استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اهتمام پیامبر اکرم (ص) به استفاده از ظرفیت های جوانان گفت: بی شک نه تنها جوانان بلکه مسئولین کشور باید توجه جدی به استفاده از ظرفیت های جوانان داشته باشند تا در به کار گیری استعدادهای عظیم آنها بتوانند به اهداف والای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برسند.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۴۹
اهتمام پیامبر (ص) به استفاده از ظرفیت جوانان/ رسیدن به اهداف والای جامعه با به کار گیری استعدادهای جوانان

حجت الاسلام محمد هادی هدایت در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به رحمت وجودی پیامبر اکرم اظهار کرد: رحمت للعالمین بودن پیامبر اکرم (ص) بیانگر توسعه وجودی شخصیت ایشان است. وجود پیامبر اکرم (ص) آنقدر عظمت داشت که می توانست همه عالم را در خود جا دهد. پیامبر اعظم (ص) همانند مادری مهربان برای عالم بوده و هستند بنحوی که خداوند متعال از ایشان به عنوان رحمتی برای همه عالمیان یاد می کنند.

وی چند توصیه پیامبر به جوانان را عنوان کرده دراین باره افزود: به گواهی تاریخ در طول دوران زندگی و بالاخص در دوران رسالت پیامبر اکرم( ص) ایشان همانند پدری دلسوز با آحاد جامعه برخورد و رفتار می کردند.

استاد کلام امامیه گفت: یکی از گروه های مورد توجه پیامبر اکرم (ص) جوانان بودند که ایشان در مواجهه با آنها همواره توصیه می کردند و می فرمودند"جوانان قدر جوانی خود را بدانید, قبل از اینکه پیر شوید. " از جمله توصیه های دیگر پیامبر اکرم(ص) به جوانان، توجه به تلاش، کوشش و کار بود. اهمیت کار و تلاش و کسب رزق حلال به قدری است که براساس روایات اسلامی خداوند متعال ملکی دارد که هر صبح و شام صدا می زند: "ای فرزندان بیست ساله تلاش کنید خدا جوان بیکار را دوست ندارد."

این استاد حوزه با بیان اینکه کار وتلاش جوان در نزد پیامبراز جایگاه والایی برخوردار است اظهار داشت: در تاریخ آمده روزی جوانی نزد پیامبر آمد. در گفتگوی بین وی و پیامبر ، حضرت محمد (ص) متوجه رفتارها واندیشه های خوبی از وی شد. بعد از گپی کوتاه پیامبر از آن جوان درباره شغلش پرسید که جوان گفت کاری ندارم و بیکارم. پیامبر اکرم (ص) با شنیدن این موضوع علی رغم اینکه آن جوان مورد اقبالشان قرار گرفته بود فرمودند: "از چشمم افتادی، من جوان بیکار را دوست ندارم." بنابراین این موضوع برای جوانان درس عبرت وآموزه ای بسیار ارزشمند است که کار وتلاش را بسیار جدی بیانگارند تا مورد توجه رسول اکرم (ص) قرار بگیرند.

حجت الاسلام هدایت گفت: در روایات آمده درباره جوانی صحبت شد، برخی از یاران پیامبر گفتند فلان جوان از صبح تا شب کار وتلاش می کند و نمی تواند در راه خدا عبادت زیادی داشته باشد, پیامبر از نحوه دید آنها و بیان این موضوع ناراحت شده و فرمودند: چه عبادتی بالاتر از اینکه جوانی صبح از خواب بیدار شود و برای خانواده کار کند، چرا که کار برای خانواده همانند مجاهدت در راه خداست. پیامبراعظم(ص) فرمود: برادرم حضرت موسی از خداوند متعال سوال کرد بدترین بندگان چه کسی است؟ خداوند متعال فرمود: جوانی که شب می خوابد و روز را به تنبلی می گذراند .

وی درخصوص اهتمام پیامبر اکرم (ص) به استفاده از ظرفیت های جوانان خاطر نشان کرد: بی شک نه تنها جوانان بلکه مسئولین کشورباید توجه جدی به استفاده از ظرفیت های جوانان داشته باشند تا در به کار گیری استعدادهای عظیم آنها بتوانند به اهداف والای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برسند. در حکومت نبوی جوانان به قدری مورد نظر نبی اکرم (ص) قرار داشتند که پس از فتح مکه رسول اکرم (ص) فرمانداری مکه را به جوانی سپردند که این موضوع مورد اعتراض پیران جامعه قرار گرفت که چرا جوانی را بر راس ما گماشتی؟ پیامبراکرم (ص) درپاسخ به آنها فرمودند: به خاطر کوچکی سن استدلال نکنید و از او ایرادی نگیرید؛ اگر عیبی در وی سراغ دارید بگویید در غیر این صورت او از توانایی های لازم برخوردار است.

وی در پایان ضمن توصیه به افزایش و تحکیم دوستی با پیامبر، داستانی واقعی از جوانی یهودی را نقل کرده عنوان کرد: در روایات آمده جوانی یهودی علاقمند به پیامبر بود. روزی نزد پیامبر آمد و گفت: درست است من یهودی هستم اما شخصیت شما را دوست دارم و می خواهم برای شما کاری انجام دهم.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) فرمود: قبلش قول بده با هم رفیق شویم و از آن روز آن دو با هم دوست شدند. پسر یهودی گاها به پیامبر در انجام برخی فعالیتهای اجتماعی کمک می کرد، روزی آن جوان نزد پیامبر اکرم (ص) نیامد، حضرت رسول (ص) از وی پرسید که اصحاب از وخامت حال جوان گفتند. پیامبر نزد آن جوان یهودی رفتند و بوسه ای بر پیشانی جوان زده و گفتند: جمله ای را بگو و از دنیا برو آن جمله شهادتین بود. جوان یهودی تا خواست جمله را بگوید با عصبانیت وخشمی که در چهره پدر ومادریهودیش دید مواجه و از گفتن آن خودداری کرد و از هوش رفت. بار دیگری که به هوش آمد پیامبراکرم(ص) از پدر ومادرش خواهش کردند که بگذارید شهادتین بگوید و آنها دیگر مخالفتی نکردند، جوان شهادتین گفت و از دنیا رفت. پیامبربه صحابه فرمودند: این جوان را در قبرستان مسمانان دفن کنید، این جوان از یاران من است و در فردای قیامت شفیع وی خواهم شد. بی شک دوست شدن وهمراهی کردن با پیامبر منجر به خیر و عاقبت به خیری دنیا و آخرت ما می شود از این رو به جوانان توصیه می شود قبل از انجام هر کاری یا اتخاذ تصمیمی با پیامبر رفیق شویم تا شاهد خیرات وبرکات آن در زندگی باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها