارنگی دارد و از اواسط دهه 60 بازی در تلویزیون را با سریال مرغ حق شروع کرد. او در طول این سالها در سریالهایی همچون آقای دلار، بخش4 جراحی، باغ گیلاس، این خانه دور است، خواب و بیدار، ولایت عشق، خانه پدری و... نقشهای متنوعی را بازی کرده است و آخرین کار او در تلویزیون سریال سارق روح بود.

او این روزها در سریال خاک گرم مشغول کار است و در این سریال نقش پروفسور برومند را بازی میکند که دغدغهاش حفظ میراث فرهنگی است. او بسیار مسؤول است و درعین حال به کارش مسلط. ضمن اینکه بذلهگو هم هست. به گفته کارگردان در این سریال، به بهانه همین کاراکتر نقبی هم به زلزله زدگان بم داشتهاند و با پیشرفت قصه، مخاطب متوجه میشود فرزند پروفسور هم از زلزله زدگان بم است. در واقع او یتیمنواز است و توجه زیادی به یتیمان دارد. همچنین خیریهای هم دارد و از سوی دیگر پدر معنوی دانشجویانش است.

صدای ناله های ارگ بم

فرشته سرابندی معمولا گزیده کار است. او در سریال خاک گرم نقش هما همسر پروفسور برومند را بازی میکند. او درباره نقشش میگوید: هما زنی است که تخصصش زمینشناسی است. او سالها از کارش دور مانده تا اینکه شرایطی فراهم میشود و به عقبهاش برمیگردد. هما همیشه همراه خوبی برای همسرش شهریار برومند بوده و عاشقانه زندگی کرده و مادر تمام عیاری هم است.

وی تاکید میکند خوشحال است بهواسطه بازی در این سریال نالههای ارگ بم را به گونهای به گوش مخاطبان میرساند.

این بازیگر عنوان میکند: راستش کار کردن در استان کرمان برایم حس غریبی دارد و به نوعی بازگشت به تاریخ ارگ بم، نالهها، فریادها و صبوریهایش است که با آنکه روزگار خدشهای به آن وارد کرده، اما همچنان پابرجاست.

سرابندی با بازی در سریال خاک گرم، اولین تجربهاش را با بناهای باستانی کسب میکند. او صحبتهایش را اینطور ادامه میدهد: با آنکه شرایط کار سخت است و بیشتر مکانها خارجی است و با توفان شن و خاک روبهرو هستیم، اما با علاقه کارمان را انجام میدهیم، چون لذتهای خودش را دارد.

وی اشاره میکند: من قبل از بازی در سریال خاک گرم در سریال دوردستها با آقای ارشاد سرابی همکاری داشتم. او جزو کارگردانان خوب و کار بلد است و تعامل خوبی هم با بازیگر دارد.

سرابندی درباره همکاری با دانیال حکیمی هم میگوید: قبلا این سعادت را داشتم که در سریال دوردستها با او همکاری داشتم و خوشحالم بار دیگر این اتفاق افتاده است. آقای حکیمی از بازیگران حرفهای هستند و من هم از بازی در کنار او لذت میبرم.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها