به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط‌زیست بگویند. ستون به احترام زمین آماده دریافت تلاش‌ها و فعالیت‌های زیست‌محیطی شما هموطنان سبزاندیشمان است که سعی می‌کنید با عشق و نیروی جوانی به یاری محیط‌زیست کشورمان (که روزگار بدحالی را سپری می‌کند)، بشتابید. دوستداران و فعالان محیط‌زیست در شهریورماه و همزمان با عزاداری‌های ماه محرم و البته همچون هفته‌های گذشته به یاری طبیعت بدحال کشورمان شتافتند و گزارش این تلاش و فعالیت‌های سبز را به اطلاع رسانه حامی خود؛ جام‌جم رساندند.
کد خبر: ۱۱۶۶۵۸۷
به احترام زمین

پاکسازی مسیر عبور دستههای عزادار

تشکل پاکسازان طبیعت فارس برای پنجمین سال متوالی، به پاکسازی مسیر عبور دستههای عزاداران تاسوعای حسینی(ع) در شیراز پرداخت و مسیر آرامستان قصردشت را از ظروف یک بار مصرف و زبالههایی که در مسیر ریخته شده بود، پاکسازی کرد. پاکسازی میدان و مسیر عزاداران حسینی در ظهر عاشورا در شهرستان اقلید هم با همت تشکل همیاران و پاکسازان طبیعت این شهرستان پاکسازی شد. تشکل پاکسازان طبیعت سیوند فارس هم مسیر عزاداران این شهر در روز تاسوعا و عاشورای حسینی را برای چهارمین سال متوالی تمیز کرد. راستی تعمیر، نگهداری، لایروبی و سرکشی از آبشخورهای حیاتوحش توسط نیروهای محیطزیست و تشکل عاشقان طبیعت سروستان هم بهصورت مستمر انجام میگیرد.

لرستانیها هم عزاداری کردند و هم نظافت

تشکل ویرداران طبیعت کوهدشت استان لرستان با همراهی شهردار کوهدشت، همزمان با پایان عزاداری در جهت ایجاد فرهنگ نظافت همگانی با پاکسازی گسترده شهر و اطراف هیاتهای عزاداری با جمع آوری ظروف پلاستیکی استفاده شده در پخش نذورات که در خیابانها رها شده بود، نذر خود را ادا کردند. در این استان پلدختریها هم بیکار ننشستند و مجموعهای از دوستداران محیطزیست، عوامل شهرداری و اعضای انجمن احیا گران طبیعت و محیطزیست پلدختر پس از مراسم عاشورای حسینی، مسیر استادیوم ورزشی شهید سرمالیان تا میدان شهید بهشتی را از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف پاک کردند.

پاکسازی و توزیع کیسه زباله در عاشورای گیلان

توزیع کیسه زباله و پاکسازی بخشی از محلات یحییآباد، میدان و آقاسید محمد لاهیجان در شب عاشورا و آیین سنتی چهل منبر هم توسط انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان انجام گرفت.

پاکبانان محرمی بم استوار

با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهرستان بم، پاکبانان محرم در تاسوعا و عاشورای حسینی هزاران بار خم شدند تا فرهنگ پاکی را استوار کنند.

مسیر زوار سیدالشهدا در اطراف حرم رضوی هم تمیز شد

انجمن همیاران محیطزیست و حیوانات در دویست و دهمین برنامه خود طی سنوات گذشته اقدام به پاکسازی معابر اطراف حرم مطهر رضوی در روزهای تاسوعا و عاشورا در شهر مشهد مقدس کردند.

بچههای ارومیه هم پاکبان شدند

اعضای ناجیان نبض زمین در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی یکصد و شصت و یکمین و
یکصد و شصت و دومین برنامه پاکسازی خود را در شهر ارومیه همراه با دستههای حسینی پاکبان محرم بودند و به پاکسازی معابر خیابان امام از زبالههای پلاستیکی و سایر زبالهها پرداختند.

خوزستانیها سنگ تمام گذاشتند

انجمنهای مردم نهاد شوشتر در خوزستان با مشارکت اداره محیطزیست ضمن برپایی ایستگاه محیطزیستی ویژه محرم با توزیع کیسه زباله، پمفلت و نهال بر حفظ پاکیزگی معابر سطح شهر در طول دهه محرم تاکید کردند. این انجمنها در روز عاشورا نیز ضمن پاکسازی معابر و مسیر عبوری هیئات عزاداری، مشارکت مردم را در نذری متفاوت ظهر عاشورا به همراه داشتند. گروه رفتگران طبیعت بهبهان در روز تاسوعا با شعار محرم پاک، کمپ خود را به مدت دو روز در میدان مرکزی این شهر دایر کرد و علاوه بر آموزش و برنامه پاکسازی، هزاران کیسه زباله توزیع کردند. همبستگی انجمنهای محیطزیستی مسجدسلیمان در دهه محرم با هدف جلوگیری از آلودگی معابر و کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف با دایر کردن ایستگاه محیطزیستی صورت گرفت. توزیع نهال نذرطبیعت، توزیع کتاب و بروشور محیطزیستی نذرفرهنگی، توزیع کیسه زباله و الصاق شعائر محیطزیستی به خودروهای عبوری از جمله برنامههای دهه محرم انجمنها با مشارکت اداره محیطزیست بود.

دره شهر ایلام هم تمیز شد

پاکسازی مسیر 5کیلومتری جاده آبدانان به دره شهر هم با همت انجمن بانوان طبیعت آبدانان ایلام انجام شد. در ضمن همزمان با روز جهانی پاکسازی زمین، پاکسازی پارک جنگلی چقا سبز از زباله توسط انجمن شنه پا زمین ایلام انجام شد.

جلسه آموزشی گذاشتند برای عزاداران

تشکل نهضت سبز زاگرس با همراهی اداره کل حفاظت محیطزیست استان کهگیلویه و بویراحمد اما همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، جلسه هماندیشی و آموزشی با مسؤولان هیاتهای مذهبی شهر یاسوج برگزار و پیرامون مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف و پخش نذورات مردمی و پاکسازی بعد از اتمام مراسم عزاداری صحبت و تبادلنظر کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها