معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه با بیان این‌که خراسان‌رضوی، سیستان و بلوچستان و تهران سه استان اصلی روبه‌رو با مشکل کودکان بی‌شناسنامه حاصل ازدواج زنان با مردان خارجی هستند، گفت: براساس خوداظهاری این زنان، آنها ۴۹ هزار و ۹۶ فرزند دارند که بدون شناسنامه هستند، اما در سرشماری وزارت کشور، عددی که به‌دست‌آمده کمتر از 7000 است.
کد خبر: ۱۱۷۲۸۷۲

به گزارش ایسنا، احمد میدری، با بیان اینکه پیگیری مشکلات افراد بیشناسنامه در مجلس هم سابقهای ۱۵ساله دارد اما بهدلایلی به نتیجه نرسیده است، افزود: آمار و ارقام در این زمینه متفاوت است و ما هیچ تصویری از بچههای بیشناسنامه نداریم.

وی افزود: از نظر رفاه اجتماعی کوچک و بزرگ بودن عدد مهم نیست به این خاطر که این مساله حق افراد است و اگر ما نخواهیم این حق را اعاده کنیم، با مسائل بدتری روبهرو خواهیم بود و این فقر حقوقی به فقر مالی تبدیل میشود و میتواند انسانهای فقیر را در کشور افزایش دهد.

به گفته معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه، در تلاش اخیر وزارت رفاه برای این سرشماری، ۱۴ملیت شناسایی شدند که با زنان ایرانی ازدواج کردهاند و در ایران هستند، اما بچههایشان شناسنامه ندارند. دو ملیت اصلی افغانستانی و عراقی است، به این ترتیب که ۶۰ درصد افغانستانی، ۱۲ درصد عراقی و ۲۸ درصد از سایر ملیتها هستند.

میدری با تاکید بر اینکه آمارها نشان میدهد این تصور که زنان ایرانی از سر فقر با مردان غیرایرانی ازدواج میکنند، دیدگاه درستی نیست، عنوان کرد: ۵۴درصد بچههایی که از این ازدواجها متولد شدهاند، گواهی تولد از بیمارستان دارند.

۴۶ درصد دیگر یا در منزل بودند یا گواهی نگرفتهاند که این خود از نظر سلامت، نشاندهنده آسیب است. همچنین ۵۲ درصد از این بچهها پسر و ۴۸ درصد دختر هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها