همیشه در آستانه دربی، آمار و تاریخچه این بازی مرور می‌شود. اما اکثرا این اطلاعات تکراری شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۶۱۴۰
آمارهایی تازه از دربی/ آقای پاس گل، آقای پنالتی و...

به گزارش جام جم آنلاین ، وب‌سایت نود با مرور اسناد تاریخی آماری استخراج کرده است که کمتر به آن پرداخته شده است. رکوردهایی نظیر بیشترین گل زده در دربی با ۷ گل برای صفر ایرانپاک یا ۲۰ بازی برای علی پروین از جمله معروفترین رکوردهای مهم‌ترین بازی باشگاهی فوتبال ایران است. اما با بررسی تاریخ این رقابت به برخی از رکوردهای خاص می‌رسیم.

بیشترین پاس گل: ابراهیم آشتیانی

مدافع راست پرسپولیس در دهه ۵۰ رکورددار بیشترین پاس گل در تاریخ شهرآورد است. این بازیکن، ۶ گل برای تیم محبوبش خلق کرده است. آلن راجرز سرمربی انگلیسی وقت پرسپولیس، سبک بازی این تیم را مثل اکثر تیمهای انگلیسی بر اساس سانتر از جناحین تنظیم کرد و در این راه ابراهیم آشتیانی نقش کلیدی داشت.

اوج کار این بازیکن در ۱۵ بهمن ۱۳۵۰ اتفاق افتاد در جایی که علیرغم سپری شدن بیش از ۷ شهرآورد تیم سرخپوش همچنان در کسب پیروزی ناکام مانده بود. پرسپولیس در آن بازی ۴ بر یک به برتری رسید و ابراهیم آشتیانی در آن بازی در پاس گل هت‌تریک کرد. اتفاقی که در طول تاریخ دربی بی‌سابقه است.

ماشین پاس گل آشتیانی در دربی بعدی نیز خاموش نشد و در جریان برتری ۲ بر صفر پرسپولیس در دربی ۳ فروردین ۵۱ هر ۲ گل با پاس آشتیانی وارد دروازه رقیب شد. دیگر پاس گل آشتیانی، پاس گل اول در دربی معروف ۶-۰ است.

مجتی جباری، علی جباری و فرزاد مجیدی بیشترین پاس گل را برای استقلال در تاریخ دربی داشته‌اند.

موثرترین مهره هجومی: علی جباری

همانطور که اشاره شد بهترین گلزن تاریخ دربی صفر ایرانپاک و بهترین گل‌ساز ابراهیم آشتیانی است. اما در مجموع این دو مورد، علی جباری بهترین آمار را در تاریخ شهرآورد دارد. این بازیکن ۵ گل برای استقلال به ثمر رساند و ۴ پاس گل نیز داد تا یکی از برجسته‌ترین بازیکنان تاریخ دربی باشد.

برتری آماری استقلال در دربی در همان اولین دربی‌های تاریخ شکل گرفت و علی جباری در این بازیها نقش کلیدی داشت و در ۱۱ دربی (از دربی ۳ تا ۱۱) در ۸ دربی یا گل زد یا پاس گل داد. ۳ گل از ۵ گل جباری از پشت محوطه جریمه به ثمر رسید و این بازیکن از این نظر نیز رکورددار است.

پنالتی گیرترین بازیکن: علی کریمی

نام علی کریمی برای هواداران پرسپولیس بیش از هر چیز یادآور گلهای حساس و دیرهنگام در دربی است ولی این بازیکن جزو بازیکنان رکورددار تاریخ شهرآورد است.این بازیکن دو بار با خطای پنالتی مدافعان استقلال متوقف شد که از این دو پنالتی یکی توسط رهبری‌فر به گل تبدیل شد و دیگری بوسیله محمد نوری به هدر رفت. یک بار هم پرسپولیس با ضربه سر کریمی و خطای هند علی علیزاده به پنالتی رسید که این بار مازیار زارع توپ را به گل تبدیل کرد.

کلا زدن پنالتی در تاریخ دربی کاری بسیار سخت است و تنها بازیکنی که در تاریخ دربی ۲ پنالتی زده صادق ورمزیار است که هر ۲ پنالتی به گل تبدیل شده است.

خشن ترین بازیکن: علی نیکبخت

بدون تردید علی نیکبخت یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های تاریخ دربی است. این بازیکن با ۱۹ بازی در دربی در مدت حضور خود در دو تیم یک‌بار از زمین مسابقه اخراج شد و دو بار کارت زرد گرفت تا خشن‌ترین چهره تاریخ این بازی لقب گیرد. او در شهرآوردی که در تبریز برگزار شد نیز مرتکب خطای پنالتی شد. رضا حسن‌زاده و امیر قلعه‌نویی نیز هر کدام با یک کارت قرمز و یک زرد از جمله دیگر چهره‌های خشن دربی محسوب می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها