یک کارشناس مسایل منطقه گفت: هر اندازه همکاری امنیتی-انتظامی تهران با عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان و ترکیه گسترش پیدا کند، موجبات تقویت امنیت داخلی کشورهای همجوار از جمله خود ایران بیش از گذشته فراهم شده و منطقه به یک جزیره امن با ثبات تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۶۸۰۷۱
اینجا امنیت دست پلیس است، نه دست دانش آموز مسلح/ چرا ایران لانه گروهک ها نشد؟!

سید هادی سید افقهی در گفت وگو با جام جم آنلاین ضریب اعتبار و بازیگری در منطقه و نیز جایگاه بین المللی هر کشور را منوط به سطح امنیتی آن کشور در نقاط پیرامونی خود دانست و افزود: از آنجا که منطقه ما همواره شاهد اقسام توطئه ها و جنگ های مختلف بوده است، تحولات متعددی از جمله درگیری های دورنی کشورهای عراق و سوریه و افغانستان را تجربه نموده است. با این حال علی رغم از بین رفتن ثبات و امنیت داخلی این کشورها جمهوری اسلامی ایران در گام اول به منظور جلوگیری از عدم امنیت داخلی خود و در گام دوم برقراری صلح و امنیت در کشورهای مجاور در بالاترین سطح با همسایگان تعامل داشته است. این در حالی است برخی اعراب متحد آمریکا و اسراییل سال هاست که تلاش می کنند برای تامین منافع امنیت خاورمیانه و غرب آسیا را به مخاطره بیاندازند.

وی با بیان اینکه سیاست امنیتی تهران همواره همگرایی و هم پوشانی با سایر پایتخت های منطقه و حتی جهان است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با امضای پروتکل های امنیتی و مشارکت در کنوانسیون بین المللی در قامت کشوری با ثبات و با درجه امنیت بالا سعی دارد امنیت داخلی خود و دوستان خود را افزایش دهد. بنابراین هر اندازه متولیان تامین امینت داخلی ما از جمله نیروی انتظامی در اتاق های فکر نظیر آنچه در همایش امنیت منطقه ای که به تازگی در تهران برگزار شد شرکت کند، گام های بلندی در مبارزه با تروریسم، جرائم سازمان یافته و کشورهای حامی ناامن سازی در عراق، افغانستان و پاکستان و... محسوب می شود.
این کارشناس منطقه ای با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در شهر اهواز گفت: به تازگی شاهد جنایت تروریستی جریان تکفیری موسوم به الاحوازیه بودیم که به سرعت مشخص شد حامی و اسپانسر اصلی آن عربستان سعودی و امارات متحده عربی در منطقه است. از این رو همکاری فی مابین نیروهای نظامی و انتظامی با دیگر کشورها تعیین می کند چه کسی دوست ماست و چه دولتی از مقابل به مردم ما شلیک می کند و علیه امنیت مردم و شهروندان اسلحه به سوی ما گرفته است و در نتیجه امکان مبارزه با تروریست ها و تبادل عاملان و آمران اقدامات خرابکارنه به سهولت امکان پذیر خواهد شد.
افقهی در این باره افزود: تنها ساعتی از عملیات تروریستی گروه های مرتبط با داعش در اهواز افزون بر اینکه هر 5 تروریست در محل در دم توسط نیروهای انتظامی و امنیتی به هلاکت رسیدند، بیش از بیست نفر که از عقبه آنها محسوب می شوند و جمع آوری اطلاعات، گردآوری سلاح و پشتیبانی لجستیکی از تروریست ها را به عهده داشتند، دستگیر و باند تیمی آنها متلاشی می شود. این امر جز اشراف اطلاعاتی ماموران ما و چتر امنیتی قوی هیچ دلیل دیگری ندارد و همین اقدامات برق آسا اجازه نداده تاکنون دشمنان ما در منتقل کردن عناصر ترویستی به داخل کشور موفق باشند.
وی با ابراز خشنودی از این که ایران جای مناسبی برای حضور و اختفای گروهک های تروریستی نیست، بیان کرد: به لطف تلاش شبانه روزی دستگاه های اطلاعاتی و پرسنل جان برکف مرزبانی نیروی انتظامی و دیگر نیروهای مسلح حفره های امنیتی و گسل خاصی برای نفوذ تروریست ها وجود ندارد و اگر هم شماری اندک از افراد تروریست دست به اقدامات شوم خود می زنند از خارج از مرزهای ما نفوذ کرده اند. چون ایران جای مناسبی برای لانه کردن آنها نیست و لذا مشاهده می کنیم بعد از ارتکاب جنایتی یا به دام ماموران ما می افتند یا به هلاکت می رسند و یا به اجبار به مرزهای مجاور کشور متواری می شود. این در حالی است که در نقاط پیرامونی ما همچون افغانستان- پاکستان و ترکیه گروهک های مسلح و تروریست به راحتی امکان ساماندهی و اسکان می یابند و از داخل همان کشورها دیگر طرح های ضد بشری خود را فرماندهی می کنند.
افقهی در جواب این پرسش که چرا علاوه بر عقد قراردادهای امنیتی میان پلیس مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و همسایگان شاهد عدم استرداد تروریست هایی هستیم که گاها به مرزهای ما تعرض می کنند، اظهار کرد: امروز افغانستان، پاکستان و عراق زیر چکمه های نظامیان ناتو و یا سربازان آمریکایی به بهانه برقراری امنیت و مبارزه با مواد مخدر و تروریسم له شده اند. تروریست ها در چند مایلی پایگاه های نظامی ناتو، آمریکا و متحدانش مرکز فرماندهی دارند و عملیات های تروریستی را با مشارکت اتاق های فکر قدرت های فرامنطقه ای علیه مسلمانان سایر کشورها انجام داده و در صورت فرار از چنگ مرزبانان ما به دلیل حمایت از طرف کسانی که در برهم زدن نظم و امنیت عمومی جامعه ایرانی نقش دارند، دوباره سازمان دهی و تجهیز می شوند. اما در هر حال تبادل اطلاعات امنیتی و گسترش همکاری ما را قادر می سازد علاوه بر مصون تر نگه داشتن مرزها، امنیت داخلی دیگر کشورها را نیز تامین کنیم.
وی در پایان گفت: امنیت شهرها، محله ها و خیابان هیچ کشوری مثل ایران نیست و این مگر با زحمات و جان فشانی های پرسنل خدوم ناجا مسیر نشده است. کما اینکه حتی در کشورهای اروپایی بعضا در کلان شهرهای خود سالانه چندین اقدام مسلحانه را تجربه می کنند و حتی آمریکا که خود را مهد آزادی و امنیت می داند شهروندانش به واسطه حمل سلاح احساس امنیت دارند و در مدارس و دانشگاه های خود به دفعات با رگبار مسلسل و کشتار فجیع دانش آموزان مواجه هستند. این در حالی است ایرانی که طی دو دهه اخیر چندین جنگ را در نزدیکی خود لمس کرده اصلا حمل سلاح و تیراندازی توسط نوجوان و جوانانش چیزی شبیه شوخی می ماند و متولی اصلی برقراری نظم و امنیت پلیس و نیروهای انتظامی هستند.
محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها