جام‌جم راه‌های مقابله با کشورهای اجراکننده تحریم‌های آمریکا را بررسی می‌کند

طرح تنبیهی برای شرکای تحریم

22 مهرماه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد که برخی از کشورها با آمریکا هم‌صدایی کرده‌اند و به ۱۳ آبان نرسیده خرید نفت خود از ایران را صفر کرده‌اند. از سوی دیگر، آن‌طور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده کشورهای اروپایی خریدار نفت ایران به معاملات خود با ایران در این حوزه تحت‌تأثیر تحریم‌های آمریکا پایان داده‌اند. در این شرایط به نظر می‌رسد ایران نباید در برابر بدعهدی این کشورها، سیاست سکوت در پیش بگیرد و ضروری است اقدامات متقابلی باید انجام داد. مثلا ایران می‌تواند به طور مرحله‌ای، واردات برخی کالاهای مصرفی از این کشورها را متوقف کند. قطعا چنین اقداماتی می‌تواند قدرت امتیازگیری ایران در مذاکرات با این کشورها را تقویت کند. در همین راستا نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان طرح تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران تهیه کردند که امضاهای این طرح همچنان رو به افزایش است.
کد خبر: ۱۱۷۴۷۶۴

داستان لبخندهای ژکوند

نصرا... پژمانفر، نماینده مجلس و یکی از طراحان اصلی طرح مقابله با کشورهای تحریمکننده در گفتوگویی که با خبرنگار ما داشت به بیان مثالی پرداخت و تصریح کرد: شرکت آدیداس بالاترین فروش را در کشور ما دارد اما در جامجهانی فوتبال کفش مخصوص را به بهانه تحریم به تیم ملی ایران نداد و هیچ برخوردی با این شرکت نشد. آیا این اقتدار یک کشور است؟ آیا با چشم داشتن به دست دیگران کار کشور پیش میرود؟ وی در ادامه صحبتهای خود به رویکرد برخی مسؤولان در ارتباط با مذاکره با غربیها اشاره کرد و افزود: برخی مسؤولان با لبخند ژکوند قصد دارند مشکلات کشور را حل کنند اما همان کشورها چندین بار به عناوین مختلف بدعهدی و دشمنی خود را با ما بوضوح اعلام کردند. این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از وظایف قوه مجریه اجرای قوانینی است که در قوه مقننه به تصویب رسیده است اما متاسفانه همه دولتها در خصوص اجرا نشدن قوانین دستی بر آتش داشتند و در دولت یازدهم و دوازدهم به وفور این موضوع را شاهد بودیم. زمانی که برجام به نتیجه رسید قرار بود واردات کالاهای مصرفی از کشور آمریکا متوقف شود اما آمارهای گمرک نشان میدهد این آمار روند فزاینده دارد. به گفته پژمانفر، شش سال اقتصاد کشور معطل مذاکرات ماند و در آخر هم آمریکاییها به طور کامل از آن خارج شدند اما ما هیچ اقدامی نکردیم. با کشوری که قلدرانه با ما برخورد میکند نباید با روی خوش و تسلیمی با او سخن گفت.

خودمان را وابسته نشان ندهیم

دکتر ساسان شاهویسی، اقتصاددان به لزوم برخورد متقابل با کشورهای تحریمکننده ایران اشاره کرد و به خبرنگار ما گفت: اقداماتی که اکنون در داخل برای برخورد متقابل با کشورهای تحریمکننده مشاهده میکنیم منفعلانه است که همین موضوع کشورهای خارجی را نسبت به اجرای ابعاد مختلف تحریمها مصرتر میکند. وی به بررسی رفتار آمریکا در حوزه منافع ملی پرداخت و افزود: دونالد ترامپ از زمانی که روی کار آمد سیاستهایی را به کار گرفت که به نفع مردم آمریکا باشد.

خارج از اینکه چقدر از این قوانین اجرا شد یا خیر اما اعلام کرد دیگر پناهجویان حق ورود به آمریکا را ندارند و همه اقتصاد باید در اختیار کارگران آمریکایی باشد. از سوی دیگر هزینههای عمومی کشور را کاهش داد اما برخی کشورهای دیگر همچنان بر همان مدل اقتصاد آزاد که به اشتراک بازارها اشاره دارد معتقدند و عنوان میکنند ما نمیتوانیم همه کالاها را خودمان بسازیم، در نتیجه باید با سایر کشورها تعامل داشت.

این اقتصاددان افزود: تا زمانی که چنین رویکردی در کشور ما یا هر کشور دیگری وجود داشته باشد اقتصاد داخلی و منابع ملی پیشرفت نخواهد کرد. دغدغه حال حاضر دولت به جای اینکه ایجاد اشتغال دانشجویان باشد منتظر بسته اروپا برای انتقال ارز به کشورمان هستیم. ضمن اینکه بیکاری شرایط حادی پیدا کرده و دخل و خرج مردم اصلا با هم نمیخواند.

شاهویسی ادامه داد: در ادبیات بینالملل اگر خود را وابسته نشان دهید کشورهای قدرتمند تا میتوانند فشار را تحمیل میکنند. آمریکا از نظر اقتصادی کشوری قوی و صاحبنام است و هر چه به دست آورده از سیاستهای اقتصاد مقاومتی بومی خود بوده است.

وی به ضرورت بهکارگیری سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در کشور اشاره کرد و گفت: سالهاست مقام معظم رهبری تاکید میکنند اقتصاد باید در برابر فشارهای خارجی مقاوم شود اما وقتی معاون اول رئیسجمهور که رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی است اعلام میکند اختیاری برای تغییر منشی خود در دولت ندارد چگونه میتواند سیاستهای اقتصاد مقاومتی را در کشور به اجرا دربیاورد؟

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در طول شش سال گذشته هر روز به بهانه ایجاد تعامل با کشورهای پیشرفته دم از ضرورت مذاکرات زدیم اما نتیجهای عاید کشور نشد.

به نظر میرسد در شرایط فعلی دولت باید بیندیشد چرا با وجود امتیازات زیادی که به دشمن داده اما باز هم آنها به دنبال تحریم هستند، در این صورت شاید تصمیمات بهتری گرفته شود.

متن طرح تنبیه کشورهای همکار آمریکا
در اعمال تحریم علیه ایران

تمامی کشورهایی که به تبعیت از ایالات متحده آمریکا از خرید و فروش نفت یا هر کالای دیگر از ایران خودداری یا با اعمال محدودیت در معاملات شهروندان یا دولت متبوع خود با دولت و شهروندان جمهوری اسلامی ایران در تحریم جمهوری اسلامی ایران با آمریکا همکاری نمایند (کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران) محسوب میشوند و مشمول تنبیهات مقرر شده در این قانون میگردند.

دولت موظف است هر شش ماه یکبار فهرست کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران را به گمرکات کشور و مناطق آزاد ابلاغ و از طریق رسانهها منتشر کند.

از تاریخ تصویب این قانون هرگونه واردات کالاهای مصرفی از آمریکا و کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران از طریق گمرکات یا مناطق آزاد ممنوع است. تبصره: فروش نفت و گاز ایران به کشورهای موضوع این قانون به مدت ده سال از آخرین باری که هر کشور در فهرست کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران قرار گیرد ممنوع است.

ادامه واردات کالا از آمریکا

طرح تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران در صورتی اثرگذار خواهد بود که دولت واقعا عزم اجرای آن را داشته باشد وگرنه به سرنوشت طرحهای قبلی مبتلا خواهد شد.

در سال 1394 رهبر معظم انقلاب به دولت دستور دادند در طول اجرای برجام، واردات کالاهای مصرفی از آمریکا متوقف شود. وزارت صنعت نیز ثبت سفارش کالاهای مصرفی از آمریکا را ممنوع کرد اما آمارهای گمرک نشان میدهد همچنان برخی کالاهای مصرفی از آمریکا وارد میشود.

لیست کالاهای وارداتی از آمریکا در نیمه اول 1397:

1.‌‌ اجزا و قطعات ادوات برقی

2. اجزا و قطعات برای موتورهای گازسوز

3. اجزا و قطعات تلمبههای مایعات

4. اجزا و قطعات تلمبههای هوا

5. اجزا و قطعات کلاچ

6. اسپرم گاو

7. افزودنیها برای روغنهای روانکننده

8. افزودنیهای خوراک آماده دام و طیور

9. آب پنیر

10. آرد

11. آلیاژهای نیکل

12. بذر ذرت

13. بلبرینگ

14. پانلها و میزهای کنترل اشعه ایکس

15. پروتزهای دندان

16. پوسته یاتاقان

17. پیچ و میله و پلاک دروناندامی

18. تخم سبزیجات برای کشت

19. تخم گیاهان علوفهای

20. ترموستات خودرو

21. تلمبههای سوخت

22. جارو و برس

23. چسب

24. خمیر چوب شیمیایی

25. خوراک آماده آبزیان

26. خون انسان و خون حیوان

27. دارو

28. درزبند و واشر

29. دریچه اکسیژن بیهوشی

30. دریچه قلب

31. دستگاه ضربان قلب جنین

32. دستگاه ویترکتومی

33. دستگاههای اولتراسونیک (Scanners) تشخیص امراض

34. دستگاههای برقی تشخیص بیماری

35. دستگاههای محرک ماهیچه قلب

36. سرنگها

37. سوزنها، کاترها و کانولها

38. سیبک فرمان

39. شیرها و وسایل همانند برای لوله

40. شیرهای تقلیل فشار

41. صافیهای روغن یا مواد سوختی برای موتورهای درونسوز

42. ضدعفونیکنندهها

43. ظروف نمونهگیری خون

44. فرآوردههای دندانسازی

45. فیلترهای مخصوص دستگاه تصفیه آب

46. فیلمهای مورد مصرف در تصویربرداری پزشکی

47. قزلآلا از نوع تخم چشمزده

48. کاسهنمدهای مکانیکی

49. کاغذ و مقوای صافی، بریدهشده به شکل معین

50. کشتبومها

51. کفپوش

52. کود حیوانی یا نباتی

53. لنز نامرئی

54. لوازم خانهداری پلاستیکی

55. لوازم زخمبندی چسبنده

56. لوازم مصرفی آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

57. لوازم و اتصالات لولهکشی

58. لوله و شیلنگ

59. ماشینآلات

60. ماشینآلات سوراخ کردن زمین

61. مبل

62. مبلهای فلزی

63. مرکب چاپ

64. مصنوعات از مواد پلاستیکی

65. معرفهای تشخیص بیماری یا آزمایشگاهی

66. مفصلهای مصنوعی

67. مکمل غذایی

68. موتورهای اتوبوس، مینیبوس، کامیون و کامیونت

69. نخ جراحی

70. وسایل تشخیص بیماری و جراحی چشم

71. وسایل مورد ا استفاده در علوم پزشکی

الان وقت رفتار متقابل است

حمید صافدل، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران به جامجم گفت: رفتار متقابل یک اصل پذیرفته شده در روابط بینالملل است که در بخش دوستی و تحریم خلاصه میشود اما زمانی که یک کشور قصد رفتار متقابل با کشور تحریمکننده را دارد باید چند کشور دیگر همراه او باشند و از آنجایی که اکنون اروپا همراه ایران است به نظر میرسد مناسبترین زمان برای رفتار متقابل کشور ما باشد.

وی افزود: آمریکا سالهاست رفتار یکجانبهگرایی را پیشگرفته و این موضوع باعث اعتراض اروپاییها نیز شده است. در شرایط فعلی ایران میتواند واردات از برخی کشورها مانند آمریکا را ممنوع کند و در همه چارچوبهای تجارت اجرا شود. حتی اگر قرار بود کالاهای آمریکایی از کشور دیگری وارد ایران شود از این کار جلوگیری شود، در این صورت رفتار متقابل تا حدی به آنها نشان خواهد داد که رفتار یکجانبه در روابط بینالملل جواب مثبت نمیدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها