گفت‌وگوی جام‌جم با 10 کارشناس سیاسی درباره تاثیر نتایج سفر روحانی به نیویورک بر زندگی مردم

آمریکا را منزوی کردید با اقتصاد چه می‌کنید؟

رئیس‌جمهور کشورمان چند روز قبل برای شرکت در هفتادو سومین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت و در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مختلف، مواضع کشورمان را بیان کرد و سیاست‌های آمریکا را به چالش کشید. رئیس‌جمهور آمریکا هم در مقابل تلاش کرد کشورها را علیه ایران بسیج کند که البته در ظاهر به نتیجه نرسید و در جلسه شورای امنیت که به ریاست ترامپ تشکیل شد کسی از مواضع او حمایت نکرد. مجموعه این فعل و انفعالات منجر به این شده که در روزهای اخیر، شاهد بزرگنمایی «انزوای آمریکا» از سوی دولتمردان و حامیان دولت باشیم. با این‌حال نکته اینجاست که آیا این مساله خروجی ملموسی برای مردم دارد یا خیر. این موضوعی است که رهبر انقلاب هم چندی قبل به آن اشاره کرده و اینگونه فرمودند: «ممکن است یک شکاف ظاهری کم‌اهمّیتی هم بینشان [به وجود آمده]، لکن ما برای این مذاکره نکردیم. ما مگر مذاکره کردیم که بین آمریکا و اروپا شکرآب به وجود بیاید؟ ما مذاکره کردیم که تحریم برطرف شود.» با ده نفر از کارشناسان سیاسی درباره انزوای سیاسی آمریکا به‌عنوان دستاورد سفر روحانی به نیویورک و تاثیر آن بر مشکلات اقتصادی مردم گفت‌وگو کردیم:
کد خبر: ۱۱۶۷۱۵۵

ناکامی ترامپ مشکلات اقتصادی ما را حل نمی کند

احمد توکلی/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

هر چند که در دوران فعلی، رویدادهای داخلی و خارجی کشورها بر هم تاثیرگذار هستند، اما در عین حال نمیتوان مقایسه درستی میان موفقیت یا عدم موفقیت ترامپ در این دور از مجمع عمومی سازمان ملل و تاثیرگذاری سخنرانیاش در مجمع عمومی و شورای امنیت داشت. نمیتوان انتظار داشت که موفقیت یا عدم موفقیت ترامپ در سازمان ملل موجب انجام اقداماتی در داخل کشور و در راستای حل مشکلات اقتصادی شود و اصولا نمیتوان این دو را با هم مقایسه کرد. بنابراین عدم موفقیت آمریکا در دستیابی به اهدافش اهمیت چندانی در مقایسه با حل مشکلات اقتصادی کشور ندارد و رفع اینگونه مشکلات اولویت بیشتری نسبت به سایر موضوعات دارد.

سفر روحانی باعث آرامش در جامعه شد

مرتضی حاجی/ وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات

سخنرانی و مواضع رئیسجمهور و دیدارهایی که در سازمان ملل با سران کشورها داشتند از جهت اقناع افکار عمومی در عرصه بینالملل و بیان مواضع دولت و ملت ما موثر و سازنده بوده اما اینکه در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد بخشی از آن مربوط به مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با اتحادیه اروپا است. آنها وعده دادند که روابط تجاری و بانکی تسهیل خواهد شد و اگر این مساله اتفاق بیفتد حتما تاثیرگذار خواهد بود اما اگر این وعدهها در حد حرف باقی بماند تاثیری در زندگی مردم نخواهد داشت. با این وصف گمان میکنم که سخنان آقای روحانی و سفر ایشان به نیویورک و سخنرانیهای انجام شده در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با سران کشورها باعث ایجاد آرامش در جامعه شد. همچنین مشخص شد که ایران مذاکره را رد نکرده بلکه بر سازوکار منطقی گفتوگو باور دارد. در شرایط کنونی کشور ما احتیاج به این آرامش نسبی دارد اما در عین حال مشکل اینجا است دشمنی داریم که مرتب بر طبل دعوا میکوبد و برخی از کشورها هم بدون اینکه برایشان اهمیت داشته باشد چه کشوری به تعهدات خود پایبند و یا بیتوجه است تلاش بر همراهی با آمریکا دارند.

هدف از امضای برجام انزوای آمریکا نبود

محمدکاظم انبارلویی/ عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت

نطق ترامپ در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد که دیدگاههای آمریکا در سیاست خارجی نه تنها مورد قبول کشورهای دیگر نیست بلکه مورد تمسخر آنها نیز قرار میگیرد. به این ترتیب انزوای سیاست خارجی آمریکا و تحقیر این کشور موضوع مهمی است که جمهوری اسلامی ایران سهم مشخصی در آن دارد . اما نکته مهم در این میان این است که هدفمان از امضای برجام منزوی کردن آمریکا نبود، بلکه رفع تحریمها و حل مشکلات اقتصادی در کشور است. بنابراین ضروری است که به جای پررنگ کردن و اولویت دادن به انزوای آمریکا در جهان، بر حل مشکلات داخلی تکیه کنیم.

بازار همچنان ملتهب است

احمد حکیمیپور/ دبیر کل حزب اراده ملت

امیدوارم که سفر آقای رئیس جمهور به نیویورک و دیدارهایی که با سران کشورهای اروپایی انجام دادند در روند اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد و آنها به تعهداتشان مبنی بر برقرار کردن خط اعتباری بانکی ایران پایبند باشند. اگر چنین اتفاقی بیفتد نقل و انتقال پولی و مراودات تجاری تسهیل خواهد شد. اما با این وصف به نظر میرسد که بازار همچنان ملتهب است و منتظر نتیجه این سفر خواهد ماند. البته با خبرهایی که مبنی بر پایبندی اروپا به وعدههایش میرسد احساس من این است که تدریجا به وضعیت ثبات خواهیم رسید. اگر چنین اتفاقی بیفتد یقینا هم وضعیت بازار تثبت میشود و هم تاثیرات تحریمهای آمریکا علیه ایران سیر نزولی پیدا خواهد کرد.

گشایشهای اقتصادی در روزهای آتی

نجفقلی حبیبی/ عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه

برجام اتفاق مبارکی بود که منشا خیری برای ایران و جهان شد و به نظر من زمینه کم کردن سیطره آمریکا را فراهم آورد. در شرایط کنونی هم به نظر میرسد که در سفر اخیر آقای روحانی به نیویورک هیمنه آمریکا شکست و این مساله ناشی از حرمت خون شهدای انقلاب و دوران دفاع مقدس است. اما در عین حال به نظر میرسد در این سفر، برای رئیسجمهور شرایط خوبی فراهم شد تا ملاقاتهای حضوری و دوجانبه و چندجانبهای با سران کشورهای دیگر داشته باشد و به همین واسطه حقانیت دیدگاههای ایران برای دنیا مسجل و توطئههای دشمنان علیه کشورمان ابطال شد. در شرایطی که آمریکا ریاست جلسه شورای امنیت را به عهده داشت دیدیم که مخالفتهای زیادی با ترامپ در قضیه برجام صورت گرفت. اما در حوزه تاثیر این سفر در مسائل داخلی و اقتصادی تصور میکنم با رایزنیهایی که با سران کشورهای اروپایی صورت گرفت شاهد گشایشهایی در وضعیت اقتصادی خواهیم شد. البته به نظر میرسد که بحرانهای موجود اقتصادی بیش از آنکه واقعی باشد جنبه روانی و سیاسی دارد و عمدتا عناصر سودجو از فرصتها استفاده میکنند و باعث کمبود کالا و حتی گرانی ارزاق عمومی میشوند که البته باید در این زمینه تدابیری برای برون رفت از این چالشهای اقتصادی اندیشیده شود.

به انزوای آمریکا دلخوش نباشیم

حسین نقویحسینی/ سخنگوی فراکسیون ولایت مجلس

هر چند آمریکا در شرایط فعلی در دستیابی به اهدافش موفق نبوده و نتوانسته کشورهای دیگر را با خود همراه و علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج کند اما واقعیت این است که به اعتقاد بسیاری کارشناسان، مشکلات موجود در کشور خارجی نیست و مشکلات اقتصادی امروز مربوط به عرصه بینالملل نیست. مشکلات این روزها مربوط به مدیریت اقتصادی کشور است لذا بهتر است به جای نگاه به خارج و تصور اینکه انزوای آمریکا موجب حل مشکلات میشود به درون توجه کنیم. بنابراین به نظر میرسد که به جای پررنگ کردن و مانور در مورد انزوای آمریکا، دولتمردان توجه خود را به حل مشکلات اقتصادی کشور معطوف دارند و چندان به موضوع انزوای آمریکا دلخوش نباشیم چرا که انزوا و یا عدم انزوای این کشور در اولویت نیست و آنچه در شرایط کنونی حائز اهمیت بسیار است رفع مشکلات کشور از طریق مدیریت مناسب است. دولت باید به داخل کشور پرداخته و با تولیدکنندگان داخلی مذاکره و بتواند اعتماد عمومی را بازسازی کند. اما متاسفانه به نظر میرسد دولت مذاکرهای در داخل کشور ندارد.

سخنرانی بیتاثیر، در حد یک منبر خوب باقی میماند

محمدتقی فاضلمیبدی/ عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم

اینکه رئیسجمهور در مجمع عمومی سخنرانی سنجیدهای کرد جای تکریم و تشویق دارد و شاید یکی از بهترین سخنرانیهای روسای جمهور ایران در سازمان ملل بود. از سویی دیگر در این سفر مشخص شد که آمریکا بهخاطر سیاستهای نابخردانه ترامپ در انزوا قرار دارد.

اما اینکه آیا این سفر تاثیر مستقیم بر گشایشهای اقتصادی مردم ایران دارد به نظر میرسد که قضاوت در این باره هنوز زود است. نمیشود به صورت قاطع گفت که این نوع حرکات سیاسی و سخنرانیها تاثیری در اقتصاد مردم ایران دارد. سخنرانیها چه خوب چه بد در زندگی مردم آمریکا تاثیر ندارد اما این سخنرانیها با زندگی مردم ما گره خورده است و با اندک حرکت سیاسی روند ارزی بالا و پایین میشود. شاقول سیاسی و اقتصاد ما مساله ارز و دلار است و متاسفانه بعد از سخنرانی ترامپ دلار بالا کشید. بنابراین اقتصاد و ارز ما ربط وثیقی با مسائل بیرونی دارد و اگر اینگونه سخنرانیها تاثیری در زندگی مردم نداشته باشد در حد یک منبر خوب و خطابه زیبا باقی میماند.

از فرصتها استفاده کنیم

مرتضی محمدخان/ وزیر پیشین امور اقتصاد و دارایی

مساله سفر رئیسجمهور و سخنرانی ایشان در نیویورک از دو جنبه داخلی و خارجی قابل بررسی است. از منظر خارجی نطق و سخنرانی ایشان محترمانه و با فکر بود و براساس قواعد دیپلماسی ارائه شد و توطئهها علیه ایران را خنثی کرد. دیدارهای رئیسجمهور با سران کشورها در سازمان ملل هم حرکت خوبی بود. همچنین دیدارهای رئیسجمهور با سران کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی در سطح کمنظیری برگزار شد و همه از برجام حمایت و از خروج آمریکا از این توافق بینالمللی انتقاد کردند. از سویی دیگر در این سفر، اروپا هم پشتیبانی خوبی از ما کرد و البته این حمایتها صرفا به خاطر ایران نبوده بلکه بیشتر به مواضع بینالمللی ترامپ برمیگردد. به لحاظ داخلی هم بحثهای فراوانی پیش از سفر آقای روحانی مطرح بود که حتی درباره رفتن یا نرفتن ایشان هم مطرح شده بود اما به هر حال به جهت عضویت ما در سازمان ملل حضور در مجمع عمومی و بیان نظرات و دیدگاههای ایران فرصتی بود که آقای روحانی هم از آن استفاده کرد و همچنین با توجه به دیدگاههای فراوان با وجود گمانهزنیها درباره دیدار رئیسجمهور با ترامپ، با نظر قاطع رهبری ملاقاتی صورت نگرفت چون اساسا مصلحت نیست با کسی که تعهدی به وعدهها و معاهدات بینالمللی ندارد مذاکره کرد. اما در بعد داخلی هم اگر مذاکرات با اروپاییان و پایبندی آنها به تعهداتشان اجرایی شود مشکلات بانکی و تجاری ایران به صورت نسبی مرتفع خواهد شد. به نظرم باید از این فرصت استفاده کرد و کار را جلو برد.

80درصد مشکلات داخلی است

احمد کریمی اصفهانی/ دبیر کل جامعه انجمنهای اسلامی اصناف و بازار

این روزها برخی بر موضوع انزوای آمریکا تکیه کرده و از آن سخن میگویند، این در حالی است که به جای چنین رویکردی باید در عمل این کشور را در انزوا قرار دهیم و در زمینه مسایل اقتصادی به گونهای عمل کنیم که موجبات انزوای این کشور فراهم شود. نکته دیگر این است که تمام مشکلات اقتصادی کشور مربوط به خارج از کشور نیست، به اعتقاد برخی 80درصد مشکلات، داخلی است و اگر مدیریت اقتصادی مناسبی اعمال می کردیم شاهد این حجم از نارضایتی نبودیم. البته همه دولتهای مختلف پس از انقلاب باید در این ارتباط توجه بیشتری میداشتند. چرا که با توجه به پیشبینیها در زمینه مخالفتها و دشمنی ها اگر مسئولان از قبل نسبت به مشکلات اقتصادی دوراندیش بوده و چارهای میاندیشیدند در این روزها از ذخایر استفاده میشد. بنابراین بحران کنونی ناشی از سوءمدیریت است و بهتر بود که مسئولان در ارتباط با مشکلات با صداقت با مردم سخن می گفتند.

در مورد انزوای آمریکا بزرگنمایی نکنیم

حمیدرضا ترقی/ عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

هدف از شرکت و سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل منزوی کردن آمریکا نبود و البته با وجود نظر برخی کارشناسان، خیلی هم نمیتوان این استنباط را داشت که ترامپ منزوی شده است. بنابراین هر چند که سخنان مطرح شده از سوی آقای روحانی بیانکننده واقعیتهای موجود بود اما در مورد انزوای آمریکا بزرگنمایی شده است. ممکن است که آمریکا از نظر منطق در انزوا باشد اما زور و تهدید ابزارهای فشاری است که موجب شده کشورهای دیگر مجبور به پذیرش رفتار آمریکا باشند. باید ببینیم آیا مهمترین دستاورد سفر رئیسجمهور به سازمان ملل حل مشکلات مردم و جامعه بوده و قدمی در جهت کاهش مشکلات اقتصادی کشور برداشته شده است؟ چرا که حل اینگونه مشکلات از اهمیت بیشتری برخوردار است و نه انزوای آمریکا. بنابراین باید همه تلاش دولت بر رفع موانع اقتصادی و توجه به درون کشور باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها