وقتی ابرقهرمان دنیای تکنولوژی تو زرد از آب در می‌آید

ایلان ماسک؛ نابغه دیوانه

شاید بتوان ایلان ماسک، مدیرعامل تا همین چند روز پیش شرکت تسلا را جنجالی‌ترین چهره دنیای تکنولوژی در چند سال اخیر دانست.
کد خبر: ۱۱۶۸۲۶۱

نامی که هر روز با یک خبر تازه در میان تیترهای سایتهای تکنولوژی به چشم میخورد. از پروژه جنجالی خودروهای خودران تسلا گرفته و رکوردهای عجیب وغریبش تا پروژه عجیب اسپیساکس که هدفش تسخیر فضا بود و بهعنوان اولین شرکت خصوصی در جهان یک سفر فضایی را به واقعیت تبدیل کرد. مردی که با سرعت زیاد و بلندپروازیهایی که به همه آنها دست پیدا کرد، سوژه فوقالعادهای برای رسانههایی بود که میخواستند او را در قامت یک ابرقهرمان در دنیای تکنولوژی بدانند. اما سبک زندگی متفاوت، چهره رسانهای جنجالی و حساب توییتری که هرلحظه یک حاشیه تازه را برای او میساخت، نوار موفقیتهای ایلان ماسک را پاره کرد تا تیتر روزنامهها و سایتها به یک باره تغییر کند و خبر اخراج او از مدیرعاملی شرکت تسلا را روی خروجیشان بگذارند. بهاینترتیب پدیده عجیب دنیای تکنولوژی که تا به حال به نظر میرسید رنگ شکست را ندیده، به یکی از بزرگترین بزنگاههای زندگیاش رسیده است تا سرنوشتی نامعلوم را برای خود و البته شرکت تسلا و دیگر فعالیتهایی که به نام او گره خورده، ایجاد کند. در این گزارش نگاهی به زندگی ایلان ماسک میاندازیم و در کنار آن عواقب این اخراج و جدایی او از تسلا را بررسی خواهیم کرد.

سهامی که در یک پُک، دود شد

ماجرای اخراج ایلان ماسک اینطور شروع شد که او در یک توییت غیرمنتظره از خصوصیسازی کامل شرکت تسلا خبر داد و همچنین عنوان کرد مبلغ لازم برای تأمین مالی شرکت تسلا را با فروش هر سهم این شرکت به 420 دلار فراهم کرده است. خیلی زود خبر دروغ بودن این اتفاق به گوش همه رسید و آسیب جدی به بازار این شرکت وارد کرد. این مساله باعث شد سرمایهگذارها این کار را یک کلاهبرداری بدانند و از ایلان ماسک برای این اتفاق شکایت کنند. همین کافی بود تا تصمیم به کنار گذاشتن ایلان ماسک گرفته شود. اما شروع بدبختیهای ماسک از چند روز آن طرفتر کلید خورد. یعنی زمانی که با حضور در یک پادکست خبری با مجریگری جو روگان اقدام به مصرف سیگار ماری جوآنا کرد. مجری در این برنامه از ماسک میپرسد که آیا قبلا هم تجربه کردی و ایلان پاسخ میدهد که بله یک بار(خنده). صبح روز بعد سهام شرکت تسلا در بیسابقهترین حالت خود تا 9 درصد کاهش پیدا کرد.

آیندهنگاریهای تباه شده

شاید باورتان نشود، اما تا همین چند وقت پیش، آینده ایلان ماسک اینچنین پیشبینی میشد:

2020

اولین قطار هایپرلوپ (قطار، مانند کپسولی در لولههایی در شرایط خلأ حرکت میکند و خبری از اصطکاک نخواهد بود. این قطارها سرعتی بالغ بر 1220 کیلومتر بر ساعت خواهد داشت) فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ

2021

تسلا باارزشترین شرکت جهان خواهد شد.

سال 2022 ایلان ماسک از شروع پروژه ماشینهای پرنده خبر میدهد.

ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ

2024

پیشفروش سفر توریستی به مریخ به قیمت 500هزار دلار توسط
اسپیس اکس آغاز خواهد شد.

ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ

2025
اولین توریست سفر خود به مریخ را با اسپیساکس تجربه خواهد کرد.

اما تمام این رویاهای شگفتانگیز حالا در هالهای از ابهام قرار دارند و ممکن است دیگر هیچوقت اتفاق نیفتند؛ چراکه همین حالا کارشناسان مختلفی کنار گذاشتن ماسک از تسلا را یک اشتباه بزرگ میدانند و ممکن است خیلی زود روی ارزش این برند تاثیر بگذارد؛تاثیری که شاید با ماندن ماسک و اتفاقات پیش آمده بدتر از این هم میشد.

ایلان یا ماسکی روی صورت استیو

نگاهی به زندگی ایلان ماسک به ما نشان میدهد او از جهاتی شباهاتی با استیو جابز، مدیرعامل فقید شرکت اپل دارد. هر دوی آنها از ثروت، محبوبیت و البته نبوغ چشمگیری در دنیای تکنولوژی برخوردار بودند. استیو در جوانی بارها ماری جوآنا استفاده کرده بود و ایلان هم در عجیبترین حالت ممکن دست به این کار زد تا نشان دهد در این زمینه بسیار باتجربه است. این مساله برای هر دوی آنها پیامدهای ناگواری داشت. در مورد جابز میگویند «او کسی بود که آینده را تغییر داد». در مورد ایلان ماسک هم میگویند «او کسی است که آینده را تغییر خواهد داد». جابز در کودکی از پدر و مادر واقعیاش جدا شده بود. ایلان هم در کودکی با جدایی پدر و مادرش از یکدیگر روبهرو شده بود تا از نظر شرایط خانوادگی غیرمعمول هم در کنار هم قرار بگیرند. علاوه بر اینها هر دوی این چهرهها خلاف جهت آب شنا کردهاند و با تفاوت در ایدهها و کارهایشان مهمترین شاخصهشان به حساب میآید. اما مهمترین تفاوت این دو، اخراج شدن از شرکتی است که هویتش به شکل عجیبی با نام آنها گره خورده است. زمانی که جابز از اپل و با رایزنی مارتین اسکولی اخراج شد، کمتر کسی فکر میکرد که او بار دیگر به این شرکت برگردد و در نقش یک ناجی، اپل را به باارزشترین برند دنیا تبدیل کند. حالا ماسک هم از مدیرعاملی تسلا اخراج شده است. شرکتی که قرار بود نقش مهمی در آینده بازی کند، اما آیا تسلای بدون ماسک بههمان جایی میرسد که اپل بدون جابز رسیده بود؟ این سوالی است که فقط آینده میتواند به آن پاسخ دهد. یا تسلا از دوران پساماسک گذر میکند و هویتی مستقل پیدا میکند یا ایلان اینبار به شکل یک ناجی باید برای نجات تسلا برگردد و نقش ابرقهرمانی خود را ایفا کند.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها