عماری‌ها دفاع مقدس را روایت می‌کنند

راه ادامه دارد هنوز ...

جشنواره عمار به مناسبت هفته دفاع مقدس، مجموعه تازه‌ای را برای اکران ارائه کرد
کد خبر: ۱۱۶۶۵۱۵

جشنواره مردمی فیلم عمار، جزو معدود رویدادهای فرهنگی هنری کشور است که فعالیتش صرفا در زمان برگزاری و نزدیک به آن نیست و در طول سال ادامه دارد. تاریخ معاصر ایران، فتنه سال ۸۸، بیداری اسلامی و جهانی، نقد درون گفتمانی، جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی و ملت قهرمان، از جمله موضوعاتی هستند که این جشنواره به آنها در قالب آثار مستند، داستانی، پویانمایی و نماهنگ می‌پردازد. با این حال یکی از پررنگ‌ترین حضورهای جشنواره عمار در مناسبت‌هاست و برگزارکنندگان این رویداد تلاش می‌کنند بسته به مناسبت تقویمی، ویژه‌برنامه‌هایی داشته باشند. این بار هم همزمان با فرارسیدن هفته دفاع مقدس، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار مجموعه فیلمی را برای اکران در این ایام معرفی کرد. در این مجموعه 15 فیلم در قالب‌های مستند، پویانمایی، موشن گرافیک و نماآهنگ برای نمایش در هیات‌ها، حسینیه‌ها، مساجد، دانشگاه‌ها و... ارائه شده است.

مستندهای نشانی، مجموعه فرماندهان، هوادار، معبر، چریک پیر، گردان قاطریزه، راز مزار از جمله آثار این مجموعه است. همچنین فیلم‌های داستانی هوادار و دایو نیز در این مجموعه برای اکران در نظر گرفته شده است.

در این مجموعه فیلم، چهار اثر پویانمایی و موشن گرافیک به نام‌های جگردار، خاطرات و مخاطرات ۱، نبرد در نهر جاسم، آخرین سخنرانی و نماآهنگ مادران گمنام و تخریب بهشت نیز در نظر گرفته شده است.

بازتابهای خوب

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم عمار درباره اکران مردمی آثار ویژه دفاع مقدس به جامجم گفت: اکرانها حتما باید جنبه عمومی داشته باشد و فیلمها باید در فضاهایی همچون مساجد، هیاتها، دانشگاهها و... به نمایش گذاشته شود. درواقع نباید بحث استفاده شخصی مطرح باشد. ضمن اینکه اکرانکنندگان مردمی حتما باید گزارش اکرانها را هم به دبیرخانه جشنواره عمار ارسال کنند.

عارف جعفری در همین خصوص ادامه داد: دلیل ارائه گزارش به دبیرخانه، دریافت بازتاب این نمایشها برای خود فیلمسازان است تا از نظرات مثبت و منفی مردم نسبت به آثارشان آگاه شوند.

او افزود: علاقهمندان و اکرانکنندگان مردمی در تهران میتوانند با مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار به نشانی بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، روبهروی خیابان پورسینا، پلاک ۶۰، حسینیه هنر مراجعه و مجموعه آثار دفاع مقدس را دریافت کنند.

علاقهمندان و اکرانکنندگانی هم که در شهرستان حضور دارند، میتوانند به سایت مراجعه و ثبتنام کنند و با ایجاد یک پروفایل شخصی، اقدام به دانلود و دریافت این مجموعه کنند.

جعفری درباره زمان اکران مردمی این مجموعه هم توضیح داد: این مجموعه اگر چه به مناسبت هفته دفاع مقدس آماده و ارائه شده، اما اکران آن مثل دیگر مجموعهها و فیلمهای جشنواره عمار، منوط و منحصر به هفته دفاع مقدس نیست و در طول سال هم ادامه خواهد داشت.

جشنواره عمار بستههای مناسبتی و موضوعی دیگری همچون محرم، خانواده، حجاب، مدرسه، کودک و نوجوان، هفته حقوق بشر آمریکایی، روز دانشجو و... را هم ارائه میکند و اکرانکنندگان مردمی میتوانند آثار موجود و ارائه شده در این زمینهها را هم برای اقشار مختلف مردم به نمایش بگذارند.

مدیر روابط عمومی جشنواره مردمی فیلم عمار بازتابهای اکرانهای مردمی این رویداد را در طول سال مثبت و تاثیرگذار توصیف کرد و گفت: الان بیش از 15 هزار نفر به عنوان اکرانکننده مردمی در سایت جشنواره ثبتنام کردهاند. اگر محتوا را در قالب آثار خوب تولید کنیم، مخاطبان هم استقبال خوبی از آنها خواهند کرد.

در مقاطع زمانی مختلفی، بازتابهای خوبی از اکرانهای مردمی این جشنواره دریافت میکنیم. یکی از بهترین و خاطره انگیزترین مثالها در این زمینه، اکران فیلم مستند «من و مرتضی» ساخته حمید شعبانی در یکی از شهرستانهای کهگیلویه و بویراحمد است. آقای خدابخشیان، یکی از اکرانکنندگان مردمی عمار تعریف میکرد که پسر دانش آموزی که فرزند یکی از مدافعان حرم بود، همواره در مدرسه مورد طعنه و شماتت برخی از همکلاسیهایش قرار میگرفت، اما وقتی فیلم مستند من و مرتضی (با موضوع شهدای مدافع حرم) در این مدرسه اکران مردمی شد، دیگر خبری از طعنه و شماتت آن عده نبود و برخوردشان با فرزند آن شهید مدافع حرم تغییر کرد. از این قبیل اتفاقات و بازتابها در اکرانهای مردمی بسیار زیاد است. مطمئنا تاثیرگذاریهایی از این دست، فیلمسازان را به ادامه فیلمسازی در این راه و در چنین موضوعات و مفاهیمی تشویق میکند و انگیزه زیادی به آنها میدهد.

روایت ریحانه

کارگردان: روحا... کاظمیزاده

برادرزاده هشت ساله یک شهید با ذهنیت کودکانه خود سراغ افراد مرتبط با عموی شهیدش میرود و روایت آنها را میشنود.

نشانی

کارگردان: اصغر بختیاری

این مستند روایت جستوجو و رساندن 25امانتی از سالهای دور به دست صاحبانشان است که حین واگذاری ساختمانی در تهران پیدا شدهاند.

مادران گمنام

کارگردان: سیدسجاد قافلهباشی

این نماآهنگ چهار دقیقهای که سازمان اوج تهیهکننده آن است، به مادران شهدای گمنام میپردازد.

جگردار

کارگردان: حمیدرضا نخعی

این موشن گرافیک با موضوع تاریخ شفاهی دفاع مقدس ساخته شده و داستان ساخت پل برای رزمندگان دفاع مقدس، توسط جهاد سازندگی را روایت میکند.

خاطرات و مخاطرات

کارگردان: میثم حسینی

این موشن گرافیک 7 دقیقهای به بحران تعمیر و نگهداری هواپیماهای جنگی و ترابری در آغاز جنگ تحمیلی کشور میپردازد.

فرماندهان

کارگردان: علی حمید

این مستند زندگی و رشادتهای فرماندهان جنگ تحمیلی را به تصویر کشیده است.

نبرد در نهر جاسم

کارگردان: ایمان یونسی

این پویانمایی که تهیهکننده آن موسسه میعاد حقیقت کرمان است، به ماجرای سردار مرتضی جاویدی میپردازد که در یکی از عملیات دفاع مقدس، اقدام به نجات تعدادی از رزمندهها میکند که در نهر جاسم در محاصره دشمن گرفتار شدهاند.

هوادار

کارگردان: علی دلکاری

این فیلم داستانی قصه مادر کهنسالی را روایت میکند که تلاش دارد فرزند جانباز قطع نخاعیاش بتواند مسابقه تیم ملی فوتبال را از تلویزیونشان که آنتنش هم خراب است، تماشا کند.

آخرین سخنرانی

کارگردان: سیدعلی موسوینژاد

این موشن گرافیک قصه زندگی سردار شهید طاهری را از زبان همرزمش رحیم پورازغدی روایت میکند.

معبر

کارگردان: محمد کرمزاده

این مستند، روایتی از پیادهروی اربعین است و در آن ناگفتههایی درباره بزرگترین اجتماع جهان و حماسه بزرگ دفاع مقدس مطرح میشود.

چریک پیر

کارگردان: محمدمهدی رحیمی

این مستند روایتی است از گردان نانوا. با شروع جنگ تحمیلی بیش از 110 نفر از بانوان یک روستا تصمیم میگیرند به سهم خود در این جهاد حضور داشته باشند.

دایو

کارگردان: حسین دارابی

این فیلم داستانی به ماجرای کشف پیکر
175 شهید غواص دوران دفاع مقدس و تشییع آنها میپردازد.

گردان قاطریزه

کارگردان: سیدمجتبی خیام الحسینی

این مستند نگاه طنز و متفاوتی به دوران جنگ تحمیلی دارد و به عملیاتهایی میپردازد که رزمندهها به جای استفاده از تجهیزات مکانیکی که امکان گذر از راههای صعبالعبور را نداشت، از قاطر استفاده میکردند.

راز مزار

کارگردان: نوید ناصر

این مستند به دگرگونی و تخریب برخی از مزارهای شهدای تاریخ انقلاب اسلامی میپردازد که به عنوان یکی از نمادهای انقلاب شناخته میشوند.

تخریب بهشت

کارگردان: حسین حبیبزاده

این نماآهنگ هم همچون راز مزار به تخریب برخی مزار شهدا در قالب طرحی به نام ساماندهی گلزار شهدا میپردازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها