عقب‌نشینی فروشندگان از بازار مسکن

وام مسکن افزایش می‌یابد؟

یک کارشناس حوزه مسکن گفت: بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، رکود مسکن در تهران در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
کد خبر: ۱۱۷۳۴۲۸
رکود مسکن در تهران حاصل عدم برنامه ریزی مسئولین بوده است

مهدی غلامی کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین درباره رکود موجود در بازار مسکن و مشکلات ناشی از آن اظهار داشت: رکود را باید به دودسته تقسیم کنیم که شامل رکود تولید مسکن و زمان رکود در معاملات مسکن است.

وی ادامه داد: درباره رکود در معاملات مسکن باید این نکته را مدنظر داشت که قیمت مسکن در شهرهای بزرگ به نقطه اوج خود رسیده و از طرف دیگر، قدرت خرید مردم کاهش‌یافته است و نمی‌توانند مسکن بخرند، لذا دچار رکود شده‌ایم. در چنین شرایطی، صاحبان خانه‌ها منتظر هستند قیمت بالاتر برود و واحدهایی را که می‌خواهند بفروشند نگه‌داشتند و نمی‌فروشند و از سوی دیگر مردم نمی‌توانند واحدهایی را که عرضه‌شده، خریداری کنند.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به وضعیت رکود در پایتخت گفت: در آخرین گزارشی که بانک مرکزی اعلام کرده، رکود مسکن در تهران در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است. اگر دولت نخواهد کار جدی در بخش مسکن انجام دهد، از رکود به‌صورت جدی عبور نخواهیم کرد.

غلامی درباره راههای خروج از وضعیت فعلی تأکید کرد: دولت باید با برنامه‌ریزی با مشکلات بخش مسکن مبارزه کند؛ یعنی با اخذ مالیات بر خانه‌های خالی و اخذ مالیات بر عایدی سرمایه فیزیکی این مبارزه باید صورت بگیرد. از طرف دیگر، باید به بخش تولید مسکن هم نگاه جدی داشته باشند؛ چراکه در این چند سال اخیر تولید مسکن تقریباً 50 درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این اقدامات صورت بگیرد، هم در تولید و هم در معاملات مسکن رونق را شاهد خواهیم بود و مردم خواهند دید که مسکن تولید می‌شود و کمبود مسکن وجود ندارد و کسانی هم که مسکن دارند، مسکن خود را عرضه می‌کنند. بنابراین در صورت اتخاذ چنین رویه‌ای، احتمالاً تا آخر سال با افزایش شدید قیمت مسکن مواجه نخواهیم شد مگر اینکه اتفاق خاصی در وضعیت کلان اقتصاد مانند قیمت ارز رخ دهد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در کل، پیش‌بینی ما این است که با افزایش شدید قیمت مسکن روبرو نخواهیم شد و تورم ملایمی وجود خواهد داشت، مگر دولت بخواهد ورود کند و کارهای اساسی انجام دهد.

غلامی در خصوص تأثیر وام مسکن بر بازار نیز گفت: با افزایش وام خرید چون عرضه مسکن زیاد نیست، کسانی که صاحب مسکن هستند تشویق می‌شوند که قیمت مسکن را بیشتر کنند. لذا «تهییج تقاضا» به‌تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش قیمت شود. اگر تولید مسکن را زیاد کنیم و بافت فرسوده را اصلاح کنیم و عرضه مسکن بیشتر شود، در آن صورت افزایش وام هم می‌تواند بهبود شرایط کمک کند.

وی همچنین اظهار داشت: عواملی همچون وضعیت ارز به شرطی در بازار مسکن تأثیرگذار است که صاحبان مسکن تشویق به عرضه واحدهای خود شوند. در شهر تهران 500 هزار واحد مسکونی خالی داریم. اگر این واحدها به بازار مسکن عرضه شود، چون عرضه بالا می‌رود قیمت مسکن احتمالاً کاهش می‌یابد.

غلامی افزود: شرط این اتفاق آن است که مالیات‌هایی را که در بخش مسکن داریم، اجرایی کنیم؛ از قبیل مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه.

این کارشناس حوزه مسکن مجدداً تأکید کرد: اگر کارهایی از این قبیل انجام نشود، این رکود پابرجاست و با توجه به اینکه تقاضای مسکن، تقاضای همیشگی مردم و خانواده‌هاست و با ازدواج‌های جدید، تقاضای جدید هم در بازار خواهیم داشت، پس همیشه تقاضا از عرضه سبقت دارد، لذا تا زمانی که عرضه جدید اتفاق نیفتد، ما این رکود را خواهیم داشت.

غلامی با اشاره به انتخاب وزیر جدید راه و شهرسازی اظهار داشت: وزیر جدید باید دو سیاست موازی را پیش ببرد؛ یکی افزایش عرضه است که در برنامه‌های وی دیده می‌شود؛ در این راستا، طرح مسکن مهر را به پایان برساند یا بافت فرسوده را اصلاح کند تا این افزایش تولید اتفاق بیفتد. از سوی دیگر باید مبارزه با سوداگری در بازار مسکن را مدنظر داشته باشد. اگر این دو اتفاق باهم رخ دهد بازار مسکن ان‌شاالله آینده خوبی خواهد داشت.

وی تأکید کرد: بازار مسکن می‌تواند اشتغال کشور را بالا ببرد؛ مسکن با صنایع بسیار زیادی در ارتباط است و نیازی به ارز و پول خارجی ندارد، لذا می‌تواند راهکاری باشد تا اقتصاد کشور را حتی نجات بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها