عاشقان حسینی با پای پیاده از فاو تا موصل روانه کربلا شدند

آغاز حرکت کاروان‌های اربعین

روز گذشته نخستین گروه زائران اربعین حسینی از شهر فاو در جنوب عراق به سمت کربلای معلا حرکت کرد. طی روزهای گذشته نیز کاروان‌هایی از موصل و برخی دیگر از شهرهای عراق به راه افتادند. مقامات ایرانی می‌گویند یکهزار موکب برای پذیرایی از زائران اربعین دایر خواهند کرد. مقامات عراقی نیز از هم‌اکنون مشغول تدارکات گسترده‌ای برای پذیرایی از زائران راهپیمایی بزرگ اربعین هستند و گزارش‌های ارسالی از عراق نشان می‌دهد عراقی‌ها امسال نیز مانند هرسال چشم انتظار زوار ایرانی هستند.
کد خبر: ۱۱۶۹۸۵۲

به گزارش شبکه خبری العالم، عاشقان امام حسین(ع) از شهر فاو درحالی حرکت کردند که حیدر الحلی، نماینده مرجعیت دینی عراق نیز پیشاپیش کاروان حضور داشت. او که پرچم بزرگی را بر دوش گرفته بود به کاروان اذن حرکت داد. پیشاپیش مرجعیت نجف او را برای رتقوفتق امور زائران به این شهر فرستاده بود. رسانههای عراقی همچنین از حرکت اولین کاروان زائران اربعین حسینی از شهر موصل به سمت کربلای معلی برای اولین بار پس از آزادسازی موصل از باندهای تروریستی داعش خبر دادند.

به گزارش الفرات نیوز، صبح دیروز اولین کاروان زائران اربعین حسینی از شهر موصل عازم کربلای معلی شد. زائران اربعین حسینی با پای پیاده از موصل به سمت کربلای معلی حرکت میکنند، این اولین پیادهروی اربعین پس از آزادسازی موصل و دیگر شهرهای عراق از اشغال باندهای تروریستی داعش در سال 2017 میلادی به شمار میرود. گروه تروریستی داعش به مدت سه سال، موصل و اطراف آن را در اشغال خود قرار داده بود که سرانجام در سال 2017 ارتش و نیروهای حشد شعبی و عشایر توانستند این شهر را از اشغال این گروه تروریستی تکفیری آزاد کنند و به حکومت خودخوانده خلافت ادعایی داعش پایان دهند.

به گزارش فرات نیوز، روزدوشنبه کمیته مرکزی اربعین نشستی را با هدف هماهنگی بین ایران و عراق در زمینه برگزاری راهپیمایی میلیونی اربعین برگزار کرد. در این نشست مشکلات موجود وملاحظات و انتظارات ایران از طرفهای عراقی بررسی شد و حسین ذوالفقاری رئیسکمیته ایرانی گفت: «زیر ساختها هرچند مقبول است، اما هنوز انتظارات ایرانیها را برآورده نمیکند.» به گفته وی برگزاری مراسم اربعین برای دو کشور ایران وعراق اهمیت فوقالعادهای دارد و نباید در آن شاهد اتفاقاتی باشیم که بهانه به دست دشمنان یا مخالفان این راهپیمایی بدهد. در همین رابطه ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق نیز گفت طی نشستی که با مقامات عراقی ازجمله استاندار کربلا داشتیم هماهنگیهایی به وجود آمد و امیدواریم مشکلی پیش نیاید و مراسم امسال اربعین بهتر و باشکوهتر از سال قبل برگزار شود.

آمادگی صحن حضرت زهرا(س)

در همین رابطه رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف گفت: صحن و شبستان حضرت زهرا(س) با همکاری موکبهای ایرانی و تولیت آستان مقدس علوی برای پذیرایی از خیل زائران اربعین حسینی آماده شده است. علیرضا فداکار در تشریح اقدامات صورت گرفته برای آمادهسازی شهر نجف در آستانه اربعین اظهار کرد: علاوه بر صحن حضرت زهرا(س) با همکاری مسؤولان عراقی، 55 نقطه از شهر نجف اشرف، کوفه و جاده نجف به کربلا تا شهر حیدریه برای استقرار موکبهای ایرانی جانمایی شده و در حال استقرار است. وی با بیان اینکه میزبان اصلی کنگره عظیم اربعین حسینی، مردم و دولت عراق هستند، گفت: همکاری خوبی بین مسؤولان عراقی و ستاد بازسازی عتبات در جریان است تا موکبها و هیاتهای مذهبی ایرانی که از بیش از 15 استان عازم نجف شدهاند، بتوانند سهمی در فیض میزبانی از خیل عاشقان اهل بیت(ع) داشته باشند.

به گزارش شبکه امام علی، فاتح الکرمانی و احمد الطالقانی مسؤولان عراقی صحن حضرت فاطمه(س) نیز هنگام بازدید از این صحن اعلام کردند اماکن خواب و مراکز بهداشتی و پذیرایی از مهمانان اربعین آماده شده است. به گزارش همین شبکه، محمد ابراهیم موسی رئیس بخش امور زیارتی آستان مقدس حضرت علی(ع) در نجف هم اعلام کرد ما مجتمعی به مساحت 40 هزارمتر برای زائران آماده کردهایم که در آن علاوه بر غذا خدمات بهداشتی و پزشکی نیز به آنها ارائه خواهد شد. علاوه بر آن اماکن روبازی هم برای زائران در نظر گرفته شده است که در آن خیمههایی برای زائران برپا شده و روزانه 50 هزار وعده غذا بین آنها توزیع خواهد شد. در نزدیک حرم علوی نیز جای دیگری در نظر گرفته شده است که شامل سه سالن بزرگ بوده و میتواند 5000 نفر را در خود جای دهد. در اینجا هم روزانه ده هزار وعده غذایی بین زائران توزیع خواهد شد. شبکه الکوثر نیز در گزارشی اعلام کرد یک هزار موکب ایرانی طی زیارت اربعین در عراق دایر خواهد شد. به گفته جمشید گودرزی این موکبها به منظور خدمترسانی به زائران دایر خواهد شد و از 20 اکتبر (28 مهر) تا 2 نوامبر (11 آبان) به مدت 13 روز از جمله سه روز اربعین به زائران خدمات ارائه خواهد داد.

چشم انتظاری عراقیها

راهپیمایی اربعین امسال از آن جهت اهمیت فوقالعادهای دارد که از چندی پیش عوامل نفوذی آمریکایی-سعودی در جهت ایجاد نفاق و دودستگی بین ملت عراق و ایران تلاشهای فراوانی کردند. این تلاشها از انتشار شایعات گسترده در شبکههای مجازی مربوط به زائران عراقی مشهد مقدس تا به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره ادامه پیدا کرد. توطئههایی که خوشبختانه با هوشیاری مقامات ایرانی و عراقی خنثی شد و بارها سیاستمداران عراقی از تلاشهای ایران در جهت مقابله با گروههای تروریستی در عراق و تامین امنیت این کشور تشکر کردند.

اینک با فرا رسیدن اربعین یک بار دیگر فضای خاصی برای تفاهم و دوستی دو ملت ایران وعراق فراهم شده است. بعضی خبرگزاریها طی روزهای گذشته پلاکاردهایی را در عراق نشان دادند که در آن مردم این کشور اعلام کردند چشم انتظار ورود زائران ایرانی هستند. در یکی از پلاکاردها به دو زبان فارسی و عربی نوشته شده بود: «ملت ایران عزیزم. خدمتگذاران امام حسین(ع) در انتظار شما هستند، خانههایمان موکبهایمان در انتظار شماست. قدمهایتان را می‌بوسیم.»

سید راضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس با اشاره به نفاق افکنی بدخواهان می‌گوید: دشمنان تلاش کردند میان شیعیان ایران و عراق اختلاف ایجاد کنند، اما مردم عراق با ایجاد کمپین نذر حمل و نقل تلاش دارند به برادران ایرانی خود کمک کنند. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری مهر اظهار کرد: این اقدام می‌تواند دهن‌کجی به دشمنان بوده و احساس انسجام و وحدت بین مردم ایران و عراق را به وجود آورد.

علی باقری

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها