سربازان سرخ‌پوش مصمم و آماده در اولین گام فینال آسیا

دست‌های خالی، جنگـــجویان بیرحم‌تری می‌سازد

ورزشگاه آزادی، ساعت‌ها زیر آفتاب، اصلا جای خوبی برای پنهان شدن آرزوها نبود. هوای تهران گرم بود، ولی دمای بدن بازیکنان و هواداران به قدری پایین آمده بود که آنها چیزی جز سرمای نهفته در روزهای آخر اردیبهشت را حس نکنند. روزی که آرزوها پرت شدند پشت دیواری که قد هیچ‌کس به آن نمی‌رسید. برانکو و پسرانش روی زمین چمن راه می‌رفتند و اشک می‌ریختند.
کد خبر: ۱۱۷۴۳۵۰

مردمی که روی سکوها مرز باریک بین طرفدار و هوادار بودن را ثابت کرده بودند اما بابت پشتسر گذاشتن لحظه به لحظه این مسیر از آنها تشکر میکردند. همه چیز شبیه فیلمهای شرقی شده بود و همه چیز همینطور فیلمگونه ادامه پیدا کرد. با گذر از روزهایی که قهرمان نشدن فقط به خاطر چند گل کمتر نفسها را به شماره انداخته بود، حالا پرسپولیس به فینال آسیا رسیده. برای دومین سال متوالی نیمهنهایی آسیا را تجربه کرده. این بار اما با دست بسته حسرت فصل پیش را هم پشت سر گذاشته. آن روزها برانکو شبیه نقاشی بود که زیر باران رنگهای مورد علاقهاش را روی بوم میپاشید. او با هر چیزی که در چنته داشت برای نگه داشتن آن نقاشی باارزش تلاش میکرد. این تلاش تا جایی ادامه پیدا کرد که اثر امروزی برانکو از پرسپولیس مدل خودش توانایی همیشگی شدن روی دیوار همه موزههای تاریخی را دارد.

تایتانیک پرسپولیس با گذر از کوههای یخ داخلی و خارجی، حالا در یکقدمی ثبت یک شگفتی بزرگ قرار گرفته است. رسیدن به فینال آسیا در نگاه اول برای تیمی که برانکو در اختیار دارد بیشک یک معجزه به نظر میآید. معجزهای که یکبار در پخش این باور بین پرسپولیسیها اتفاق افتاد و از آن روز به بعد تلاش و جنگیدن برای بردن معجزه بزرگ مرد کروات برای شاگردانش بود.

پرسپولیس بازی رفت فینال آسیا مقابل کاشیما را در حالی برگزار خواهد کرد که حریف ژاپنی سالهای ابتدایی بعد از حرفهای شدنش را پشتسر میگذارد. کاشیما تا امروز ده بار در رقابتهای جام باشگاهها و لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کرده. اتفاقا بهترین رکوردی که آنها در این رقابتها ثبت کردند مربوط به همین دوره است. البته که آنها به واسطه میزبانی ژاپن در جام باشگاههای جهان سال 2016 تجربه حضور در چنین رقابتی را هم دارند. کاشیما در آن دوره از بازیها عملکرد خیرهکنندهای داشت. با پشت سر گذاشتن سه حریف از سه قاره مختلف به فینال بازیها و تقابل با رئال مادرید رسید. باخت 4 بر 2 مقابل تیم زیدان در وقتهای اضافه دست ژاپنیها را از رسیدن به این جام ارزشمند کوتاه کرد، اما آنها کار بزرگ خودشان را تا همانجا هم انجام داده بودند. حریف پرسپولیس در فینال تا امروز هشت بار موفق به کسب قهرمانی در لیگ ژاپن شده که آخرین قهرمانی به همان سال 2016 و تیم رویایی حاضر در جام باشگاههای جهان برمیگردد.

کاشیما در این دوره از بازیها با پشتسر گذاشتن شانگهای، تیانجین و سوون سامسونگ به فینال رسیده. نکته قابل توجه درباره آنها تحمل فقط یک شکست در مسیر دور حذفی تا فینال بوده. کاشیما در مجموع شش بازی دور حذفی هشت گل دریافت کرده. این در حالی است که نماینده ایران تنها یک گل کمتر از تیم ژاپنی در سبد گلهای خورده خود میبیند. با این حال اما یکی از نکاتی که سایت Afc هم در آنالیز پیش از بازی به آن اشاره داشته استحکام بیشتر خط دفاعی پرسپولیس بوده. حضور سیدجلال حسینی در قلب دفاع و علیرضا بیرانوند درون دروازه باعث شده قرمزها از این نظر تیم سختی برای حریفان در امر گلزنی باشند. البته که از این نکته نباید بگذریم پرسپولیس و بیرانوند با ثبت 6 کلین شیت از این حیث بهترین آمار را در بین همه تیمهای این دوره دارند و حریف ژاپنی تا رسیدن به فینال فقط سه بار موفق به بسته نگه داشتن دروازهاش شده است.

در طرف مقابل عملکرد دو تیم در خط حمله کمی متفاوت است. کاشیما با 23 گل زده در رده سوم بهترین خط حملهها حضور دارد و این در حالی است که پرسپولیس با 5 گل زده کمتر نسبت به حریف ژاپنی در رده ششم این جدول قرار دارد. علی علیپور و گادوین منشا که بدون شک از اصلیترین گزینههای گلزنی برای پرسپولیس هستند. اما در کنار این دو بازیکن مانور ویژهای که Afc طی روزهای اخیر روی سیامک نعمتی داشته نشان میدهد او هم میتواند یکی از شانسهای گلزنی باشد. در سمت مقابل هم انگار همه نگاهها سمت یوما سوزوکی خواهد بود. مهاجمی که تا اینجای کار در رقابتهای این فصل فقط 2 گل به ثمر رسانده اما همیشه یکی از مهرههای اصلی کاشیما بوده. او سال 2016 در جام باشگاههای جهان برای تیمش مقابل اتلتیکو ناسیونال گلزنی کرد و در دیدار مقابل رئال مادرید بارها خط دفاع این تیم را به دردسر انداخت.

از نکات قابل توجه در ترکیب کاشیما مصدوم بودن چند بازیکن کلیدی این تیم است. در حالی که گوزنهای فوتبال آسیا چهرههای سرشناس زیادی از جمله یوچیدا، ناکامورا، اندو، سوزوکی و سرجینیو را در اختیار دارند اما چندتای آنها شاید بهدلیل مصدومیت حساسترین دیدار تاریخ این تیم را از دست بدهند.

یوچیدا که بعد از پشت سر گذاشتن چند سال حضور در بوندسلیگا دوباره به ژاپن برگشته، از ناحیه همسترینگ مصدوم است. اندو و ناکامورا سرشناس هم هرکدام به دلایل مختلف چند هفتهای است اسیر مصدومیت شدند و حتی در آخرین دیدار تیمشان در جی لیگ روی نیمکت هم حضور نداشتند.

با این که تیم برانکو ایوانکوویچ تیم کاملی نیست اما باز هم و با وجود همه مشکلات، سرمربی کروات قرمزها همه بازیکنانی که از آنها در دیدار مقابل السد در آزادی استفاده کرد را در اختیار دارد. بازیکنانی که هرکدام میتوانند دلیلی برای سنجاق کردن این تیم به تاریخ باشند. تیمی که در این مدت از پول کمتر و از عشق بیشتر برای رسیدن به چنین موفقیتی خرج کرده. دویدن، جنگیدن و دست از تلاش برنداشتن تنها رسالتهای پایانناپذیر تیمی است که برانکو ساخته. تیمی که چند ساعت دیگر باید در دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا حاضر شود هوادارانی دارد که تکتک روزهایی یادشان میآید که زمین خوردند و بلند شدند. تکتک روزهای روشن و شبهای تاریک که در استادیوم، روی سکوها یا در خانه از پای تلویزیون پشت تیمشان بودند. تکتک لحظههایی که کنار اسم پرسپولیس به سنشان اضافه شد نه به عمرشان. آنها با به یاد آوردن هرثانیه از این تراژدی بی پایان در انتظار پوزخندی دلنشین به جاذبه زمین برای جدا شدن از آن و روی هوا ماندن
هستند.

مرتضی رضایی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها