مراسم تجلیل از آواز های آیینی بوسیله ی انجمن موسیقی ایران، در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۷۰۷۰۶
از حضور سراج تا تجلیل از استاد احمد مراتب در نشست این ماه آیین آواز

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در این نشست که از ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۲۴ مهر در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود، همچنین به مناسبت تقارن این ایام با ماه‌های سوگواری برای امام سوم شیعیان(ع) و شهدای کربلا، برنامه‌های دیگری در تحلیل آوازهای آیینی و نسبت آن با آواز ردیفی و دستگاهی تدارک دیده شده است.
احمد مراتب (متخلص به درت التاج) خوانندۀ آوازهای دستگاهی و مذهبی متولد ۱۳۳۱ اصفهان است. در سن ۶ سالگی به مدرسه رفت، صبح‌ها سر صف به قرائت قرآن می‌پرداخت، مدیر و مؤسس مدرسه که خود هنرمندی توانا و خواننده‌ای با حنجرۀ قوی و آگاه به مبانی موسیقی و دستگاه‌ها و ردیف آوازی سنتی بود از وی خواست که برای تقویت حنجره و کاربرد بهتر صدایش موسیقی را نزد او فراگیرد که این کار حدود ۴ تا ۵ سال طول کشید. تقریباً به موازات و از سن ۸ سالگی نیز به توصیه پدر جهت آگاهی از علوم و فنون شعر و ادبیات مربوطه به خدمت استاد محمدرضا شمشیری متخلص به شکیب اصفهانی رفت و چندین سال از محضر او کسب فیض کرد و بهره‌های فراوان برد. در این مدت از راهنمایی‌ها و مجالست اساتید دیگری چون جلال‌الدین همایی، علی مشفقی (معروف به معلم)، محمدحسین صفیر اصفهانی، عبدالکریم بصیرنژاد، مسعود بصیر، محمدحسین شاکر و عباسعلی موزون بهره برد. از سن ۱۲ سالگی و تقریباً در پاییز سال ۱۳۴۳ به دبیرستان صارمیه رفت و با شرکت در گروه هنری دبیرستان در مناسبت‌ها به اجرای برنامه پرداخت.


در این زمان، مراتب توسط دکتر آذر که از دوستان و یاران استاد جلال تاج بود به محضر این استاد بزرگ و نامدار رسید و به مدت ۱۸ سال تا آخرین لحظات واپسین دم از حیات ظاهری استاد در سفر و حضر از محضرش کسب فیض صوری و معنوی کرد. با استادان صاحب نام دیگری از جمله علی و سیروس ساغری، حسین یاوری، حسن کسائی جلیل شهناز و بسیاری دیگر همکاری و فعالیت داشته است. در علوم دینی و عرفان اسلامی شیعی از محضر بزرگانی چون علامه نایینی، سیدضیاءالدین علامه، حاج حسن مدرس، سیدعلی ابطحی و حاج حسین لنکرانی استفاده بسیار برده است. از سال ۱۳۷۷ نیز توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تدریس به هنرجویان در رشته آوازهای معنوی و روحانی دعوت شد.
در بخش‌های دیگر بیست و ششمین نشست آیین آواز همچنین محمد اسعدی شاعر برگزیدۀ جشنواره شعر آیینی، اثر برگزیده‌اش را به مناسبت تقارن این ایام با سوگواری برای شهدای کربلا قرائت می‌کند. سعید ناظمی شاعر و داستان‌نویس اصفهانی نیز دیگر شعرخوان این بخش خواهد بود. همچنین سلیمان رضایی شاگرد برگزیده کلاس آواز حسام‌الدین سراج نیز آوازخوان دیگر برنامه خواهد بود. علیرضا جعفرزاده نیز آوازی را اجرا خواهد کرد. علیرضا امینی کارشناس برنامه هم می‌کوشد طی یک سخنرانی به این پرسش پاسخ دهد که «آیا آواز ایرانی غمبار است؟». ذبیح‌الله کردعلیوند هم یکی دیگر از خوانندگان این ماه است و سرانجام محمد میرزایی به همراه نی علی عرب خوانساری نیز آوازی را خواهد خواند.
نشست ماهانه آیین آواز بیش از دو سال است که توسط کانون موسیقی ارسباران شکل گرفته و هر ماه به تجلیل از پیشکسوتان عرصه هنر ملی آواز و همچنین ارائه مباحث فنی و تئوریک با موضوع این هنر به همراه معرفی استعدادهای جوان و میانسال آوازی اختصاص دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها