سبک زندگی در ناباروری مردان چه تاثیری دارد

7 گانه نسل برانداز

از گذشته تا همین امروز که علم هر روز به دستاوردها و پیشرفت‌های شگفتی دست پیدا می‌کند و پرده از حقایق و گاه اشتباهات پیشینیان برمی‌دارد، وقتی صحبت از «اجاق کور» و «نازایی» به میان می‌آید نخستین تصور هر انسانی بخصوص در جوامع سنتی زنی است که نمی‌تواند مادر شود و برای بارداری مشکل دارد و حتی اغلب درمان‌های فعلی نیز تمرکزش بر جنس زن است.
کد خبر: ۱۱۷۵۴۳۷

یکی از مشکلاتی که حدود 15 درصد زوجها با آن مواجه هستند، مشکل ناباروری و نازایی است؛ مشکلی که در بعضی موارد نوک پیکان آن به سمت مردان است.

این مشکل دلایل مشخص علمی هم دارد، آن طور که دکتر محمدرنجبری، متخصص ارولوژی برای ما میگوید تولید کم اسپرم، ناقصبودن یا بیحرکتی اسپرم، انسدادی که جلوی رهایی اسپرمها را میگیرد یا اختلالات ژنتیکی را شامل میشود. البته بیماریهایی چون مشکلات مزمن قلبی و مسائلی مانند شیوه و سبک زندگی و... هم میتواند بر ناباروری، تاثیر مستقیمی داشته باشد.

اما آنچه امروز برای شما مینویسیم، دانستن عواملی است که موجب ایجاد ناباروری یا تضعیف آن در مردان میشود؛ عواملی که ممکن است همه ما در زندگی مان هر روز با آن مواجه شویم.

شلوارهای تنگ

پوشیدن شلوارهای جین و تنگ که معمولا فاق کوتاه هم دارد سلامت افراد را از نظر جنسی تهدید میکند. این مساله در برخی مطالعات هم تایید شده است. به عنوان مثال دانشگاه استنفورد آمریکا در یکی از پژوهشها که سال 2017 نتایج آن را به طور رسمی منتشر کرد، سلامت جنسی مردانی که عادت به پوشش تنگ و جین دارند را در مقایسه با پوشش رسمی و آزاد مقایسه کرد که بهطور معناداری گروه اول در مقایسه با گروه دوم توانایی جنسی پایینتری داشتند.

لباس زیر

اصولا بالا رفتن دمای بیضهها یکی از دلایل اختلال در تولید و فعالیت اسپرم است. اصلا یکی از مهمترین وظایف بیضهها دور کردن گرما از ناحیه تناسلی است؛ اما وقتی لباس زیر تنگ، چسبان و نامناسب مورد استفاده آقایان قرار گیرد و مدت زمان طولانی آن را بپوشند، دما در این ناحیه به دلیل محبوس شدن هوا بالا میرود و در باروری اختلال ایجاد میکند.

جکوزی

احتمالا اغلب آقایان هنگام حضور در استخر و استفاده از سونا و جکوزی برخی هشدارها را شنیدهاند. براساس مطالعات انجام شده حضور نیمساعت در وان گرم یا جکوزی میتواند بهطور موقت جریان تولید اسپرم را مختل کند. یک مطالعه در انگلستان نشان داده مردانی که عادت به حضور در جکوزی به صورت روزانه و بیشتر از یک ساعت دارند اغلب دچار اختلالات و کاهش اسپرم هستند.

لپتاپ و تلفنهمراه

یکی از عادات خانگی قراردادن لپتاپ روی شکم و کارکردن با آن است. براساس پژوهشهای انجام شده ارتباط مستقیمی میان استفاده از لپتاپ و قرار دادن آن روی ناحیه تناسلی با افزایش دمای کیسه بیضه وجود دارد و اگر این رفتار به طور مستمر تکرار شود، میتواند سلامت جنسی آقایان را تهدید کند. درباره تلفنهمراهگرچه مطالعه جدی و ثابت شدهای وجود ندارد، اما برخی مدعیاند قرار دادن آن در جیب و نزدیک بیضهها بهدلیل برخی امواج میتواند به اختلال جنسی بینجامد.

چاقی

چاقی هزار و یک مشکل را با خود به همراه میآورد که یکی از مهمترین مشکلات آن اختلال در فعالیت و توانایی جنسی در آقایان است. در بسیاری از مطالعات داخلی و خارجی این موضوع ثابت شده که تعداد اسپرمهای افراد چاق در مقایسه با مردان با وزن مناسب بسیار کمتر است.

تب

از قدیم یکی از تهدیدهای تب بالا در آقایان احتمال ناباروری آنها بوده است. امروزه ثابت شده تب میتواند تا 40درصد تولید و تعداد اسپرمها را در مردان کاهش دهد.

اعتیاد

اعتیاد در هر شرایطی و برای هر جامعهای یک گرفتاری بزرگ است و باعث میشود فرد معتاد و اطرافیانش با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کنند. اصولا توتون و تنباکو( قلیان، سیگار، پیپ و...) الکل و سایر مواد اعتیادآور تاثیر منفی جدی بر کیفیت فعالیت جنسی بدن دارد که حداقل آن کاهش محسوس تحرک اسپرم است.

موارد دیگر

هر مردی برای اینکه بتواند رابطهای موفق و توانایی جنسی قابل قبولی داشته باشد نیازمند سلامت عمومی بدن است. بهعنوان مثال میزان طبیعی جریان خون و فعالیت صحیح سیستم عصبی یکی از مهمترین آنهاست. برخی بیماریها از طریق مختلکردن جریان خون و جریان عصبی ناحیه دستگاه تناسلی منجر به ناتوانی جنسی یا همان اختلال در نعوظ میشود؛ دیابت، فشارخون بالا، تریگلیسیرید بالا و آسیبهای نخاعی از جمله این موارد است که میتواند بر تولید اسپرم، تحرک آن و همچنین توانایی جنسی آقایان تاثیر منفی بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها