13روایت از زنده یاد بهرام شفیع،چهره خاطره انگیز تلویزیون

مرد آرام ورزش

نگاهی به نقش رسانه های مختلف خبری بر پیشرفت ورزش ؛

پرواز ورزش با بال های رسانه

ورزش در طول تاریخ برای توسعه و پیشرفت ابزارهای بسیار زیادی را طلبیده است. یکی از این ابزارها که تصور ورزش در زمان کنونی بدون آن ممکن نیست «رسانه» است.
کد خبر: ۱۱۶۹۸۸۱
پرواز ورزش با بال های رسانه

به گزارش جام جم آنلاین ، این یک حقیقت غیر قابل انکار است که انواع رسانه در تمامی جنبه های انسانی زمان کنونی نقش ضروری دارد و کاملا واضح به نظر می رسد. هم اکنون جهان حول محور شبکه‌های ارتباطی (انواع رسانه ها اعم از مجازی و چاپی) می‌چرخد.

رسانه بستری فوق العاده برای پویایی بیشتر جامعه است. این بستر تمامی اطلاعات را مانند یک جریان (چه تند و چه آهسته) به مخاطبان مختلف در تمامی جهان ارائه و آگاهی های آنها را بیشتر می کند.

درواقع، نقش رسانه در فرآیندهای ارتباطی در استراتژی‌های توسعه هر کشور بسیار حیاتی است.

رسانه های ارتباط جمعی موارد زیر را دربرمی گیرد: روزنامه‌ها، مجلات، فصل نامه ها و ماه نامه ها و گاهنامه ها، کلیه شبکه های اجتماعی (فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و ...) و کلیه رسانه های شنیداری (مثل رادیو)، دیداری (مثل تلویزیون و برنامه های اینترنتی) و دیگر رسانه های جدید و قدیم دیگر. رسانه ها در شکل گرفتن فرآیندهای اجتماعی و پیشرفت آنها بسیار مهم هستند. آن‌ها مسائل عمومی را در مقابل خوانندگان بیشتری قرار می دهند. رسانه‌ها نقش فعالی در گسترش زندگی و دانش ما ایفا می‌کنند. ورزش نیز یکی از پرکابردترین و وسیع ترین موضوعاتی است که در رسانه ها به مخاطب عرضه می شود.

رسانه به بار اجتماعی ورزش می افزاید و آن را در ابعاد بسیار گسترده تر جغرافیایی به مخاطبان خاص و عام عرضه می کند و تصویر دیگری از آن به وجود می آورد.

گاهی اوقات رسانه تنها بر محوریت خبررسانی پیش می رود و قصد ایفای رسالت دارد و گاهی نیز طبق سلیقه مخاطب خود به موضوعات مختلف ورزشی می پردازد و آن را تجزیه و تحلیل می کند.

در شرایطی که ورزش در تمامی ارکان پیشرفت کرده است و رویدادهای بسیار مهمی برگزار می شود تصور اینکه رسانه ها نقشی در آن نداشته باشند اصلا امکان پذیر نیست. برگزاری جام جهانی فوتبال و یا رقابت های المپیک بدون رسانه بی معناست. رسانه به یک رویداد هویت می دهد و آن را به شکل بسیار بهتری عرضه می کند.

از سویی هواداران، دوستداران و خود ورزشکاران نمی خواهند ورزش بدون رسانه باشد. تصور کنید اگر جام جهانی با پوشش دیداری، شنیداری و مکتوب روبرو نشود تا چه اندازه جذابیت عظیم آن از دست می رود.

وقتی رسانه ای نباشد رونقی هم در ورزش نیست. تبلیغی نیست و هواداری هم نیست. با این شرایط ورزش حرفه ای کم کم رو به زوال و نابودی می رود.

واضح است که ورزش حرفه ای بدون رسانه به چه سرنوشتی تبدیل می شود. در ابتدا نقش آنها نادیده گرفته می شد اما اکنون هرگز نمی توان فقدان آنها را حتی پیش بینی کرد. رسانه تا آنجا پیش رفته که مخاطب به سرعت متوجه رخوت، سقوط و سستی آن می شود این در حالی است که در گذشته بود و نبود آن تفاوت چندانی نداشت.

خبرگزاری ها ، سایت ها، مجلات، روزنامه ها، رادیو ، تلویزیون، شبکه های اجتماعی و ... اکنون گام به گام با ورزش و تمامی رویدادها و خبرهایش حرکت می کنند. اگر کمی عقب تر باشند مخاطب هوشمند به سرعت متوجه می شود.

این رسانه ها انگیزه کافی و لازم را به یک ورزشکار نیز می دهند و باعث می شوند او فعالیت های خود را توسعه بخشد و به پیشرفت های ملی و بین المللی بیشتری برسد.

تحقیقات جامع نشان می دهد ورزش با کمک اهرم قدرتمند رسانه محبوبیتی بسیار بیشتر نسبت به 35 سال گذشته دارد. البته هفتاد، هشتاد و 100 سال پیش نیز رسانه های جهان به موضوعات مختلف ورزشی می پرداختند اما جهش رسانه ها و وارد شدن به عصر تکنولوژی و رسانه های مدرن باعث شد تا این تاثیرگذاری بیشتر شود و ورزش اکنون بدون رسانه محلی از اعراب نداشته باشد.

ورزش و تمامی زیرشاخه هایش در قرن بیستم رشدی عظیم داشت. تیم های مختلف ورزشی از کشورهای مختلف به صورت برجسته تری دیده شدند و زنان نیز بیشتر از هر زمان دیگری فرصت های بسیار مهمی برای ارائه توانایی های ورزشی به دست آوردند و همه اینها به دلیل توسعخه رسانه بود. در واقع می توان گفت که رسانه و ورزش ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. پیشرفت هر یک در پیشرفت طرف مقابل نقش دارد و زوال یکی از آنها زوال دیگری را رقم می زند.

به صورت خلاصه وارمی توان نقش رسانه ها در ورزش را اینگونه مطرح کرد:

معرفی ورزش به مخاطبان گسترده جهانی
مطرح کردن رویدادها ، اخبار، اطلاعات و سایر موارد مربوط به ورزش در حجمی گسترده و ابعادی وسیع
توسعه ورزش با کمک معرفی کردن آن در سطح عام و جذب مخاطب به رشته های مختلف ورزشی
شهرت ورزشکاران
محبوبیت ورزشکاران، تیم ها و باشگاه های مختلف ورزشی
جذب اسپانسرهای عظیم به ورزش
کسب درآمدهای حق پخش

نقش رسانه در ورزش تبیین شده است. البته با توجه به عصر تکنولوژی و وارد شدن شیوه های جدید خبررسانی در رسانه ، ایجاد تغییرات اساسی در بسیاری از رسانه های مختلف جهان ضروری به نظر می رسد تا این تاثیرگذاری نه تنها ادامه داشته باشد که بیشتر هم شود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها