ایزدی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

اعتراف قاطع ظریف نسبت به آینده مبهم کشور در پیوستن به CFT

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه مسئولین وزارت خارجه از آن حالت که مشکلات کشور را با برجام حل می‌کنیم، رسیده‌اند به اینکه می‌دانیم این توافقات دردی را دوا نمی‌خواهد، فقط می‌خواهیم از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کنیم تحول بزرگی است.
کد خبر: ۱۱۶۸۹۲۰
اعتراف قاطع ظریف نسبت به آینده مبهم کشور در پیوستن به CFT

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین با استقبال از پاسخ دیروز وزیر امورخارجه به نمایندگان مجلس که اعلام کرد نه بنده و نه آقای روحانی نمی‌توانیم با تصویب CFT، تضمینی برای حل مشکلات بانکی کشور بدهیم و فقط می‌خواهیم بهانه‌ها را از دست آمریکایی‌ها بگیریم اظهار کرد: اصل اینکه دوستان وزارت امورخارجه یا دولت از حالت قبل که حل مشکلات کشور را منوط به برجام می‌کردند به شرایط فهم فعلی رسیده‌اند بسیار مهم است.

ایزدی تاکید کرد: اینکه مسئولین از آن حالت که مشکلات کشور را با مذاکره و برجام حل می‌کنیم یک قدم عقب‌نشینی کرده‌اند و رسیدند به اینکه می‌دانیم این توافقات و مذاکرات دردی را دوا نمی‌خواهد فقط از بدتر شدن وضعیت جلوگیری می‌کند تحول بزرگی است.

وی ادامه داد: افرادی نزدیک چهل سال مطرح می‌کردند مذاکره کنید تا مشکلات شما حل شود و مشکلات را نتیجه عدم مذاکره می‌دانستند الان به این نتیجه رسیده‌اند که با مذاکره مشکلات حل نخواهد شد و فعلا در این سطح هستند که مذاکره کنید که بدتر نشود و اکنون این امید هم وجود دارد که یک قدم دیگر هم جلوتر بروند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ما هزینه برجام را دادیم تا دوستان دولت از ایده حل مشکلات به وسیله مذاکرات یک قدم عقب‌نشینی کنند اظهار داشت: یک عقب‌نشینی دیگر هم باید ایجاد شود که شاید هزینه‌ آن FATF است، ما باید این هزینه‌ را بدهیم تا در بخشی از نخبگان سیاسی، قشری از دولتمردان و بخشی از جامعه این تفکر اصلاح شود که مذاکرات از بدتر شدن وضعیت هم جلوگیری نمی‌کند.

وی با اشاره به اظهارات دیروز نمایندگان مجلس در زمان تصویب قانون CFT گفت: بعضی از نمایندگان که موافق تصویب این توافق بودند از ذهنیتی که می‌گفت مذاکره کنید تا وضعیت بهتر شود رسیده بودند به اینکه مذاکره کنیم تا وضعیت بدتر نشود، حال امید داریم یک قدم دیگر هم عقب‌نشینی کنند و متوجه شوند چه مذاکره کنید و چه مذاکره نکنید هدف طرف بدتر شدن وضعیت کشور است و جواب آن تصویب هر کنوانسیونی که آوردند یا امضای برجام دو و سه نیست.

ایزدی خاطرنشان کرد: اگر کشور در حوزه‌های که باید بیشتر قدرتمند شود خیلی از این محدودیت‌هایی که می‌خواهند با این کنوانسیون‌ها و توافقات به کشورها اعمال کنند موفق نخواهد بود، منتها ما هنوز اعتقاد داریم که باید فلان کنوانسیون را تصویب کنیم تا اوضاع بدتر نشود.

وی با اشاره به تصویب FATF در مجلس گفت: در مورد برجام سه سال طول کشید و در این مورد هم یکی دو سال طول خواهد کشید تا دوستان متوجه شوند این حرفی که ما با تصویب FATF از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می‌کنیم اشتباه بود و وضعیت بدتر شد، بعد به این نتیجه خواهند رسید که این توافقات و این مذاکرات قرار نیست کارگشا باشد چون آنها با جمهوری اسلامی مشکل دارند و از هر ابزاری برای فشار استفاده می‌کنند، چه شما عضو FATF باشید و چه نباشید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید براینکه پیوستن به این کنوانسیون‌ها نه وضعیت را بهتر می‌کند و نه از بدتر شدن وضعیت جلوگیری می‌کند اظهار کرد: بلکه تصویب آنها موجب سرعت گرفتن بیشتر وخامت اوضاع می‌شود و چرا که منافعی در عضویت ایران به FATF برای طرف مقابل وجود دارد که اگر ایران عضو آن نباشد این منافع حاصل نمی‌شود همانطور که در برجام هم همین اتفاق افتاد.

وی با اشاره دیروز ظریف در مجلس که اگر برجام برای ایران خوب نبود آمریکایی‌ها از آن خارج نمی‌شدند اظهار کرد: اتفاقا برجام توافق خوبی برای آمریکایی‌ها بود، آنها خارج شدند چون دیدند بهتر از توافق وجود دارد و این هست که محدودیت‌ها فقط برای ایران باشد و آمریکا در ذیل برجام نباشد و هرکاری که می‌خواهند را انجام دهند.

ایزدی ادامه داد: آمریکایی‌ها زمانی از برجام خارج شدند که دیدند آقای روحانی می‌گوید اگر اروپا در توافق باشید ما برجام را ادامه می‌دهیم؛ آنها به این وسیله اطمینان پیدا کردند که دستاوردهای برجام و امکان تحریم‌ بیشتر را در کنار هم خواهند داشت، خروج آمریکایی‌ها از برجام برای این نبود که این توافق خوبی نبود بلکه خروج آنها به این دلیل بود که متوجه شدند غیراز نکات مثبت برجام می‌توانند نکات مثبت دیگری را هم برای خود داشته باشند، ما به آمریکایی‌ها گفتیم که برجام دو و سه و برجام منطقه‌ای می‌خواهیم و امکان دادن امتیاز بیشتر را داریم.

وی با تاکید براینکه آمریکایی‌ها بدون توجه به تصویب FATF در مجلس همان سیاست‌های خصمانه خود را با شدت مضاعف‌تر ادامه خواهند داد اظهار کرد: از این پس طرف مقابل از ظرفیت‌هایی که FATF برای فشار به ایران دارد استفاده خواهد کرد؛ آنها یک جعبه ابزار برای فشار به ایران داشتند که یکی از مواردی آن FATF بود و با تصویب FATF از این ابزار هم برای فشار بیشتر بر روی ایران استفاده خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها