سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: مبارزه با تروریسم نیازمند اجماع و اقدام جهانی است.
کد خبر: ۱۱۶۷۳۶۵
مکانیسم مالی اروپا «نفت در برابر غذا» نیست

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بهرام قاسمی در نشست خبری با خبرنگاران با محکوم کردن مجدد حادثه تروریستی اهواز گفت : همانطور که بارها اعلام کرده ایم مبارزه با تروریسم نیازمند اجماع و اقدام جهانی است و همه کشورها باید در زمینه مبارزه با این پدیده شوم اقدام کنند.

قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از وی پرسید، برخی معتقدند مکانیسم مالی اروپا برای ایران همان تکرار طرح نفت در برابر غذاست؟ با رد این مطلب گفت: روند مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی و چین و روسیه از بعد خروج آمریکا از برجام ادامه دارد و ما در بخش‌های زیادی به تفاهماتی نزدیک شدیم و در برخی حوزه‌ها بعد از نشست نیویورک در سطح وزیران خارجه ایران و 1+4 قرار شد باز کارها کمی تکمیل شود.

وی ادامه داد: به دلایل و شرایط خاص و فشاری که آمریکا روی همه کشورهای جهان برای ممانعت از همکاری با ایران وارد کرده است و هزینه و وقت زیادی هم صرف این کار کرده است، سازوکاری که میان ایران و اروپا مطرح بوده خیلی علنی و آشکار نشده و نخواهد شد و این به دلایل و مصالح ملی و وجود معاندینی است که در صدد تخریب این رابطه و شکل گیری سازوکار مالی هستند. از این رو اظهارنظرها درباره این بسته یا پیشنهاداتی که وجود دارد بیشتر گمانه‌زنی است و هیچ کس اطلاع دقیقی از جزییات این مکانیسم‌های طراحی شده ندارد و بحث شما درباره این‌که این مکانیسم تکرار برنامه نفت در برابر غذاست را رد می‌کنم. ایران و 1+4 در این مسیر حرکت نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با حمله موشکی ایران توسط سپاه پاسداران به مقر گروه‌های تروریستی در سوریه در پاسخ به حمله تروریستی هفته گذشته در اهواز، اظهار کرد: این اقدام نشان دهنده عزم راسخ ایران در مبارزه مستمر، پایدار و جدی علیه کانون های پرورش، تولید، تسلیح و آموزش نیروهای تروریستی در سطوح و طیف‌های مختلف است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشنهاد داده است که مسکو بین ایران و رژیم صهیونیستی میانجی‌گری کند، تصریح کرد: ایشان لطف دارد. فکر می‌کنم همگان به موضع ایران نسبت به این رژیم که یک رژیم نامشروع است آگاهی دارند و مواضع ایران در برابر این رژیم کاملاً مشخص است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با حمله موشکی سپاه به مقر تروریست‌ها در شرق فرات، تصریح کرد : حمله موشکی ایران به مقر گروه‌های تروریستی در شرق فرات در سوریه اقدامی هماهنگ شده بود.

وی در در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش کننده مبنی بر اینکه یعنی این اقدام با دولت سوریه و روسیه هماهنگ شده بوده است؟ خاطرنشان کرد: توضیح بیشتری ندارم ولی همانطور که گفتم اقدامات لازم برای انجام این اقدام ضد تروریستی انجام شده بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران خارجی و داخلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای ترامپ در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و حضور آقای روحانی در این کشور در توئیتی اعلام کرد که در خواستی برای مذاکره با ایران نکرده است و از دیگر سو با توجه به مواضع متناقض وی آیا علی رغم این توئیت، در این چند روز درخواستی از سوی مقامات آمریکایی برای دیدار آقایان روحانی و ترامپ و یا وزرای خارجی دو کشور مطرح شد، خاطر نشان کرد: همانطور که گفتید آقای ترامپ صحبت‌ها و رفتارهای متناقض و متضادی دارند. رفتارهای ایشان در عمل در ارتباط با ایران خصمانه است ولی درمورد موضوعی که اشاره کردیم تا آنجایی که من می‌دانم درخواست رسمی مشخصی در نیویورک در این ارتباط وجود نداشته و احتمالا ایشان از مواضع ایران در ارتباط با این موضوع آگاه بوده و می‌دانسته که شیوه رفتاری‌اش باعث شده که بی اعتمادی ایران نسبت به آمریکا بیشتر از گذشته شود و ایران وقعی به درخواست‌های آنها نخواهد کرد.

بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق اخبار منتشر شده دادگاه آلمان با درخواست بلژیک جهت استرداد دیپلمات ایرانی بازداشت شده در این کشور به بروکسل موافقت کرده و آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه جهت پیگیری وضعیت این دیپلمات ایرانی به کجا رسیده است؟ گفت: از همان زمانی که این اتهامات نسبت به دیپلمات‌ ایرانی مستقر در وین مطرح شد وزارت خارجه موضوع را دنبال کرده است و این پیگیری‌ها همچنان با جدیت دنبال می‌شود. ما امیدواریم که دولت آلمان هر چه زودتر به واقعیت‌ها در این زمینه پی ببرد و دیپلمات مذکور به ایران بازگرداند. همانطور که پیش از این نیز گفته‌ام تمام اقدامات در این زمینه انجام شده است و تا کسب نتیجه نهایی ادامه پیدا می‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه فردا در مجلس موضوع CFT مطرح می‌شود و آیا آقای ظریف برای بررسی این موضوع به مجلس خواهد رفت؟ گفت: وزیر امور خارجه تا آخر هفته در نیویورک خواهند بود و به ادامه رایزنی‌ها و دیدارهای خود با مقامات مختلف کشورهای شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان ملل خواهند پرداخت.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش کننده مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان معتقدند که اگر لوایح چهارگانه در ارتباط با موضوع FATF در ایران به نتیجه نرسد این موضوع بر مکانیزم‌های مالی و بانکی که اروپا برای حفظ برجام در نظر گرفته تاثیرگذار خواهد بود و ممکن است منجر به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا شود؟ گفت: کارهای کارشناسی مختلفی که در دولت و خارج از دولت در مورد این موضوع صورت گرفته است و با توجه به این امر خوش‌بین هستیم که این موضوع در مجلس به نتیجه برسد. خوش‌بینی زیادی در این ارتباط وجود دارد چراکه براساس نظر کارشناسان و بررسی‌هایی که انجام شده تصویب این موضوع به نفع اقتصاد کشور، مصالح مردم و منافع آنها خواهد بود. البته باید منتظر شویم و ببینیم که نمایندگان محترم در نهایت چه تصمیمی می‌گیرند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که اگر این لوایح تصویب نشود چه تاثیری بر روند مذاکرات بین ایران و اتحادیه اروپا می‌گذارد؟ گفت: من نمی‌توانم پیش بینی کنم چه اتفاقی می‌افتد من نظرم را اعلام کردم و با توجه به برآوردی که وجود دارد در ارتباط با تصویب این لوایح اظهار خوش‌بینی کردم.

وی تاکید کرد: این موضوع خارج از بحث برجام یک موضوع مستقل و مهم است و باید منتظر نتایج کار مجلس در این زمینه بود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر توافق نفتی ایران و اتحادیه اروپا و این که تهران و اتحادیه اروپا در آستانه عقد قراردادی نفتی هستند، اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که در جریان مذاکرات بین ایران و اتحادیه اروپا مطرح بود، بحث صادرات نفت است . در این زمینه مذاکرات خوبی صورت گرفته، پیشرفت‌هایی انجام شده و ساز و کارها تا حد زیادی نهایی شده است.

وی با بیان اینکه بحث و گفت و گو در مورد این موضوع در کنار سایر مواردی که بین ایران و اتحادیه اروپا و همچنین گروه 1+4 وجود دارد در حال پیش رفتن است و ساز و کارهای مورد اشاره تا حدودی تنظیم شده است، گفت: امیدواریم ساز و کارهای دیگر مسائل مورد گفت و گو نیز در کنار این موضوع به شکل مطلوب به نتایج مشخص برسد و اجرایی شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر مصوبه نمایندگان مجلس آمریکا در محکومیت فعالیت گروه پولیساریو و ارتباط دادن فعالیت این گروه به ایران، گفت: اقدامی که آمریکایی‌ها انجام دادند اقدامی نسنجیده و نابخردانه و غلط بود و این نشان می‌دهد که آن‌ها آگاهی لازم در مورد این گروه و نگاه ایران نسبت به فعالیت‌های این گروه ندارند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در تصویب چنین مصوبه‌ای در کنگره آمریکا، لابی‌های مشخصی از جمله لابی مراکش فعالیت داشته‌اند، خاطرنشان کرد: دولت مراکش چندی پیش اتهامات بی اساسی را در مورد همکاری ایران با این جبهه مطرح کرد. در آن هنگام وزیر خارجه مراکش به ایران سفری داشت و در آن سفر مقامات ایران گفتند که اگر مراکش سندی در مورد همکاری ایران با این جبهه دارد این سند را در اختیار تهران قرار دهد ولی آن‌ها به جای انجام اقدامات سازنده به صورت یکطرفه روابطشان را با ایران قطع کردند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ارتباط با اقدامات دیپلماتیک وزارت خارجه در ارتباط با پیگیری حوادث تروریستی اهواز، گفت: تمام اقداماتی که مربوط به وزارت خارجه بوده در این ارتباط از سوی این وزارتخانه انجام شده و یا در مرحله انجام است که از جمله می‌توان به موضوع مراجعه به سازمان‌های بین‌المللی جهت پیگیری این موضوع و رایزنی با برخی از کشورهای خاص جهت بازگرداندن برخی از عناصر گروه‌های تروریستی که می‌توانستند در این حادثه نقش داشته‌اند و در این کشورها اقامت دارند، اشاره کرد. این اقدامات ادامه دارد و ما در این زمینه اجازه نمی‌دهیم که حقی از ملت ایران ضایع شود. مصمم هستیم که با جدیت تمام موضوع را دنبال کنیم. امیدواریم با جمع‌آوری اسناد و اطلاعات لازم و ارائه آن‌ها بتوانیم اقدامات لازم دیگری را جهت پیگیری این موضوع انجام دهیم.

قاسمی تاکید کرد: حادثه تروریستی مورد اشاره موضوعی نیست که به سادگی ایران از آن عبور کند. ما در ابتدای راه برای پیگیری این مسئله هستیم و به هر شکل ممکن آن را ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین وضعیت پیگیری‌های این وزارتخانه در ارتباط با صیادان بوشهری که توسط کادر دریایی امارات بازداشت شده‌اند، گفت: اطلاعات جدیدی غیر از آنچه که قبلا مطرح کرده‌ام ندارم. روند پیگیری در مورد وضعیت این صیادان توسط کنسولگری و سفارت ما در ابوظبی و دبی ادامه دارد. بخش خلیج فارس وزارت خارجه نیز در تهران این موضوع را پیگیری می‌کند و امیدواریم که بتوانیم در آینده اطلاعات بیشتری را در مورد وضعیت این صیادان ارائه دهیم.

بهرام قاسمی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه دولت جدید عراق هر چه زودتر براساس خواست مردم این کشور شکل بگیرد تا این کشور بتواند با اقتدار بیشتری در جهت کسب ثبات و امنیت حرکت کند در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات وزارت خارجه جهت تسهیل حضور زائران اربعین حسینی در عراق و پیش‌بینی که این وزارتخانه در مورد تعداد شرکت کنندگان ایرانی در این مراسم دارد، اظهارکرد: این اقدام، اقدامی مردمی است و باید دید که در شرایط فعلی مردم از این موضوع چقدر استقبال می‌کنند ولی تجربه نشان داده است استقبال مردم برای حضور در این مراسم بالا و درخشان است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین با بیان اینکه از مدت‌ها قبل ستاد اربعین در وزارت کشور شکل گرفته است، ادامه داد: سفارت ایران در بغداد و کنسولگری‌های ایران در این کشور تمهیدات لازم را برای این مقطع خاص تدارک دیده‌اند.

وی با بیان اینکه موضوع پرداخت هزینه ویزا از سوی زائران ایرانی جهت سفر به عراق حل شده و این هزینه به صورت ریالی پرداخت خواهد شد، خاطرنشان کرد: زائران ایرانی با پرداخت مبلغی بیش از 300 هزار تومان به ارگان‌های ایرانی اقدام به دریافت ویزا و پرداخت سایر هزینه‌هایی که در هنگام ورود به عراق باید بپردازند خواهند کرد، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: اگر اشتباه نکنم تا دیروز حدود 50 هزار نفر برای شرکت در این مراسم ثبت نام کرده‌اند، البته ما در ابتدای این کار هستیم و قطعا طی روزهای آینده تعداد افرادی که ثبت نام می‌کنند افزایش پیدا می‌کند.

قاسمی ادامه داد: البته ممکن است عده‌ای نیز به صورت ازاد سفر کنند که قطعا در این زمینه قواعد حاکم برای پرداخت هزینه ویزا و عوارض فرودگاهی متفاوت خواهد بود و از سیستم دیگری این موضوع پیروی می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست مطبوعاتی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی معتقدند حمله موشکی بامداد ایران به مقر تروریست‌ها در شرق فرات سوریه حامل پیام‌های مستقیمی به آمریکا، اسرائیل و عربستان است و آیا شما می‌توانید در مورد این پیام‌ها توضیح دهید؟ گفت: اگر قرار بود این پیام‌ها بیان شود،‌ احتمالا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای که صادر کردند تمام این پیام‌ها را نیز منتشر می‌کردند.

وی با بیان این‌که «هر اقدام و هر حرکتی توسط بخش‌های نظامی و همچنین سیاستمداران بدون پیام نیست و دارای پیام‌های ویژه و مشخصی است»، گفت: در مورد این موضوع آن‌چه که می‌شود در این زمان به صراحت بیان کرد، این است که این اقدام بیانگر عزم راسخ ایران در مبارزه مستمر،‌ پایدار و جدی علیه کانون‌های پرورش، تولید،‌ آموزش و تسلیح گروه‌های تروریستی در سطوح و طیف‌های مختلف است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی در ارتباط با این‌که ظریف بعد از نمایش تبلیغاتی نتانیاهو در سازمان ملل اعلام کرد که اکنون وقت آن رسیده که رژیم صهیونیستی درهای تاسیساتی هسته‌ای خود را بر روی بازرسان بین‌المللی باز کند و آیا ایران در زمینه پیگیری این موضوع اقدام خاصی انجام داده است، گفت: بسیاری از کشورها در مورد فعالیت‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی در زمینه هسته‌ای حساسیت دارند و قطعا باید چنین اتفاقی بیفتد و ادامه این وضعیت در مورد این رژیم اشغالگر نمی‌تواند پایدار باشد.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه اگر اروپایی‌ها ساز و کارهای لازم را در ارتباط با حفظ منافع ایران در برجام ارائه ندهند، تهران ممکن است از این توافق خارج شود، اظهارکرد: ما در صحبت‌های اولیه‌ای که با اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای عضو برجام داشتیم، با توجه به اصرار آن‌ها جهت حفظ برجام، ماندنمان را در برجام مشروط به این کردیم که آن‌ها بتوانند با توجه به خروج آمریکا از برجام منافع ایران را از این توافق بین‌المللی تامین کنند و ساز و کارهای لازم را در این زمینه ارائه دهند.

وی با بیان این‌که «امیدواریم با تفاهماتی که صورت می‌گیرد بتوانیم روند استمرار برجام را حفظ کنیم»، خاطرنشان کرد: اگر اتحادیه اروپا و دیگر شرکای حاضر در برجام نتوانند به هر دلیلی تضمین‌های لازم را برای ایران برآورده کنند، این موضوع می‌تواند در تصمیم ایران تاثیر بگذارد و ایران در این چارچوب تصمیمات لازم و مقتضی را اتخاذ خواهد کرد. تصمیمی که به نفع مصالح کشور و منافع مردم باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در جریان ساز و کارهایی که کشورهای عضو برجام برای حفظ این توافق اندیشیده‌اند، است؟ و آیا صحبت ظریف مبنی بر اینکه در صورتی که طرف‌های مقابل نتوانند تضمین‌های لازم را به ایران بدهند، تهران از برجام خارج می‌شود بیانگر این موضوع است که ظریف به ساز و کارهای اروپایی برای حفظ این توافق اطمینان ندارد،‌ گفت: همانطور که پیش از این بارها توضیح داده‌ایم، مذاکرات ایران و کشورهای عضو برجام در ارتباط با رسیدن به ساز و کارهای مشخص جهت حفظ برجام در سطوح مختلف ادامه دارد. مدت‌هاست که این مذاکرات در حال انجام است و طرف ایرانی آگاهی لازم در مورد ساز و کارهای پیشنهادی دارد، طی ماه‌های گذشته پیشنهاداتی مطرح شده است، بخشی از این پیشنهادها از سوی طرف ایرانی احساس شده که ناکارآمد است یا از تضمین لازم برخوردار نیست، بنابراین از طرف‌های مقابل خواسته شده که در این ساز و کارها بازنگری کند و یا مذاکرات مجددی در مورد این مسائل صورت گیرد تا راهکارهای جدیدی ارائه شود و موانعی که می‌تواند در آینده در راستای اجرای این ساز و کارها پیش آید، برطرف شود. ما در تمام فرآیند مذاکرات حضور داریم. بخش‌هایی از این مذاکرات به مرحله نهایی رسیده و بخش‌هایی با توجه به پیچیدگی‌هایی که دارند همچنان باقی است و نیاز به فرمول‌ها و ساز و کارهایی دارد که امیدواریم هر چه زودتر حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه صحبت‌های خود در این مورد خاطرنشان کرد: اما اگر نتوانیم در مورد بخش‌های باقی مانده به تفاهمات لازم برسیم، وارد یک فاز جدیدی می‌شویم و می‌تواند مباحثی که از طرف آقای دکتر ظریف مطرح شده مورد توجه نظام قرار بگیرد و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

وی ادامه داد: آمریکا و برخی از کشورهای خاص به دنبال این هستند که این هماهنگی‌ها و ساز و کارهایی که بین ایران و گروه 1+4 در حال انجام شدن است، به نتیجه نرسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها