مروری بر فناوری‌های ویژه خودرو که سال آینده خواهید دید

ماشین‌هایی با قابلیت‌های هواپیما

فناوری‌های صنعت خودروسازی، روزبه‌روز پیشرفت کرده و هر بار نوع تازه و منحصر به فردی از آنها معرفی می‌شود. اکنون خودروهای مختلف، مجهز به امکاناتی هستند که رانندگی را به مراتب آسان‌تر و ایمن‌تر از گذشته کرده است. از پارک خودکار خودروها و شیشه‌های جلوی هوشمند آنها که اطلاعات بسیاری از فضای بیرون از خودرو به راننده می‌دهد تا خودروهای هوشمندی که راننده را از خطرات بالقوه آگاه می‌کند، صنعت خودروسازی را متحول کرده است. برخی از این فناوری‌ها در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده‌اند و برخی دیگر در آینده‌ای نه‌چندان دور در دسترس خواهند بود. در ادامه به تعدادی از این فناوری‌های منحصر به فرد و هیجان‌انگیز اشاره شده است.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۰۱

خودرویی که ذهنتان را میخواند

گرچه فناوری این خودرو هنوز به تولید انبوه نرسیده است، اما میتواند در آینده تجربه جالبی در اختیار راننده بگذارد. شرکت خودروسازی نیسان در حال ایجاد فناوریB2V (ارتباط مغز با وسیله نقلیه) است که میتواند با شناسایی فعالیت امواج مغز راننده، افکار او را بخواند و هر لحظه که تصمیم به کاری مانند ترمز و گاز دادن کند، خودرو این حرکات را پیشبینی کرده و زودتر از راننده واکنش نشان میدهد. در ضمن هر وقت هم این سامانه احساس کند راننده خسته و کلافه است، کنترل خودرو را روی حالت خودکار قرار میدهد.

خودرویی که جاده را بهتر از شما میشناسد

خودروسازان از دادههای جیپیاس برای تنظیم سیستمهای مکانیکی خودرو، بیشترین استفاده را میبرند تا راننده بتواند سفر مطمئنی را تجربه کند. گیربکس متصل به جیپیاس در خودروی بامو سری۷، زمانیکه راننده در جاده وارد مکانی پرپیچ و خم، سربالایی یا سراشیبی میشود، بدون اینکه از نیروی خودرو بکاهد، یک دنده پایینتر میرود. همینطور خودروی تسلا، با استفاده از دادههای جیپیاس، هنگام مشاهده بخشهای ناهموار جاده مانند حفرههایی که بر اثر صدمه به جاده به وجود آمده، سیستم تعلیق خودرو (شاسی‌بلند تسلا مدل ایکس و سدان پی90) را به طور خودکار تغییر می‌دهد تا جلوی آسیب به زیر بدنه خودرو را بگیرد.

خودرویی که چشم از شما برنمیدارد

مدل جدیدی از خودرو قرار است وارد بازار شود که فقط با حرکت مردمک چشمانتان کنترل خواهد شد. شرکت خودروسازی پورشه که مدل مفهومی میشن- ای الکتریکی آن ویژگیهای عالی دارد و سرعت صفر تا صد آن فقط 5/3 ثانیه است، قصد دارد مدل HAL این خودرو را تا سال 1399/ ۲۰۲۰ وارد بازار کند. این خودرو علاوهبر سرعت بینظیرش، مجهز به فناوریهای هوشمند دیگر هم خواهد بود. در واقع درون سیستم داشبورد این خودرو، دوربینهای مجهز به مادون قرمز تعبیه خواهد شد که میتواند ظریفترین حرکات مردمک چشمتان را بخواند. به عنوان مثال، با نگاهی مختصر به دستگاه پخش موسیقی یا فهرست جهتیابی، میتوانید تصمیم بگیرید کدام یک از این دستگاهها به وسیله دکمه روی فرمان کنترل شوند. حتی خودرو میتواند با ردیابی حرکت مردمکهای چشمتان، ترتیب نمایش ابزارها را به دلخواهتان مرتب کند. همچنین این دوربینها میتواند حالات چهره شما را بخواند و شکلک (اسمایلی) مربوط به چهرهتان را روی داشبورد به نمایش بگذارد. شاید این کار خندهدار باشد، اما این کار باعث میشود احساس خستگی و خوابآلودگی یا میزان استرس راننده مشخص شود و در صورت لزوم فرد به رانندگی ادامه ندهد و جان خود و همراهانش را به خطر نیندازد.

وقتی خودرویی با خودروی دیگر گفتوگو میکند!

بتازگی یک برنامه کاربردی ایمنی تولید شده که به رانندگان موقعیتهای خطرناکی را تذکر میدهد که معمولا مشاهده نمیکنند. مثلا هنگام وجودمه به راننده هشدار کاهش سرعت میدهد. این برنامه کاربردی برای اولین بار در خودروی سدان سیتیاس کادیلاک ۲۰۱۷ مورد استفاده
قرار گرفت.

این برنامه با استفاده از یک فرستنده رادیویی، تمام اطلاعات مربوط بهسرعت خودرو، جهت حرکت و اطلاعات ترمز را به خودروی دیگری که به این برنامه مجهز است و تقریبا در ۸۰۰ کیلومتری آن قرار دارد، میفرستد. چنانچه خودرو احساس خطر کند، به شما هشدار میدهد و حتی در صورت لزوم، ترمز میکند. این فناوری تا پنج سال آینده در تمام خودروهای ایالات متحده نصب خواهد شد. البته فناوری دیگری با نام سی2ویایکس (C2VX) نیز تولید شده است که به خودرو علاوه بر گفتوگو با وسایل نقلیه دیگر، مواردی چون وضعیت تابلوها و چراغهای راهنمایی و رانندگی، سوانح یا خودروهای متوقف را نیز هشدار میدهند و شما قبل از اینکه حتی آنها را ببینید، از وضعیتشان مطلع میشوید.

چراغهایی که کارایی بیشتری دارند

تا 2 سال آینده...

چراغهای الایدی ماتریکس آئودی بسیار پرنور خواهند بود، تا جاییکه میتوانید براحتی جادهها را ببینید. اما اینها مجهز به یک سری دوربینهایی هم خواهند شد که به محض مشاهده خودرویی دیگر یا عابر پیادهای در مقابل خود، برخی از «پیکسلهای نور» که به صورت مستقیم میتابند را خاموش میکند تا موجب کوری خودرو یا عابران پیاده مقابل خود نشود.

تا ۱۰ سال آینده...

چراغهای اُالایدی (OLED)، به منظور ایمنی و همینطور شیک بودن خودرو، دورادور و تمام قسمتهای بیرونی خودرو را نورانی خواهند کرد.

تا ۱۵ سال آینده...

چراغهای جلوی خودرو، انیمیشنهایی را در جلوی خودرو به تصویر خواهند کشید. درواقع این انیمیشنها، مسیر خانه یا مکان دلخواهتان را به شما نشان خواهند داد.

کنترل سامانههای دیجیتال با صدای راننده

بسیاری از خودروسازان در تلاشند با استفاده از صدا، سیستم
سرگرمی- اطلاعرسانی خودرو را کنترل کنند. از این رو این سازندگان به برنامه‌های کارپلی اپل و اتو اندروید گوگل روی آورده‌اند. اکنون آمازون راه‌حل‌های بهتری ارائه داده است و شرکت خودروسازی تویوتا، فناوری کنترل صدای مبتنی بر رایانش ابری شرکت آمازون با نام الکسا (Alexa) را معرفی کرده است. سال آینده تویوتا و لکسوس از این فناوری استفاده خواهند کرد. راننده‌ها و مسافران خودروهای مجهز به این فناوری می‌توانند با سیستم سرگرمی- اطلاع‌رسانی خودرو صحبت کرده و از آنها پخش آهنگ دلخواهشان را بخواهند، مسیرشان را تغییر دهند و بهترین مسیر را درخواست و حتی ابزارهای هوشمند خانه‌شان را از راه دور کنترل کنند.

شیشه جلوی خودرو، دستیار راننده میشود

تصور کنید چه میشد اگر میتوانستید از درون خودرو، فضای بیرون را کاملا ببینید. این ایده در طرح مفهومی صفحه مجازی شیشه جلوی خودروی جگوار-لندرور، بهکار رفته است و تصویر تمام نقاط کور پشت ستونهای خودرو را به درون خودرو منعکس میکند تا راننده آنها را بخوبی ببیند. به این ترتیب او در تمام مدت رانندگی، دید کاملی از جاده و محیط اطراف خواهد داشت. حتی وقتی جسم یا فردی در مسیر او قرار بگیرد، به صورت برجسته نمایش داده میشود تا راننده متوجه وجودش شود. در این طراحی، علاوه بر نمایش اطلاعات مهم مانند سرعت و نقشههای مسیریابی، حتی «شبح یک خودرو» در کنار خودروی راننده بهعنوان نقطه مرجع قرار میگیرد.

خودروهای مجهز به پارک خودکار

پارک خودرو یکی از خستهکنندهترین کارها برای رانندهها در مراکز شهرهاست. اخیرا تسلا، به خودروهای مدل اس و ایکس خود قابلیتی به نام سامون (Summon) افزوده است که اجازه میدهد خودرو بدون دخالت راننده و به طور خودکار با استفاده از گوشی هوشمند پارک کند. خودروی بامو نیز چنین امکانی دارد که با ساعت هوشمند کار میکند. از آنجا که با پارک خودکار خودرو، دیگر نیازی به باز شدن در برای خروج راننده نیست، خودرو میتواند در مکانهای بسیار کوچکی که فقط به اندازه خودش جا هست هم پارک شود. البته نوعی فناوری پارک آزمایش شده است که میتواند کوچکترین فواصل، اما کافی برای پارک خودرو را پیدا کند و در آنجا بسرعت پارک کند.

خودروهایی که مالک خود را میشناسند

با استفاده از نرمافزارها و سختافزارهای شرکت انویدیا (NVIDIA) در خودروها، آنها میتوانند چهره صاحب خود را شناسایی کنند و به محض دیدن صورت آنها، قفل در را باز کنند. با بررسی چشمهای راننده خطرات را هشدار دهند و حتی با روشهای یادگیری عمیق، مهارتهای رانندگی خودکار خودرو را بهبود ببخشند. البته برای تولید ویژگی یادگیری عمیق خودرو، باید حداقل تا سال ۲۰۲۲ – 1401
صبر کرد.

خودرویی که متناسب با بدنتان خواهد بود

تصور کنید سوار خودرویی شوید که تمام تجهیزات آن، از فرمان گرفته تا صندلی دقیقا متناسب با بدن شما باشد. این رویا به لطف پیشرفتهایی که در چاپ سهبعدی صورت گرفته، دور از دسترس نیست. شرکت خودروسازی لوکال موتورز مستقر در آریزونا، با استفاده از فناوری چاپ سهبعدی، خودرویی با نام LM3D را تولید کرده است. ۷۵درصد این خودرو، از ترکیبات کربن و ترموپلاستیک ساخته شده است. این شرکت خودروسازی قصد دارد این نوع خودروها را به شکلی محدود تولید کند. به این ترتیب که هر کس میتواند به این شرکت سفارش تولید خودرویی مطابق با طراحی دلخواه و متناسب با اندام خود، سفارش دهد. البته فضای داخلی خودرو هم مطابق خواست مشتری طبق آخرین مدهای روز تولید خواهد شد.

مترجم: نادیا زکالوند

جامجم

برگرفته از: mensjournal.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها