ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی نشست سالانه موسوم به «نشست باشگاه مباحثه والدای» در سوچی در خصوص طیف گسترده‌ای از مسائل نظیر جنگ سوریه، سلاح‌های هسته‌ای و سیاست‌های نظامی و دفاعی کشورش و همچنین روابط دوجانبه با آمریکا، چین و ژاپن اظهارنظر کرد.
کد خبر: ۱۱۷۱۴۸۱

به گزارش اسپوتنیک، پوتین در این سخنرانی درباره گرونگاگیری ۷۰۰ تن از سوی گروه تروریستی داعش در مناطق تحت کنترل آمریکا در سوریه گفت: ما شاهد تحولاتی در سمت چپ رودخانه فرات هستیم و همکاران ما این تحولات را میدانند. این منطقه تحت کنترل شرکای آمریکایی ماست. آنها در آنجا به نیروهای مسلح کرد تکیه دارند، اما مشخص است که آنها در این کنترل موفق نبودند و اعضای داعش در چندین منطقه باقی ماندهاند. او تاکید کرد اخیرا داعش حضورش را گسترش داده و ۱۳۰ خانواده متشکل از حدود ۷۰۰ نفر را به گروگان گرفته که شامل اتباع اروپایی و آمریکایی میشوند و در بخشی از سوریه که تحت کنترل نیروهای مورد حمایت آمریکا بوده، اتفاق افتاده است.

سخنگوی پنتاگون در واکنش به صحبتهای پوتین مبنی بر گروگانگیری داعش و ربودن 700 نفر در منطقه دیرالزور سوریه از جمله چند آمریکایی گفت: وزارت دفاع آمریکا اطلاعی در مورد گروگان گرفته شدن اتباع آمریکایی در نزدیکی شهر دیرالزور ندارد.

رئیسجمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دکترین هستهای روسیه دربر دارنده یک حمله پیشدستانه نیست، اما مسکو مصمم به پاسخ به هرگونه حمله نخست از جانب هر متجاوز بالقوه است. ایده ما پاسخ به یک حمله پیشدستانه است. آن دسته از کسانی که میدانند نیازی به اینکه من این را توضیح بدهم ندارند اما من باردیگر میگویم معنی این مطلب این است که ما آماده استفاده از تسلیحات هستهای تنها زمانی هستیم که مطمئن شویم یک متجاوز بالقوه به روسیه و خاک ما حمله میکند. در آن صورت ما به عنوان «شهید» به بهشت میرویم و متجاوزها به سادگی کشته خواهند شد. زیرا متجاوز باید بداند تلافی کردن غیرقابل اجتناب است و از بین خواهد رفت .

پوتین همچنین یاد آور شد: ما در پاسخ به تشکیل سیستم دفاع موشکی آمریکا موشکهای خودمان را ارتقا میدهیم که برخی از این موشکها به خدمت گرفته شده و برخی هم در ماههای آینده مستقر میشوند که منظور من سیستم مافوق صوت آوانگارد است.

رئیسجمهور روسیه در باره قتل جمال خاشقجی روزنامهنگار منتقد عربستان نیز گفت: تا آنجا که من میدانم این روزنامهنگار گمشده در روسیه زندگی نمیکرده بلکه در آمریکا بوده است. پس از این لحاظ البته آمریکا بخشی از مسؤولیت را بابت اتفاقی که برای او افتاد به دوش میکشد. ضروری است تا زمانی که تحقیقات تمام شود، منتظر باشیم و روسیه نمیتواند تخریب کردن روابطش با عربستان بدون دانستن اینکه چه اتفاقی افتاده را برای خودش توجیه کند. به هرحال اگر کسی به این اعتقاد و درک رسیده که قتلی اتفاق افتاده، من امیدوارم سند و مدرکهایی ارائه کند. آنوقت من بر این اساس تصمیمهای متناسب را خواهم گرفت .

ولادیمیر پوتین در بخشهای دیگری از صحبتهایش گفت: ما معاهده دوستی با چین امضا کرده و به سطح بالایی از تفاهم دوجانبه بین دو طرف رسیدهایم که بیسابقه است. روسیه همچنین در مسیر خارج کردن دلار از اقتصادش و قطع وابستگی اقتصاد خود به دلار قرار دارد البته ما این کار را نه به خاطر تضعیف دلار آمریکا بلکه به خاطر امنیت خود روسیه انجام میدهیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها