سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه امروز کمتر به سلامت غذایی کشور توجه می‌شود و این امر در کنار عدم به‌کارگیری رژیم های نامناسب افراد را دچار بیمارهای مزمن در آینده می‌کند، گفت: دولت باید برنامه جامعی برای تأمین سبد حمایتی غذای سالم برای دانش آموزان و شهروندان در دهک‌های مختلف جامعه در نظر بگیرد تا سرانه سلامت نسل‌های بعدی همچون کشورهای توسعه‌یافته ارتقاء یابد.
کد خبر: ۱۱۷۰۴۰۱
فقر کلسیمی سلامت نسل بعدی را به شدت تهدید می‌کند/دولت طرح بسته غذایی سالم را در مدارس اجرایی کند

علی وقف چی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین به مناسبت روز جهانی غذا اظهار کرد: اعتقاددارم به‌جای افزایش بودجه و توجه بیشتر به هزینه‌های درمان، سالانه 1 درصد از منابع تخصیصی به تأمین بهداشت و مهم‌تر از آن سلامت مواد غذایی اختصاص داده شود. امروز نمی‌توان ادعا نمود همه مواد غذایی ما از نظر سلامت در وضعیت مطلوبی قرار دارند. باید بپذیریم بسیاری از بیماری‌ها و امراض – عوامل کاهش ایمنی بدن - چاقی مزمن- چربی خون و... افزون بر اینکه نشأت گرفته از بکار گیری رژیم غذایی نامناسب از سوی افراد است، ریشه تغذیه‌ای هم با خود به همراه دارند.

وی افزود: توصیه بنده برای تأمین هر چه ‌بهتر سلامت و بهداشت مواد غذایی این است که جدای اینکه دولت که مسئولیت های تعریف شده ای در این بخش دارد، خیرین حوزه سلامت کشور رویکرد خیرخواهانه خود را از کمک به حوزه سلامت و بهداشت تغییر داده و بیشتر منابع خود را به سمت و سوی سالم‌سازی مواد غذایی معطوف سازند.

این نماینده مجلس به‌طور مصداقی به بحث ناکافی بودن سلامت غذایی در کشور اشاره کرد و گفت: مصرف سرانه کلسیم ما در کشور بسیار پایین است. باید به ‌طور روزانه در مدارس کشور در کلیه سطوح و حتی دانشگاه ها شیر یارانه ای توزیع گردد تا با این روش کودکان و جوانان ما در سنین بزرگ‌سالی و 40 سال به بالا با فقر این ماده مهم روبه‌رو نشوند. امروز نزدیک به50 درصد از زنان ما یا پوکی استخوان‌دارند و یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند. تمامی این متغیرها نشان می‌دهد ما در سیاست‌گذاری‌های خود به‌سلامت مواد غذایی توجه شایانی نداشته ایم.

وقف چی در همین راستا خاطرنشان کرد: مجلس و دولت محترم باید هر چه زودتر لایحه‌ای مبنی بر تأمین مادام‌العمر تأمین بودجه شیر مدارس را مورد مطالعه قرار داده و آن را به تصویب برسانند. چون طرح های مقطعی و نیمه کاره، راه حل مناسبی برای تامین برنامه تغذیه ای مدارس بشمار نمی آید. اساساً یکی از سیاست‌گذاری‌های کشورهای توسعه‌یافته مصرف مواد غذایی توسط دانش آموزان است که در سلامت آنها در سنین بالاتر نقش مهمی ایفا می کند. چون تلاش می‌کنند نسل‌های بعدی را سالم‌ پرورش داده و در مقابل، بار مالی هزینه‌های درمان به میزان قابل توجهی از روی دوش دولت‌ها برداشته می شود. ازاین‌رو شایسته است، دولت یارانه تأمین بسته حمایتی غذای سالم را در دستور کار خود قرار دهد. این موضوعی که متأسفانه به دلایل مختلف مورد بی‌توجهی مسئولان امر قرارگرفته است.

وی در ادامه به بحث عدم قاطعیت در بررسی بهداشت و سلامت مواد غذایی عرضه شده پرداخت و تصریح کرد: در این خصوص اقداماتی از سوی نهادهای نظارتی صورت گرفته و ادامه هم دارد. لیکن در مقایسه با بعد جمعیتی -فراوانی تولیدکنندگان مواد غذایی و زنجیره تأمین آن اعم از حمل ‌و نقل و فروشگاه‌ها باید بگوییم اقدامات آن طور که باید درخور توجه نیست. این مسئله می‌تواند سودجویی برخی افراد را در تهیه و توزیع مایحتاج غذایی به همراه داشته باشد و غذای سالم و مغذی و باکیفیت را به دست مردم نرسانند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس اظهار کرد: ما در بحث حمایت غذایی از اقشار آسیب‌پذیر قوانین خوبی داریم. اما در مجموع باید یک حداقل معیشتی برای خانوارها تعریف شود و دامنه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هدف بیشتری را تحت پوشش قرار دهد. چراکه این مسئله با توسعه پایدار کشور ارتباط مستقیم دارد. متاسفانه در این خصوص مسئولان به یک جمع‌بندی واحدی نرسیده‌اند و ضرورت دارد منابع و مأخذ مالی و بودجه‌ای بین اقشار مختلف جامعه با درآمدهای خیلی پایین- پایین و متوسط تقسیم شود و حداقل در سال در طی 3 نوبت سبد غذایی سالمی که بتواند تأمین‌کننده انواع ویتامین‌ها – پروتئین‌ها و مواد معدنی باشد برای شهروندان پیش‌بینی گردد.

وی در خصوص اینکه مهاجرت بی‌رویه از روستاها تا چه اندازه در به خطر افتادن امنیت غذایی تأثیرگذار است، گفت: یکی از شعارهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تغییر آینده مهاجرت، توسعه مناطق روستایی و سرمایه‌گذاری در امنیت غذایی است. اهمیت ارتقای سلامت و معیشت ساکنان مناطق روستایی که خود از تولیدکنندگان اصلی فراورده های غذایی ما به‌طور خام و یا آماده هستند حتماً باید موردتوجه قرار گیرد. امروز تحقیق و پژوهش در مورد جامعه روستایی به‌ویژه در حوزه سلامت بسیار ناچیز است و لازم است با برنامه‌ریزی مناسب ازجمله تدوین سیاست‌های تشویقی و حمایتی حوزه تغذیه جامعه روستایی مورد اهتمام محققان و مسئولان قرار گیرد.

وقف چی در پایان خاطرنشان کرد: روز جهانی غذا فرصتی مناسب برای توجه بیشتر به تولیدات کشاورزی ما در مناطق روستایی است. اتقافا سازمان خواربار و کشاورزی جهانی با تعیین چنین شعارهایی توجه مسئولان را به این موضوع مهم جلب می کند. این مسئله با تأمین امنیت غذایی ارتباط مستقیم دارد لذا برای اینکه افراد به غذای سالم و کافی دسترسی داشته باشند باید از یک‌سو غذای سالم تولید و باقیمت مناسب عرضه شود و از طرف دیگر مردم هم دانش و آگاهی کافی برای استفاده صحیح از غذای سالم را داشته باشند.

وی افزود: مهاجرت روستائیان به شهرها سبب شده است که برخی از زمین‌های کشاورزی رها و تغییر کاربری پیدا کند و این موضوع امنیت غذایی را به خطر انداخته که باید با تعیین سیاست‌های مهاجرت معکوس مهار شود.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها