گفت‌و‌گوی جام‌جم آنلاین با معاون منطقه 8 عملیات آتش‌نشانی تهران؛

یک‌بام و دو هوای بازنشستگی در آتش‌نشانی

معاون منطقه 8 عملیات آتش‌نشانی با بیان اینکه آتش‌نشان‌های سطح کشور به استثنای استان تهران، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، افزود: حرفه آتش‌نشانی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شد اما آتش‌نشانان تهران نمی‌توانند با حداقل ۲۰ سال سابقه کار ، بازنشسته شوند چراکه تحت پوشش بیمه شهر سالم به‌جای بیمه تامین‌اجتماعی قرار دارند.
کد خبر: ۱۱۶۷۲۴۰

یک‌بام و دو هوای بازنشستگی در آتش‌نشانی

دیروز هفتم مهر، روز آتش نشانی و ایمنی بود، آتش نشانان براساس شغل ویژه خود بطور 24 ساعته در معرض بسیاری از استرس‌های روحی و روانی و صدمات فیزیکی، شیمیایی و غیره قرار می گیرند و علاوه‌ بر موارد یاد شده و براساس معیارهای جهانی برخی مشاغل از سایر کارها سخت‌تر است و از این رو برای سهولت در گذر این مشاغل، خدماتی به افراد شاغل در این کارها ارائه می‌شود. در راستای بررسی سختی‌‌‎‌های این شغل، عزیز غلامی‌نسب، معاون منطقه 8 عملیات آتش‌نشانی در گفت‌و گو با
جام‌جم‌آنلاین گفت: نیروهای خدماتی در ارگان‌های مختلف از جمله آتش‌نشانی با توجه به شرایط حساس خدمتی، استرس زا بوده و معمولا آتش نشان با خطرات مختلفی از جمله سوختگی، انفجار، مواجهه با مواد شیمیایی و گازهای سمی ، سقوط و ... روبرو هستند؛ این شغل استرس زا بوده و معمولا آتش نشان با خطرات مختلفی از جمله سوختگی، انفجار، مواجهه با مواد شیمیایی و گازهای سمی ، سقوط و ... روبرو است.

وی ادامه داد: طبق مقررارت ایمنی و بهداشت همچنین بر مبنای دستور‌العمل‌های وزارت کار، حرفه آتش‌نشانی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته می‌شود و طبق آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران، شغل آتش‌نشانی جزء مشاغل ثابت و استخدامی محسوب می‌شود و به نوعی مشمول رابطه کارگر و کارفرما است؛ یعنی هم استخدام رسمی شهرداری محسوب می‌شوند و هم در مواردی خلاء قانون کار را نیز پوشش می‌دهد.

غلامی‌نسب با بیان اینکه آتش‌نشان‌های سطح کشور به استثنای استان تهران، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، افزود: حرفه آتش‌نشانی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شد اما آتش‌نشانان تهران نمی‌توانند با حداقل ۲۰ سال سابقه کار ، بازنشسته شوند چراکه تحت پوشش بیمه شهر سالم به‌جای بیمه تامین‌اجتماعی قرار دارند.

معاون منطقه 8 عملیات آتش‌نشانی در این خصوص خاطر نشان کرد: مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی طی سخنرانی خود در برج میلاد این مشکل را بیان کردند و از مسئولان ذیربط در این زمینه قول مساعدت گرفتند تا اقدامات لازم در ارتباط با حل مشکل آتشنشان‌های تهران صورت گیرد.

وی افزود: آتش‌نشانی از حساسیت های فوق العاده‌ای برخوردار بوده و مخاطرات خاصی دارد، قطعا جان آتش نشانان در اکثر حوادث درمعرض خطر و تهدید است؛ بنابراین حداقل می‌توان با درنظرگرفتن مسائلی رفاهی و توجه به امکانات مورد استفاده آنها کمی ازدغدغه های آنها را حل کرد.

غلامی‌نسب پرسنل سازمان آتش‌نشانی را از نظر بحث مسکن جزو محروم‌ترین پرسنل در سطح کشور دانست و ادامه داد: پرسنل این سازمان تعاونی مشخصی برای خرید ندارند همچنین تسهیلات مسکن در نظر گرفته شده مکفی نیست، از مهمترین خواسته‌های پرسنل این سازمان در نظر گرفتن تسهیلات مسکن است.

معاون منطقه 8 عملیات آتش‌نشانی با اشاره به حادثه پلاسکو و سرنوشت شهدای آن ابراز داشت: این عزیزان به عنوان شهدای خدمت شناخته شدند، خانواده شهدای خدمت بر اساس قانون تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار نمی‌گیرند و تسهیلات، کمک‌ها، حقوق و مزایای در نظر گرفته شده برای این عزیزان از سوی سازمان‌های محل خدمت شهید در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

غلامی‌نسب در پایان درباره تجهیز سازمان آتش‌نشانی به امکانات و تجهیزات جدید، بیان داشت: پیش از مراسم روز آتش‌نشانی و ایمنی، شهردار و هیات همراه و اعضای شورای شهر از جدیدترین خودروهای نبردبانی تحویل داده شده به سازمان آتش‌نشانی رونمایی کردند و در برنامه‌های آینده تعداد ناوگان نبردبان‌های سازمان آتش‌َنشانی به بیش از 40 دستگاه در سطح استان تهران می‌رسد.

نسترن نعمتی - جام‌جم آنلاین

برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با موبایل کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها