با افزایش حجم قاچاق سوخت به روزانه ده تا 13 میلیون لیتر، کارشناسان معتقدند عاملان و مسببان حذف کارت سوخت باید عذرخواهی کنند؛ این موضوعی است که در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما مطرح شد.
کد خبر: ۱۱۷۰۹۴۵

به گفته مسؤولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طی سه ماه گذشته روزانه ده تا ۱۳ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق شده است؛ اما شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی این اعداد را قبول ندارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی ادیانیراد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: البته تاکنون اعداد ده، ۱۵ و ۲۰ میلیون لیتر برای قاچاق بنزین عنوان شده ولی باید گفت عدد دقیقی از این قاچاق نداریم و فقط میتوانیم بگوییم کف رقم قاچاق بنزین روزانه ده میلیون لیتر است. او ادامه داد: با احتساب دلار ۱۵ هزار تومانی، میتوان گفت؛ ارزش ده میلیون لیتر قاچاق سوخت چیزی حدود روزانه 150میلیارد تومان است.

عبدا... هندیانی، معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: طی سه ماه گذشته چیزی حدود یک میلیارد لیتر قاچاق داشتهایم، یعنی روزانه حدود ده تا ۱۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق میشده است.

هندیانی افزود: بنزین در ایران لیتری هزار تومان و در ترکیه یک دلار و 29 سنت است؛ یعنی چیزی حدود ۱۴ هزار تومان. در کشورهای شرق هم در محدوده مرز حدود 5000 تومان معامله میشود و داخل پاکستان بین 7000 تا 8000تومان خرید و فروش میشود.

کارت سوخت، ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ملی کمک کرد

ادیانی گفت: با اجرای طرح کارت سوخت هوشمند از سال ۸۵ الی ۹۳ حدود صد میلیارد دلار به نفع اقتصاد کشور رقم خورد که ۷۵ درصد این رقم مستقیم به صرف صلاح کشور بازمیگردد و بقیه به آثار غیرمستقیم ارجاع میشود. پس کنار گذاشتن کارت سوخت اصلا به مصلحت ملی نبود. موسویخواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هم در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: کنار گذاشتن کارت سوخت منطقی نیست، اما پس از یکسانسازی قیمت بنزین، عده زیادی هنگام مراجعه به جایگاههای سوخت اعلام میکردند که کارت خود را جا گذاشته یا گم کردهاند پس ما رفتهرفته اقدام به کاهش کارتهای سوخت مردمی و افزایش کارتهای جایگاهداران کردیم. مهمانان این برنامه همرأی و همنظر به راهاندازی دوباره کارت سوخت و همچنین کدگذاری کردن کارتها در شهرهای مرزی رأی مثبت دادند و یکی از راهکارهای کاهش قاچاق سوخت را ازسرگیری استفاده دوباره کارت سوخت عنوان کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها