نگاهی به سوابق، عملکرد و برنامه‌های 4وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های اقتصادی

نسبت وزرای پیشنهادی با جنگ اقتصادی

پس از دو، سه ماه بلاتکلیفی وزارتخانه‌های کار و اقتصاد و تزلزل در وزارتخانه‌های صنعت و راه، روز گذشته رئیس‌جمهور گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی این وزارتخانه‌ها را به مجلس معرفی کرد؛ گزینه‌هایی که چنگی به دل منتقدان نمی‌زنند. هرچند در ماه‌های اخیر دولت سعی کرد با اقدام‌هایی همچون تغییر سیاست‌های ارزی و تأمین ارز موردنیاز برای واردات کالاهای اساسی و دارویی با تحریم‌های آمریکا مقابله کند اما با فشار افکار عمومی، تغییر در تیم اقتصادی دولت نیز در دستور کار قرار گرفت تا اثرات این تحریم‌ها بر بخش‌های مختلف اقتصادی بویژه بخش تولید و تجارت نیز به حداقل برسد. با همین رویکرد، رئیس‌کل بانک مرکزی تغییر کرد، پس از آن وزیران اقتصاد و کار با استیضاح نمایندگان مجلس از همراهی با دولت بازماندند؛ از دو ماه قبل هم شایعه استعفای وزرای راه و صنعت مطرح شد و تزلزل مدیریتی در این وزارتخانه‌ها را به‌دنبال داشت.
کد خبر: ۱۱۷۱۹۵۷

هرچند در هفتههای اخیر گمانهزنی درباره وزیران پیشنهادی و ترمیم کابینه دولت در فضای رسانهای و سیاسی اوج گرفته بود و گزینههای متعددی مطرح میشد اما درنهایت حسن روحانی در نامهای به علی لاریجانی رئیس مجلس، محمد اسلامی را بهعنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، فرهاد دژپسند را بهعنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، محمد شریعتمداری را بهعنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین رضا رحمانی را به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی کرد. در جریان اعلام اسامی گزینههای پیشنهادی دولت برای دووزارتخانه راه و کار برخی از نمایندگان با فریاد دو دو مخالفت خود را با این گزینهها اعلام کردند. پرس و جوی جامجم از کارشناسان درباره وزرای پیشنهادی گویای اقبال پایین جامعه کارشناسی نسبت به این وزراست. جالب آنکه بیشتر کارشناسان شناختی نسبت به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ندارند اما درباره نامناسب بودن محمد شریعتمداری برای وزارت کار، تقریبا نوعی اجماع وجود دارد.

وزیر آینده، بخش مسکن را به آرامش برساند

دبیر کانون انبوهسازان با بیان اینکه منابع بخش مسکن به جای صندوق پسانداز مسکن یکم، باید به دوحوزه تولید و بازآفرینی اختصاص یابد گفت: بخش تولید مسکن شرایط سختی را میگذراند و وزیر آینده اگر این حوزه را به آرامش برساند، ما از او حمایت میکنیم.

فرشید پورحاجت در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: بهعنوان یک فعال حوزه مسکن، انتظاری جز این نداریم که آقای اسلامی یا هر شخصی که به عنوان وزیر انتخاب میشود، شرایط را برای بهبود تولید مسکن در کشور فراهم کند. هماکنون حوزه ساختوساز در رکود به سر میبرد و شرایط سختی دارد.

دبیر کانون انبوهسازان تاکید کرد: انتظار داریم وزیر آینده راه و شهرسازی با توجه به اینکه یکی از وزارتخانههای بزرگ و تاثیرگذار کشور را در اختیار خواهد گرفت سامانی را به وضعیت موجود بدهد و بخش خصوصی را از بلاتکلیفی که در دو، سه ماه گذشته ایجادشده دربیاورد. وزارت راه و شهرسازی باید به آرامش برسد و اگر این آرامش ایجاد میشود ما کمک میکنیم. به گفته پورحاجت، بخش خصوصی در حوزه تولید مسکن طی دوره پنجساله وزارت آخوندی سعی کرد سیاستهای دولت را به عنوان حفظ منافع ملی و حفظ سیاستهای کلان نظام دنبال کند. سیاستگذاری بخش مسکن روی دومحور ساماندهی بازار مسکن و حوزه بازآفرینی شهری بود. گاهی بحث مسکن اجتماعی هم دنبال شد؛ هرچند شاید میشد بهتر از این هم عمل کرد.

مملکتداری با تعارف نمیشود

دکتر مرتضی افقه، کارشــــناس اقتصادی به گزینههای پیشنهادی چهار وزارتخانه اشـــــاره کرد و گفت: ظاهراً آقای رئیسجمهور با برخی افراد در کابینه تعارف و رودربایستی دارد اما باید به ایشان تاکید کرد مردم از شما تحقق وعدههایتان را میخواهند. واقعاً عجیب است که یک وزیر دیروز از سمت خود استعفا دهد و امروز برای وزارتخانه دیگری معرفی شود.

در این شرایط باید به رئیسجمهور گفت با تعارف و رودربایستی نمیتوان مملکت را اداره کرد. وی با اشاره به اینکه افرادی که معرفی شدهاند مناسب شرایط تحریم نیستند، افزود: آقای دژپسند کارنامه خوبی برای اداره امور اقتصادی کشور ندارد و نسبت به وزیر دولت یازدهم اصلاً تئوریسین خوبی برای اقتصاد کشور نیست. آقای طیبنیا کارنامه قابل قبولتری نسبت به سایر وزرای اقتصادی پس از انقلاب داشتند و عجیب است که از این کارشناس اقتصادی در کابینه دولت استفاده نشد.

افقه با بیان اینکه وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت تجربه کافی برای اداره وزارتخانه را ندارند؟، تصریح کرد: آقای اسلامی که به عنوان وزیر راه و شهرسازی معرفی شده، بالاترین سمتی که داشته مربوط به استانداری است. از سوی دیگر آقای رضا رحمانی که به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شده در زمانی که رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بودند چه قانونی برای رفع مسائل تولید و اصلاح روند صادرات توانستند به تصویب برسانند؟ بعد از اینکه وارد دولت شدند چه مکانیزمی برای اجرای قوانین داشتند؟ به گفته وی، آقای شریعتمداری از ابتدای انقلاب اسلامی در دستگاههای دولتی سمت داشتند و هر فکر و ایدهای که مدنظرشان بود به کار گرفتند اما نتوانستند کارنامهای از خود بر جای بگذارند که به عنوان یک وزیر موفق از او یاد کنیم.

دفاع از گزینههای پیشنهادی مناسب وزارت اقتصاد و صمت

دکتر علیرضا صالح، معاون صندوق توسعه ملی به معرفی فرهاد دژپسند برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و گفت: سالهای زیادی است که آقای دژپسند را میشناسم و با شناختی که از وی دارم به نظرم میتواند به حل مشکلات اقتصادی کشور کمک کند.

معاون سابق سازمان برنامه و بودجه کشور و عضو فعلی هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: دژپسند که به اقتصاددانی عملگرا معروف است، هم علم این کار را دارد و هم دارای تجربه در کار اجرایی در حوزههای مختلف اقتصادی است. بر هیچ کس پوشیده نیست فردی که بتواند در زمینه تئوریهای اقتصادی و امور اجرایی، دستی بر آتش داشته باشد و با علم به شرایط اقتصادی پیش رو (تحریم)، متعهدانه پذیرای چنین مسؤولیتهای خطیری باشد، کم است.

صالح درباره گزینه وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اظهارنظر کرد و گفت: مدتی که به عنوان معاون پارلمانی و امور مناطق سازمان برنامه و بودجه مسؤولیت داشتم به دلیل بررسی برنامهها به کمیسیون صنایع و معادن زیاد رفت و آمد میکردم. آقای رحمانی در آن زمان رئیس کمیسیون بود. از نوع برنامههایی که ارائه میدادند مشخص بود برای کارشان برنامهریزی دقیق دارند و این مؤلفه مهمی در تصدی مسؤولیت وزارت است. یک وزیر باید برنامهریز و برنامه پذیر باشد که این دو خصلت در شخصیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیز وجود دارد. این کارشناس اقتصادی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا آقای شریعتمداری از وزارت صنعت استعفا داد و برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شد؟ گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم.

تغییر به جای ترمیم کابینه

دکتر کامران ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتوگویی که با جام جم داشت نسبت به وزرای پیشنهادی چهار وزارتخانه انتقاد و تصریح کرد: همه افرادی که به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شدند در دولت دارای پست و مقام بالا بودند؛ چه بسا وضعیت فعلی اقتصاد کشور نتیجه تفکرات همین آقایان باشد. وی با تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا مدیران ثابت نیستند افزود: کشورهای پیشرفته از افراد با دانش برای امور طراحی مدلهای اقتصادی و اجرای آنها بهره میبرند اما از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون افراد از این وزارتخانه به وزارتخانه دیگر رفتند و یا از این پست استعفا دادند تا پست دیگری را تصاحب کنند.

ندری با بیان اینکه وضع کشورداری ما در عرصه اقتصاد ایراد دارد، گفت: اقتصاددانان مدتها خواستار ترمیم در کابینه دولت بودند اما تغییرات اخیر، ترمیم در کابینه دولت محسوب نمیشود و تنها تغییر ایجاد شده است. سوال اینجاست که آقای شریعتمداری که به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مشغول به کار بودند چرا باید در یک روز استعفا دهند و به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شوند. این مدل جابهجایی و تغییر در کابینه دولت ظاهراً در ایران مشاهده میشود.

اشتباه دولت در ترمیم کابینه

دکتر آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه وزرای خوبی معرفی نشدند به خبرنگار ما تصریح کرد: ظاهراً مسؤولان اجرایی کشور به مشکلات، واقف نیستند که بیش از سه میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد و به جای ترمیم کابینه، وزیر صنعت، معدن و تجارت را به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی میکنند.

وی افزود: بحث وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزارت صمت تفاوت دارد و اگر آقای شریعتمداری هنری داشتند در این وزارتخانه خرج میکرد. بغزیان با اشاره به وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی و صمت گفت: در مورد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی هیچ شناختی ندارم، اما در مورد وزیر صمت باید شخصی خارج از وزارتخانه انتخاب میشد. اگر از بدنه داخل وزارتخانه انتخاب شده باید در مورد همه مشکلات فعلی مانند بحث خودروها و سایر امور توضیح دهد و بعد سکان وزارتخانه را به دست بگیرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: من با آقای دژپسند که به عنوان وزیر اقتصاد معرفی شدند در سال 1368 همدانشگاهی بودم و به نظرم با توجه به کارنامه وی در حوزه آکادمیک و همچنین فعالیتی که در سازمان برنامه داشته میتواند گزینه مناسبی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی باشد. به گفته وی، بعد از دکتر علی طیبنیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم آقای دژپسند بهترین گزینه برای وزارت اقتصاد بودند. حتی در زمان آقای کرباسیان برخی انتظار داشتند که وضعیت بهبود یابد اما کارشناسان اقتصادی بیش از وضع موجود انتظاری نداشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها