صفحات مجازی مسؤولان چگونه اداره می‌شود و آنها در ارتباط با مخاطبان چگونه عمل می‌کنند

تعامل یا بلاک؟

اگر از ما بپرسند اولین‌بار که وارد یکی از شبکه‌های اجتماعی شدی چه زمانی بود، بعید است که جز عده کمی به طور دقیق این زمان را به یاد بیاورند، فضایی که آن‌قدر با آن مانوس شده ایم که تاریخ اولین حضورمان را هم به‌خاطر نداریم. چیزی که اما غیرقابل کتمان است، اهمیت استفاده از فضای مجازی به نیتی غیر از سرگرمی و برای بیان برخی حرف‌هاست. برای همین است که احتمالا بسیاری از سیاسیون کشورها نیز در این صفحات حضور دارند. البته حالا برای خیلی‌ها مهم شده که فلان فرد مشهور سیاسی یا هنری در اینستاگرام چقدر دنبال کننده دارد و اهل تعامل است یا نه؟ به غیر از افرادی که در گزارش معرفی کرده‌ایم، محسن رضایی‌میرقائد، محمود واعظی،حسن قاضی‌زاده هاشمی، شهیندخت مولاوردی، محمد شریعتمداری، محمد نهاوندیان، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی، علی مطهری، عبدالرضا رحمانی فضلی، سیدعباس عراقچی، سیدحسن خمینی، محمود احمدی‌نژاد و... از معروف‌ترین سیاسیون و وزرایی هستند که در اینستاگرام صفحه شخصی دارند. شاید اما نکته جالب گزارش سیاسیونی باشد که صفحه شخصی در اینستاگرام ندارند و احتمالا تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد! در این گزارش با صفحات مجازی مهم‌ترین سیاسیون ایرانی آشنا شوید و ببینید این صفحات چگونه اداره می‌شوند و در تعامل با مخاطبانشان چگونه عمل می‌کنند.شاید پاسخ خیلی از سوالات‌تان را گرفتید.
کد خبر: ۱۱۷۵۷۱۶

مسؤولیتهای اینستاگرامی!

حضور سیاسیون در فضای مجازی آنقدر حساس است که اکثر صفحات آنها توسط یک یا چند ادمین گردانده میشود و بجز واکنشهای رسمی و عادی، خبر خاصی در این صفحات نیست. مگر اینکه اتفاقهایی تازه و غیرعادی رخ دهد. این صفحات برای
سرگرم شدن ساخته نشده و طبیعتا برای آنها که دنبال هیجان هستند، مناسب نیست.

سیاستمداران معمولا با دو هدف عمده به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند؛ اولی محک زدن میزان محبوبیت و برآورد پایگاه اجتماعی‌شان بین مردم که در بزنگاه‌هایی همچون انتخابات بسیار موثر است و دوم واکنش‌هایی سریع و داغ به وقایع و رخدادهایی که در پیرامون کشور اتفاق می‌افتد یا به کشور مربوط است. نکته مهم دیگر البته حضور سیاسیون در صفحه توییتر است و این در حالی است که این شبکه اجتماعی در کشورمان فیلتر است!

سردار سلیمانی

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صفحهای با 704 هزار نفر دنبالکننده در اینستاگرام دارد. این صفحه منتسب به وی شش نفر را دنبال میکند و تاکنون 783 پست در این صفحه بارگزاری شده است. نکته جالب صفحه سردار سلیمانی این است که این صفحه تاکنون چهار بار توسط اینستاگرام بسته شده و برای بار پنجم دوباره آغاز بهکار کرده است. یکی از پستهای خبرساز این صفحه که بازتاب زیادی در صفحات مجازی داشت، پستی بود که سردار سلیمانی بوسهای بر پیشانی ابراهیم حاتمیکیا زده بود و از وی بابت ساخت فیلم به وقت شام تشکر کرده بود.

آقای وزیر ورزش

نکته جالب صفحه مسعود سلطانیفر 103 دنبالشونده است که اکثرا ورزشکار هستند.

صفحهای مجازی که به نسبت الباقی سیاسیون، هیجان بیشتری دارد و معمولا خالی از حاشیه نیست. صفحه شخصی سلطانیفر 1/34 هزار دنبالکننده دارد که این وزیر در توییتر هم مطالبی را منتشر میکند. کامنتهای این صفحه باز بوده و محدود شده نیست. صفحه سلطانیفر بارها خبرساز شد. زمانی که استقلالیها یا پرسپولیسیها بابت مطالبات ورزشی و غیر ورزشی خود به این صفحه هجوم بردند و باعث خبرسازی شدند.

دکتر روحانی

صفحه مجازی حسن روحانی، رئیسجمهور کشورمان با 2/2میلیون دنبالکننده جزو صفحاتی است که دنبالکننده بالایی دارد.ادمین این صفحه تاکنون 1065 پست منتشر کرده و 40 نفر را دنبال میکند. علیاصغر پیوندی، محمدجواد آذریجهرمی، علی مطهری، حمید ابوطالبی، شهیندخت مولاوردی و... از دنبال‌‌شوندههای او هستند. رئیسجمهور کشورمان در توییتر نیز دو حساب کاربری دارد که در یکی از آنها به زبان انگلیسی و در دیگری به زبان فارسی توییت میکند. کامنتهای این صفحه برای کسانی که این صفحه را دنبال میکنند مقدور است و کامنتگذاران تاکنون پاسخی دریافت نکردهاند. البته گهگاه نیز کاربران درباره موضوعات بیربط یا با ربط، به اینستاگرام روحانی هجوم میآورند و مطالباتی را مطرح میکنند؛ مانند اتفاقی که در رابطه با تمدید قرارداد با کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال افتاد یا زمانی که هواداران پرسپولیس درخواست بازگرداندن مهدی طارمی را داشتند! گفته میشود ادمینهای صفحات رئیس جمهور در برخورد با مخاطبان و نقدهای مردم چکشی عمل می کنند به همین خاطر تعداد بلاک شدگان توسط صفحات روحانی بالاست.

سیمرغ بلورین تعامل مخاطب

محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 148هزار دنبالکننده و 15 دنبالشونده دارد که به نظر میرسد شخصا این صفحه را اداره میکند. وزیر ارتباطات در توییتر هم یک اکانت دارد که از این طریق با مردم در ارتباط است. در این صفحه آخرین اخبار و سفرهای وی با مردم در میان گذاشته میشود. نکته پررنگی که همیشه در صفحات وزیر جوان دیده میشود، تعامل با مخاطب و مردم است. آذریجهرمی چه در توییتر و چه در اینستاگرام با مردم گفتوگو و کم و بیش پاسخ آنها را میدهد. نکتهای که در توییتر به اوج خود میرسد و تقریبا ممکن نیست که پاسخی از او دریافت نکنید یا او حرفهای شما را نخواند. صفحه اینستاگرام آذریجهرمی خیلی هم خشک نیست و عکسها و فیلمهایی با مضمون طنز هم در این صفحه دیده میشود.

وزیر خارجه

محمدجواد ظریف را خیلیها با صفحه فیسبوکش میشناسیم؛ صفحهای که بسیار مورد توجه بود و ظریف در این صفحه مردم را در جریان آخرین اخبار و اطلاعات سفرها و نتایج آن قرار میداد. عکسی که از ظریف در هواپیما هنگام نوشتن مطلب در فیسبوک منتشر شد را بهخاطر دارید؟ صفحه اینستاگرام محمدجواد ظریف هم با 669 هزار دنبالکننده جزو صفحات پر مخاطب است و کامنتها هم باز هستند. با این حال ظریف گویا کماکان به فیسبوک و توییتر علاقه بیشتری دارد.

بدون دنبالشونده ، بدون کامنت!

معصومه ابتکار، معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده 179 هزار دنبالکننده و هیچ دنبالشوندهای دارد! او تاکنون 905 پست در اینستاگرام به اشتراک گذاشته و نکته جالب صفحه، بسته بودن کامنتهاست. در این صفحه هیچ کامنتی رد و بدل نمیشود و تعامل با مخاطب مانند تعداد دنبالکنندههایش صفر است.در این صفحه برای پیروزی دختران ورزشکار ایران پستهای زیادی گذاشته میشود و آخرین اخبار سینما و سفرهای ابتکار را هم میتوانید در آنجا ببینید.

من در توییتر نیستم!

چند هفته پیش بود که انتشار توییتی منتسب به محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره شهردار شدنش واکنش اینستاگرامی وی را بهدنبال داشت. بهدنبال این توییت محسن هاشمیرفسنجانی در صفحه اینستاگرامیاش پستی منتشر کرد و ضمن رد فعالیت در توییتر، توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد. صفحه رسمی محسن هاشمی با 26 هزار و 900 نفر جزو یکی از کم دنبالکنندههای اینستاگرام است. او چهار نفر را دنبال میکند و تاکنون 336 پست منتشر کرده است.

شهردار سابق تهران

محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران با 568 پست، 210 هزار دنبالکننده و 3دنبالشونده یکی دیگر از صفحات مجازی اینستاگرام است. این صفحه، الیاس قالیباف پسر شهردار سابق تهران صفحهای با عنوان امام خمینی(ره) را دنبال میکند و به غیر از این دنبالشونده دیگری ندارد.

کامنتهای این صفحه باز است و محدودیت نوشتن ندارد،هرکسی میتواند برای او کامنت بگذارد، میزان تعامل بسیار کم و اتفاقات پیرامون سفرهای جهادی آقای قالیباف و توجه به جوانان میگذرد.

کمی سعه صدر لطفا!

بررسی تعداد دنبالشونده‌‌ها و سیاسیون کماهمیت نیست اما آنچه مهمتر است میزان تعامل آنها با مخاطب است. آمار نشان میدهد تعداد بلاکشدگان صفحات شخصی برخی از این سیاسیون بالاست. هیچکس بر آنها خرده نمیگیرد که چرا فحاشان و بیادبان را بلاک کردهاید اما بسیاری از منتقدان کشور در زمره بلاکشدگان هستند. سعه صدر برای سیاسیون کشور امری لازم است و انتقاد سازنده باعث پیشرفت کشور میشود. بلاک‌کردن منتقدها و مردم در چند سال و به خصوص چند ماه اخیر حواشی بسیاری برای سیاسیون ایجاد کرده است. مردم و منتقدان با انتشار عکسی از بلاک شدن خود توسط سیاسیون،آنها را به مردمی نبودن متهم کردند. نمونه‌های بارز این عکس‌ها در توییتر و اینستاگرام موجود است. فحاشی‌هایی که بتدریج زیادتر می‌شود و مسؤولانی که به جای پرداختن به مردم و نظراتشان،تنها با کلیک روی گزینه بلاک اکتفا می‌کنند...

یگانه عصاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها