گزارش جام‌جم از وضعیت سینمای کودک و فیلم «پیشونی سفید 2»

قصه پرغصه سینمای کودک

به‌طور طبیعی انتخاب بعضی افراد جامعه برای گذراندن اوقات فراغتشان رفتن به سینما و فیلم دیدن است، اما این که چه فیلمی را انتخاب کنند سوالی است که در ذهن هر کسی که قصد رفتن به سینما را دارد به وجود می‌آید.
کد خبر: ۱۱۷۱۷۱۹

سیدجواد هاشمی، کارگردان و بازیگر این روزها با فیلم «پیشونی سفید 2» بر پرده سینماها حضور دارد. اثری با فانتزیهای کودکانه و سرشار از اتفاقات جدید در ژانر کودک و نوجوان که در سینمای ایران سهم اندکی دارد.

هفت سال پیش «آهوی پیشونی سفید ۱» به‌عنوان پرهزینه‌ترین فیلم کودک تاریخ سینمای ایران روی پرده رفت و توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از بیست و پنجمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان از آن خود کند. از این رو سیدجواد هاشمی در اثر جدید خود قصه دیگری از آهوی پیشونی سفید را روایت می‌کند.

قصه از آنجا شروع می‌شود که اختاپوس از درون یک غار، امورات قلعه را فرمانروایی می‌کند. او برای به دام انداختن آهوها و نوشیدن عصاره تن آنها «بل بله» را به خدمت گرفته، اما آهوها با نقشه پیشونی سفید از قلعه فرار می‌کنند. از سوی دیگر مادر «آهوی پیشونی سفید» برگشته تا آهو را از سالار یعنی پدر خوانده‌اش پس بگیرد و پیشونی‌سفید به دلیل رنجش از سالار، می‌خواهد پیش مادرش بازگردد اما در این بین اتفاقات مختلفی می‌افتد.

محمدرضا شریفی‌نیا، ترلان پروانه، ارسلان قاسمی، امیررضا احمدی، پژمان بازغی، لیلا اوتادی، امیر غفارمنش، هومن حاجی‌عبداللهی، حسام نواب صفوی، ساغر عزیزی، امیر سهیلی و سیدجواد هاشمی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

با نگاهی به فیلم‌های کودک و نوجوان اکران شده در سال‌های اخیر می‌بینیم سهم کودکان و نوجوانان از سینمای ایران بسیار اندک است و مساله رونق سینمای کودک و نوجوان سال‌هاست در حد شعارهای مدیران باقی‌مانده و نه در تولید و نه در اکران برنامه‌ریزی جامع و مدونی در این حوزه وجود ندارد. بنابراین در چنین شرایطی صرف‌نظر از کیفیت فیلم، پاگذاشتن در این حوزه به خودی خود جای تقدیر دارد.

در این میان آنچه مسلم است در ترافیک شدید اکران که بیشترین سهم در اختیار سینمای بدنه است و استقبال عمومی بیشتر روی کمدی‌های بعضا بی کیفیت است، ژانر کودک و نوجوان چنانچه مورد حمایت جدی مراکز ذی‌صلاح قرار نگیرد نابود می‌شود. این در حالی است که در همه جای جهان فیلم‌های کودک و نوجوان در باکس‌آفیس جایگاه خوبی دارند و تعداد زیادی سالن برای اکران آنها در نظر گرفته می‌شود، ولی در ایران ضعیف‌ترین شرایط اکران را به این ژانر اختصاص می‌دهند.

به هر حال قصه پرغصه اکران سینمای کودک و نوجوان داستان درازی است که در این مقال نمی‌گنجد و ما در این گزارش سعی داریم به کم و کیف تنها فیلم کودک روی پرده، پیشونی سفید 2 به کارگردانی سیدجواد هاشمی بپردازیم.

لذت دیدن فیلم دسته‌جمعی در سینما

تهماسب صلح‌جو، رئیس سابق انجمن منتقدان و نویسندگان سینما بر لزوم فیلم دیدن دسته‌جمعی کودکان تاکید کرده و به جام‌جم می‌گوید: به نظرم در شرایط کنونی به جای این‌که به فکر کیفیت یک فیلم کودک باشیم، بهتر است به لزوم فیلم دیدن دسته‌جمعی کودکان بپردازیم. امروزه امکانات سرگرمی خانگی برای کودکان بسیار است و بنابراین ساخته شدن فیلم و متعاقب آن تجربه فیلم دیدن دسته‌جمعی برای کودکان بسیار ضروری است. بخصوص این‌که کودکان خیلی بیشتر از بزرگسال فیلم دیدن را دوست دارند.

این منتقد پیشکسوت سینما تصریح کرد: الان حوزه فناوری بسیار پیشرفت کرده و دی‌وی دی جدیدترین انیمیشن‌ها و فیلم‌های کودک با جلوه‌های ویژه مرعوب‌کننده در اختیار بچه‌هاست، اما به نظرم با همان شیوه‌هایی که در گذشته داشتیم و با تاسی از فرهنگ و ذائقه کودکان سرزمین‌مان می‌توانیم برایشان فیلمسازی کنیم. بدون شک فیلم‌های فانتزی با دنیای کودکان همراه و منطبق است و این فیلم‌ها در سینمای ما به دلیل این‌که بعضی‌ها به آن برچسب پیش‌پاافتاده و سطحی می‌زنند، کمتر ساخته می‌شوند.

صلح‌جو در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به مجموعه «کلاه قرمزی» می‌گوید: همین سریال را ببینید! فضا و تکنیک بسیار ساده‌ای دارد، اما سال‌هاست کودکان آن را با علاقه دنبال می‌کنند. مهم این است که ما کودکان‌مان را در فضای عمومی که نامش سالن سینماست قرار دهیم که این نکته از مهم‌ترین نکات تربیتی است. این مساله شدنی است فقط باید سلیقه و پسند نخبه‌گرایان را کنار بگذاریم و به این توجه کنیم که گرایش بچه‌ها به چه سمت و سویی است.

صلح‌جو در پایان بیان کرد: بچه‌ها از دوران کودکی است که یاد می‌گیرند چگونه در اماکن عمومی حضور پیدا کنند و با دیگران در رابطه‌ای مستقیم قرار بگیرند. دوران کودکی خیلی کوتاه است و زیباترین خاطرات هر انسان مربوط به همین دوران است. چه بهتر که ما لذت دیدن فیلم دسته‌جمعی را اصولی‌تر برای کودکانمان بسازیم.

گلایههای سیدجواد هاشمی

در سالهای اخیر با توجه به پررنگ تر شدن مساله فیلم سوزی خیلی از آثار سینمایی در اکران مورد اجحاف قرار گرفتند که فیلمهای کودک هم از این قاعده مستثنا نبودند. بسیاری از آثار سینمای کودک در حالی در اکران عمومی قرار گرفتند که نه تبلیغ مناسبی داشتند و نه سئانسهای کم آنها مناسب مخاطب کودک و نوجوان بود. این مساله گویا گریبانگیر فیلم پیشونی سفید 2 هم شده. چنان‌که سید‌جواد هاشمی تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم با انتشار یادداشتی خطاب به محمد‌مهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی از وضعیت اکران فیلم‌ها در سینماها گلایه کرد.

به گزارش جام‌جم، متن یادداشت سید‌جواد هاشمی به شرح زیر است:

«ریاست محترم سازمان سینمایی

چند سالی است تلاش می‌کنم با بضاعت اندکم و البته با حمایت معنوی دوستانی چون علیرضا تابش، ابراهیم داروغه‌زاده و... برای کودکان و نوجوان سرزمینم فیلم بسازم.

فکر نمی‌کنم تاکنون درگیر جذب سرمایه برای تولید مخصوصا در حوزه کودک و نوجوان، شده باشید و اگر اشتباه می‌کنم پس خوب درک می‌کنید که چقدر سخت است، تهیه فیلمی بدون حمایت مالی از نهادهایی که سال‌هاست ادعا می‌کنند کودکان و نوجوانان مهم هستند، حالا که بسیار طاقت‌فرسا و سخت فیلمی ساختم که با اقبال فراوان تماشاگران روبه‌رو شده است، آن هم در محرم و صفر و در منگنه اکران شش فیلم کمدی دیگر، انتظار داشتم از سمت سازمان تحت مدیریت شما حمایت شوم و حداقل اگر به سئانس‌های فیلم اضافه نمی‌کنند از آن کم نکنند! پیشونی سفید 2 فیلم خانواده است، اما هم اکنون که در هفته اول جزو هفت فیلم پرفروش اعلام گردیده است به ندرت پس از ساعت 19سئانسی در سینما دارد و تمام سئانس‌های مناسب شب به سینمای پر قدرت که از همه‌جا حمایت مالی می‌شوند اختصاص یافته، خواهشمندم یا ادعا نفرمایید یا عمل بفرمایید.»

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها