اختلافات سیاسی در عراق بر سر تعیین نامزد ریاست جمهوری و نخست‌وزیری همچنان ادامه داشته و هر حزب و گروهی برای دیگران خط‌ونشان کشیده یا تهدید به اقدام انفرادی می‌کند. در ادامه این اختلافات روز گذشته ائتلاف معروف به سازندگی اعلام کرد اگر توافق‌ها برای تعیین نامزد نخست‌وزیری شکست بخورد، به تنهایی نامزد را تعیین خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۷۷

به گزارش ایسنا، احمد الکنانی گفت: ائتلاف البناء فراکسیونی قوی و پایبند است. اسامی جدیدی از ائتلافهای الوطنیه و النصر طی روزهای گذشته رسما به فراکسیون ما پیوستهاند برای همین از حیث تعداد برای تعیین نامزد نخستوزیری مشکلی نداریم. وی افزود: ما به تعیین نامزد نخستوزیری از طریق توافق با فراکسیون اصلاح و بازسازی پایبندیم، اما در صورتی که به توافق درباره یک نامزد دست نیابیم میتوانیم به تنهایی نامزد را تعیین کنیم.

چند روز پیش گروههای عراقی گفتند بر سر عادل عبدالمهدی توافق کرده اند و تقریبا او 95 درصد از شانس پیروزی برخوردار است. با این حال طی روزهای گذشته رایزنیهای جدیدی بین ائتلاف به رهبری حیدر العبادی و مقتدی صدر صورت گرفت که این معادلات را برهم زد. به همین دلیل حیدر العبادی که تا دیروز شانس خود را برای نخستوزیری از دست رفته میدانست در سخنانی تازه گفته است: درخواستها برای استعفای دولت او سیاسی بوده و بدون تکیه بر قانون اساسی است. از سوی دیگر مساله تعیین ریاست جمهوری عراق نیز همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد. گرچه برخی سیاستمداران احتمال معرفی برهم صالح را قطعی میدانند، اما حزب دموکرات کردستان عراق با این مساله مخالف بوده و فواد حسین را نامزد معرفی کرده است. روز گذشته یک عضو ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر تأکید کرد با توجه به پیشینه برهم صالح و فضای فعلی عراق شانس او برای ریاست جمهوری از رقبایش بیشتر است. از سوی دیگر فواد حسین نامزد حزب دموکرات کردستان عراق برای ریاستجمهوری این کشور در سخنانی به صراحت گفت برگزاری همهپرسی استقلال کردستان مشروعیت داشته است. فواد حسین افزود: هیچ بندی در قانون اساسی عراق نیامده که همهپرسی کردستان را ممنوع اعلام کند. وی با تشکر از مسعود بارزانی و حزب دموکرات برای طرح نامزدیاش برای ریاستجمهوری اظهار داشت، بارزانی به دنبال حل مشکلات با بغداد است و باید روابط قوی بین دو طرف ایجاد شود به نظرم من میتوانم مشکلات بغداد و اربیل را حل کنم. پیشبینی میشود اظهارات فواد حسین یک بار دیگر اختلافات را بین بغداد و اربیل دامنزده و راه را برای تعیین رئیسجمهور آینده ناهموارتر سازد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها