سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه رهبر انقلاب از مواضع خود درمورد پیوستن به کنوانسیون‌ها عدول نکرده‌اند،‌ گفت: رهبر انقلاب این حق را به مجلس می‌دهند لوایحی که دولت قصد به تصویب رساندن آن را دارد، از کانال قانونی عبور کند.
کد خبر: ۱۱۷۰۱۲۲
رهبر انقلاب شخصاً در مورد لوایح تصمیم‌گیری نمی‌کنند

به گزارش جام جم آنلاین، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به فضاسازی برخی رسانه‌های معاند در جهت مغایر جلوه دادن نامه‌ دفتر رهبر انقلاب که توسط علی لاریجانی در جلسه بررسی CFT قرائت شد با موضع قبلی ایشان، اظهار داشت: رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس فرمودند به جای اینکه به کنوانسیون‌ها ملحق شویم راه حل دیگری هم وجود دارد و آن اینکه آنچه را در اینگونه کنوانسیو‌ن‌ها خوب به نظر می‌رسد و عقلایی است خود مجلس به عنوان قانون تصویب کند.

رهبر انقلاب از مواضع خود عدول نکرده‌اند

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب از مواضع خود عدول نکرده‌اند،‌ تصریح‌ کرد: البته ارسال این نامه به این معنا است که در عین حال رهبر انقلاب این حق را به مجلس می‌دهند لوایحی که دولت قصد به تصویب رساندن آن را دارد از کانال قانونی عبور کند.

مصباحی مقدم در تشریح روال قانونی تصویب لوایح خاطرنشان کرد: منظور رهبر انقلاب این است که لوایح از مجلس عبور کند و شورای نگهبان اگر مغایر با قانون اساسی می‌داند نظرات خود را مطرح کرده و مجلس آنها را اصلاح کند. اگر مجلس اصلاح کرد مساله حل است و اگر اصلاح نکرد و اصرار ورزید به مجمع تشخیص می‌آید و آن مجمع می‌تواند بین نظر مجلس و شورای نگهبان براساس رعایت مصالح ملی تصمیم‌گیری کند.

رهبر انقلاب نمی‌خواهند شخصا در مورد این لوایح تصمیم‌گیری کنند

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: رهبر انقلاب نمی‌خواهند شخصا در مورد این لوایح تصمیم‌گیری کنند.

وی در تشریح موضع رهبرانقلاب پیرامون لایحهCFT خاطرنشان کرد: اگر مبنا لوایح باشد حضرت آقا اعلام نظر نمی‌کنند ولی راهنمایی خردمندانه ایشان این بود که متن موادی را که مجلس شورای اسلامی مناسب و به مصلحت نظام جمهوری اسلامی می‌داند خودش در قالب قانون تصویب کند.

سال 86 لایحه پولشویی را سطر به سطر با آیت الله مومن هماهنگ کردم

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با اشاره به نمونه مشابهی درمورد این مساله گفت: نمونه این مساله برای خود من اتفاق افتاد. سال 86 لایحه مبارزه با پولشویی به مجلس ارجاع شد و مجلس این لایحه را به کمیسیون ویژه‌ای ارسال کرد که من رئیس‌ آن کمیسیون بودم. متن این مصوبه همه موادی است که خودمان آنها را انتخاب کردیم؛ البته دولت لایحه داده بود ولی تغییراتی جدی کرد. تمام آن مواد، موادی است که خودمان تهیه و اصلاح کرده بودیم.

مصباحی مقدم با تاکید بر لزوم مشورت با فقهای شورای نگهبان در تصویب لوایح گفت: شخصاً خدمت آیت‌الله مومن عضو شورای نگهبان در قم رفتم و ماده به ماده و سطر به سطر آن لایحه را با ایشان هماهنگ و نهایی کردم و سپس آن را در مجلس به تصویب رساندیم.

وی با بیان اینکه اگر به این شیوه عمل می‌کردند جای هیچ مناقشه‌ای نمی‌ماند، تصریح کرد: به این شیوه عمل نشد و حق شرط‌ها و حق تحفظ‌هایی قرار دادند که باید دید خلاف اهداف این لوایح هستند یا نیستند.

حق شرط‌ها و حق تحفظ‌های CFT مغایر اهداف لوایح باشند از نظر مجامع بین‌المللی پذیرفته نیستند

مصباحی مقدم در همین راستا ادامه داد: اگر این حق شرط‌ها و حق تحفظ‌ها خلاف اهداف این لوایح باشند از نظر آن مجامع بین‌المللی پذیرفته نیست و اگر خلاف اهداف این لوایح نباشند این حق شرط‌ها ممکن است از ناحیه دیگران باشد و پذیرفته شود.

شورای امنیت سازمان ملل فقط طالبان، القاعده و داعش را تروریست می‌شناسد

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزود: نمایندگان مجلس که لایحه CFT را تصویب کردند اعلام نمودند که این لوایح را با مواد قانون اساسی جمهوری اسلامی تفسیر می‌کنیم. این در حالی است که درخصوص لایحه تامین مالی تروریسم، شورای امنیت سازمان ملل تنها سه گروه طالبان، القاعده و داعش را تروریست می‌شناسد و غیر از این سه گروه هیچ گروه دیگری را تروریست نمی‌داند.

مصباحی مقدم در همین زمینه تاکید کرد:‌ این کشورها هستند که یک گروه را تروریستی به حساب می‌آورند یا نه؛ و در این مورد اختلاف شدیدی در جهان وجود دارد.

وی افزود: براساس قانون اساسی ما، گروه‌هایی که برای دفاع از کشور خود در برابر بیگانگان و بر ضد اشغال مبارزه می‌کنند، تروریست نیستند. این سخن بسیار شفاف است و اگر قانون اساسی را مبنا قرار دهیم و براساس آن عمل کنیم، هیچکس نمی‌تواند به ما ایراد بگیرد.

نامه طیب‌نیا به بانک‌ها برای عدم تامین مالی موسسات تحت تحریم

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به نامه‌ای که توسط وزیر سابق اقتصاد به بانک‌ها درمورد لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم ابلاغ شده بود، گفت: متاسفانه بانک مرکزی قبلا بخشنامه‌ای براساس امضای دکتر طیب‌نیا ابلاغ کرده و بانک‌ها را مکلف کرده بود که این قانون را اجرایی کنند و اجرایی کردن این قانون منجر به این شد که بدون تصویب حدود توسط مجلس در این بخشنامه آمده است موسساتی که از ناحیه آمریکا، اروپا و سایر مراکز تحریم هستند نمی‌توانند تامین مالی‌شان کنند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه این اقدامات موجب این می‌شود که عده‌ای دلسوز به خود بگویند که قبول این لوایح به معنای خودتحریمی است، تصریح کرد: یعنی در حالی که هنوز قانون تصویب و ابلاغ نشده و از نظر جمهوری اسلامی رسمیت پیدا نکرده و حد و حدود پذیرش آن مشخص نشده اجرایی کرده‌اند.

وی افزود: این دستپاچگی‌ها و اقدامات خودسرانه موجب می‌شود عده‌ای به حق نگران شوند و بگویند شما چیزی را تصویب می‌کنید ولی آنچه اقدام به اجرا کرده‌اید، قدم‌هایی است که دشمن می‌خواهد و ما را دچار تحریم علیه خود می‌کند.

خروج از FATF‌ از نظر واقعی امکان پذیر نیست

مصباحی مقدم در پاسخ به برخی که می‌گویند می‌توان به این کنوانسیون‌ها پیوست و در صورت تمایل از آن خارج شد، تصریح کرد: اگرچه از نقطه نظر شکلی سخن درستی است ولی از نظر واقعی خیلی نمی‌توان به آن اعتنا کرد چون وقتی از آن‌ها خارج شویم دشمنان نظام جمهوری اسلامی فشارهای خود را مضاعف می‌کنند و می‌گویند جمهوری اسلامی عهدشکن است؛ همان چیزی که ما اکنون نسبت به آمریکا می‌گوییم چون عهدشکنی کرده و از پیمان‌هایی چون کیوتو و پیمان چندجانبه برجام خارج شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها