مدیر عامل انجمن عکاسان دفاع مقدس در گفت وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

شکار میلیونی عکاسان از لحظات یک دفاع ماندگار

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه دفاع ما در برابر دشمن متجاوز مبتنی بر جنگی مردم پایه و متکی بر ظرفیت های داخلی بود، بیان کرد: تنبلی و کم تحرکی حوزه مدیریتی کشور ناشی از حضور مدیران پیر در این ساختار بوده و ضرورت دارد. همچون دوران دفاع مقدس که فرماندهان جوان همچون باکری ها و همت ها جنگ را مدیریت کردند امروز هم برای عبور از مشکلات مسئولان ما باید توانمندی نسل جوان را بکارگیرند و بجای رفاه طلبی برای رفع بحران اقتصادی شب و روز نشناسند.
کد خبر: ۱۱۶۶۰۱۸
آقایان مثل باکری و همت در جنگ اقتصادی شب و روز نشناسند / تنبلی مدیریتی ناشی از رفاه طلبی است

سردار رسول سنایی راد در گفت وگو با جام جم آنلاین دوران دفاع مقدس را حادثه ای حماسی و فرهنگ بی بدیل دفاعی ملت ایران برشمرد و گفت: این فرهنگ در طول دوران سخت جنگ به مقابله با سختی ها و عبور از بحران ها تبدیل شد و شاهد بودیم رزمندگان ما در سخت ترین شرایط همچون تحریم ها،حصر اقتصادی، کمک تسلیحاتی غرب و شرق و کشورهای منطقه به دشمن به بعثی پیروزی های چشمگیری در دفاع از کشور دست یافتند.

وی با بیان اینکه قرار نگرفتن حتی یک وجب از خاک کشور در اختیار دشمن بزرگترین پیروزی رزمندگان ایرانی در کنار سایر عملیات های ظفرمندانه آنها است، افزود: این فرهنگ می تواند بعنوان پشتوانه عظیمی برای ناکام گذاشتن دشمنان این مرز و بوم در تمامی عرصه های جنگ سخت و نرم بویژه در حوزه اقتصادی بکار گرفته شود به شرطی که مدیریت جهادی و حماسی این دوران در سایر عرصه ها مورد توجه و پیگیری مسئولین قرار گیرد.

این مقام نظامی حفظ روحیه در برابر دشمن و وا ندادن ابتکار عمل به آن را یکی از درس های مهم و شایان توجه دفاع مقدس بشمار آورد و اظهار کرد: این فرمولی است که باید در شرایط امروز کشور برای حل مشکلات مورد توجه جدی واقع شود. در آن زمان از خود بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبری معظم انقلاب گرفته تا مردم عادی به این باور رسیده بودند می توان در مقابل دشمن و تجاوز او ایستاد. حضرت امام در آن مقطع که جنگ آغاز شد تعبیر جالب و در عین حال تاثیر گذاری داشتند و فرمودند: «دیوانه ای سنگی در چاه انداخته، آنچنان سیلی به آن خواهیم زد که دیگر نتواند از جایش برخیزد». لذا دیدیم برای زدن این سیلی آحاد مردم با هم متحد شدند. گرچه نیروهای مسلح ما در مدیریت جنگ محور بودند اما جنگ ما با دشمن به جنگ «مردم پایه» تبدیل شد به گونه ای که حتی سربازان وظیفه ارتش روحیه بسیجی داشتند چون مانند برخی نیروهای محدود از کشور نگریختند و به وظیفه ملی خود که همانا دفاع از کشور بود پرداختند.

سنایی راد با اشاره به اینکه استفاده از تمام ظرفیت ها در دفاع مقدس الگوی مناسبی برای عبور از بحران در شرایط امروز کشور است، ابراز داشت: امروز باید مسئولین در مواجهه با جنگ اقتصادی و تحریم ها همه ظرفیت های ملی را به خدمت گیرند، کما اینکه در دفاع از کشور استفاده اصولی از منابع محدود داخلی ابتکاری بود که کمبودهای فراوان ما را در آن مقطع به درستی جبران نمود. بسیاری از یگان های خود را همچون یگان زرهی و توپخانه ای با غنایم جنگی تشکیل دادیم. در چنین شرایطی بود که رزمندگان ما با خلاقیت های خود جنگ را راهبری کردند.

وی در این باره افزود: بسیاری از فرماندهان ما همچون «باقری و همت و باکری» در اوج جوانی به سر می بردند و به دور از هرگونه خود شیفتگی عرض می کنم خود حقیر یک نوجوان 15 ساله بودم که تازه پایان جنگ بود 20 ساله شدم. به همین خاطر بنده یکی از دلایل بازدهی نامطلوب و کم تحرکی در بدنه مدیرتی کشور را پیری مدیران در کشور می دانم.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در خصوص اینکه چرا گونه ای وارونگی در باور و اعتماد به نفس ما بوجود آمده و نگاه ها به خارج از کشور است، عنوان کرد: باز تولید فرهنگ خودباوری در برابر تهدیدها و شناخت درست دشمن به نیاز روز کشورمان تبدیل گشته و ضرورت دارد باز هم روحیه جهاد سازندگی و خودکفایی در مدیریت دهه 90 متبلور گردد. متاسفانه این رویکردی که اشاره کردید در برخی مسئولان ما رسوخ کرده از دنیاگرایی و رفاه طلبی آنها نشأت گرفته است و برای حل مشکلات و عبور از بحران نگاهشان صرفا به خارج معطوف شده است.

سنایی راد در تاکید این مطلب خاطر نشان کرد: در زمان فتح خرمشهر یکی از فرماندهان عملیات که برای ارایه گزارش آمده بود هنگام داخل شدن به ورودی سنگر فرماندهی از شدت خستگی روی پوتین فرماندهان به خواب رفته بود. در آن زمان گفته شد این فرمانده طی 48 ساعت تنها یکی دو ساعت از شبانه روز خوابیده است. هدف از طرح این خاطره این بود که یک فرمانده به شرط اینکه پایاپای سایر رزمندگان بدود خالق حماسه خواهد شد و این درسی از دفاع مقدس است که مدیران، مسئولان، نمایندگان مجلس ما باید به آن اهتمام ویژه داشته باشند. این آقایان باید روز و شب نشناساند و این تنبلی که در بدنه اداره امور با آن مواجه هستیم نشان از رفاه طلبی است که متاسفانه در برخی حوزه ها اعتماد را از مردم سلب کرده است.

وی در خاتمه افزود: باور به ایستادگی و حفظ روحیه انقلابی بی گمان ما را در جنگ نرم اقتصادی دشمن پیروز خواهد کرد بطوری که درس ها و عبرت های دوران دفاع مقدس راه حل جامعی برای عبور از مشکلات و مدیریت کشور است که باید با بذل توجه مسئولان سختی ها را پشت سرگذاریم کما اینکه تنگناهای تسلیحاتی زمان جنگ باعث شد فرماندهان و رزمندگان در پی یافتن راه حلی باشند که منجر به ظهور قدرت دفاعی و تجهیزاتی ما شد.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها