نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

بهانه‌جویی برای استثناء ماندن بازنشسته‌ها ممنوع

چرا روسای پا به سن گذاشته نمی‌روند؟

نه، من بازنشسته نیستم

مجلس شورای اسلامی 24 شهریور امسال، قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشسته‌ها را ابلاغ کرد. این قانون زیرمجموعه‌های مختلف بدنه دولت را شامل می‌شد که وزارت ورزش هم بخشی از آن است؛ اما از آن زمان تاکنون تقریبا هیچ حرکت محسوسی در ورزش مشاهده نشد. اگر قرار باشد عبارت را ساده‌تر کنیم، باید بگوییم وزارت ورزش به‌دنبال آن بود که مدیران بازنشسته با دست خود، استعفایشان را تقدیم کنند که تاکنون بجز مواردی اندک، دیگر هیچ نکته امیدوارکننده‌ای را شاهد نبوده‌ایم. مشکل اصلی وزارت ورزش در راه اجرای این قانون، تغییرات کلی در فدراسیون‌های ورزشی است که بخش قابل توجهی از مدیران ورزشی کشور را شامل می‌شود. در ابتدا گفته شد 20 رئیس فدراسیون، مشمول این قانون هستند: اتومبیلرانی و موتورسواری (محمود صیدانلو)، اسکواش (مسعود سلیمانی)، اسکی (عبدی افتخاری)، انجمنهای ورزشی (محمد علیپور)، پرورش اندام (ناصر پورعلی‌فرد)، تکواندو (سیدمحمد پولادگر)، تیروکمان (غلامرضا شعبانی بهار)، جودو (محمد درخشان- دیروز استعفا داد)، چوگان (حجت‌ا... دهخدایی)، سه گانه (محمدعلی صبور)، شمشیربازی (فضل‌ا... باقرزاده)، فوتبال (مهدی تاج)، قایقرانی (غلامرضا امینی)، کاراته (محمدصادق فرجی)، گلف (بهروز منتقمی)، ناشنوایان (مصطفی کریمی)، همگانی (علی مجدآرا)، والیبال (احمد ضیایی) و وزنه‌برداری (علی مرادی).
کد خبر: ۱۱۷۴۰۱۴

البته نام مرحوم بهرام شفیع هم در میان روسای بازنشسته بود که بعد از درگذشت این چهره خوشنام، بلافاصله وزارت ورزش حسن اباذری را به عنوان سرپرست برای فدراسیون هاکی انتخاب کرد. البته فدراسیونهایی که نگاه رسانهها را متوجه خود نمیبینند هم مجبور بهکنارهگیری شدند. فدراسیونهایی مانند ناشنوایان، قایقرانی و چوگان. احمد گواری بهعنوان سرپرست فدراسیون قایقرانی، حسن سلگی بهعنوان سرپرست فدراسیون ناشنوایان و یاشار بیغم بهعنوان سرپرست فدراسیون چوگان مشغول کار شدند تا انتخابات این فدراسیونها خیلی زود برگزار شود.

وزارت ورزش در راه اجرای قانون منع بهکارگیری بازنشستهها، البته با دو استثنای عجیب روبهروست:

1ـ گفته میشود روسای برخی فدراسیونها مانند باقرزاده و شعبانیبهار عضو هیات علمی دانشگاه هستند و مشخص نیست آنها به فدراسیونهای خود مامور شدهاند یا خیر و اگر مامور شدهاند، ماموریت آنها چه زمانی به پایان میرسد؟

2ـ برخی از روسای فدراسیونها مدرک بالاتر از کارشناسی ارشد دارند که باید با قانون 35 سال بازنشسته شوند و این قانون فعلا شامل حال آنها نمیشود. (البته نکته حائز اهمیت این است که عدهای از آنها پیش از وزارتخانه شدن ورزش در مرکز آموزش داخل سازمان تربیت بدنی مدرک گرفته و آن را معادلسازی کردهاند که شاید همین مورد، مشکل آنها را حل کند)

تافته جدابافته

اما نکته مهم و البته تلخ در این میان، مقاومتی است که برخی از روسای فدراسیونها برای ماندن روی صندلی شماره یک رشتههای ورزشی میکنند. ابتدا شایع شد مهدی تاج بهدنبال بالا بردن درصد جانبازی خود است تا از زیر سایه این قانون خارج شود. فشار رسانهها و شبکههای مجازی در نهایت به این منجر شد که تاج اعلام کرد درصد جانبازی او تغییری نکرده و قانون شامل حال او هم میشود؛ اما موضوع به اینجا ختم نشد. جدا کردن بعضی رشتهها از رشتههای دیگر و جا زدن یک فدراسیون خاص بهعنوان یک NGO خارج از تصمیمهای دولتی، همه را شگفتزده کرد. اخیرا با این تیغ که فوتبال ایران مانند سوم آذر سال 85 تعلیق میشود، همه را ترساندهاند که نباید کسی کاری به کار رئیس این فدراسیون داشته باشد. منتقدان این تئوری بر این باورند که اگر فدراسیون فوتبال یک سازمان مردم نهاد است، دیگر فدراسیونها چگونه دولتی تعریف میشوند؟ و اگر اعمال قانون داخلی کشور ما در فدراسیون فوتبال میتواند حساسیت فدراسیون جهانی را برانگیزد، چگونه نمیتواند در مورد دیگر فدراسیونهای جهانی، چالش برانگیز باشد؟

مشکلی که این نگاه پر از تبعیض ایجاد کرد، این بود که شاید فدراسیونهای جهانی دیگر با دریافت سیگنالهایی، نسبت به ورود سیاسیون به ورزش، حساس شوند و احکام سنگینی در مورد فدراسیونهای ما صادر کنند. این اتفاق اگرچه تا کنون نیفتاده؛ اما شایعهها و نگرانیهای فراوانی را ایجاد کرده است.

واعظی آشتیانی: این «قانون مجلس» است نه «حکم دولت»

امیررضا واعظی آشتیانی که سابقه قائممقامی سازمان تربیت بدنی و مدیریت بر باشگاه استقلال را در کارنامه دارد، درباره فعل و انفعالات اخیر به جامجم گفت: این قانون توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تایید شورای نگهبان هم رسیده است. آنها که برای مستثنی شدن فوتبال تلاش میکنند، دچار خطایی حقوقی شدهاند. اینجا به هیچ عنوان بحث دخالت سیاست یا دولت در فوتبال نیست؛ بلکه اجرای قانونی است که در مجلس مصوب شده است.

این کارشناس مدیریت ورزشی ادامه داد: فدراسیونهای بینالمللی با قوانینی که در نهادهای دموکراتیک کشورها تصویب شده، مشکلی ندارند؛ اما بعضیها به دنبال این هستند که مغلطه کنند و همه را از چوب فیفا بترسانند. عدهای بهدنبال افزایش درصد جانبازی بودند و حالا که موفق نشدهاند بهدنبال ترساندن از تعلیق فیفا رفتهاند. مطمئن باشید نه فیفا و نه هیچ نهاد دیگری در برابر مصوبه مجلس، عکسالعمل منفی نخواهد داشت چون آن را دخالت دولت تعبیر و تفسیر نمیکند. واعظی آشتیانی سپس گفت: آنها که به دنبال فرار از قانون هستند، بهانهای به نام تعلیق پیدا کردهاند و همه را میترسانند. متاسفم برای آن نمایندهای که در خانه قانونگذاری نشسته و قوانین حقوقی بینالملل را نمیشناسد یا تحت تاپیر اطلاعات نادرستی قرار گرفته که در اختیارش گذاشتهاند و میگوید فدراسیون فوتبال باید مستثنی شود. آشتیانی در پایان گفت: وزیر ورزش گفته وزارت ورزش مُر قانون را اجرا میکند و ما هم امیدواریم همین اتفاق بدون کم و کاست رخ دهد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها