افراد موفق چطور از پس چالش‌های روزمره بر می‌آیند؟

10 فرمول چیرگی بر مشکلات کاری

همه افراد زمان‌هایی از زندگی با مشکلات و سختی‌ها رو‌به‌رو می‌شوند، اما نحوه رویارویی با مشکلات در هر یک از ما متفاوت خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۶۵۸۶۵
10 فرمول چیرگی بر مشکلات کاری
برخی افراد در برابر شرایط سخت شکوفا می‌شوند و بیشتر فعالیت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر حتی دلشان نمی‌خواهد صبح شود که از خواب بیدار شوند! اما افراد موفق همیشه به دنبال پرش از موانع سر راه و دور زدن جاده‌های مسدودی هستند که دیگران را کاملا متوقف می‌کند. اما چطور بعضی آدم‌ها می‌توانند از بداقبالی‌ها و شکست‌های خود بهره ببرند و راهی برای موفقیت پیدا کنند؟ یک علتش این است که چنین افرادی هیچ وقت اجازه نمی‌دهند احساسات یا افکار منفی بیش از حد رویشان اثر بگذارد. آنها زمانی را صرف بررسی شرایطی می‌کنند که در آن قرار گرفته‌اند و سپس دوباره برای حرکت به جلو تلاش می‌کنند. ندای درونشان آنها را به برخاستن و یافتن فرصت‌های جدید به جای غرق شدن در ناامیدی دعوت می‌کند. اگر به دنبال راهی برای رشد و پیدا کردن دلگرمی در سخت‌ترین شرایط هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. در ادامه ده روشی را که افراد موفق با کمک آنها به جنگ سختی‌ها می‌روند و حتی در فاجعه‌بارترین لحظات خودشان را قوی و محکم نگه می‌دارند بررسی خواهیم کرد.

1. از شرایطی که در آن قرار دارید استفاده کنید

میگویند چیزی که تو را نکشد، حتما قویترت میکند! بنابراین شرایط دشوار و بداقبالیهایی که با آنها روبهرو شدهاید، میتواند حس اعتماد به نفس به شما بدهد که از پس هر مشکل دیگری نیز بر آیید. حتما پیش از این نیز با مشکلات مختلف روبهرو شدهاید؛ در آن زمان چگونه از پس مشکل برآمدید؟ چه چیزی به شما کمک کرد؟ مرور تجربههای گذشته باعث میشود قدرت درونی خود را بازیابی کنید و انعطافپذیری بیشتری داشته باشید. مایا آنجلو، نویسنده آمریکایی در یکی از مصاحبههای خود گفت: ما در طول زندگی با لحظههای شکست زیادی برخورد میکنیم، اما نباید تسلیم شویم. شاید گاهی اوقات نیاز است با لحظههای شکست روبهرو شویم تا بتوانیم به خودمان ثابت کنیم چهکسی هستیم. در این زمان است که میتوانیم ببینیم آن اتفاق بد افتاد اما من رشد کردم. من در برابر کل دنیا زمین خوردم، اما دوباره بلند شدم. از مشکلاتم فرار نکردم، بلکه دقیقا از جایی که باختم دوباره تلاشم را آغاز کردم و دقیقا در همین زمان به تواناییهای وجودی خود پی خواهید برد.

2. با شرایط کنار بیایید

زمانی که مشکلی پیش میآید وقت آن نیست دنبال مقصر برای آن بگردیم. سرزنش کردن خودتان یا دیگران نهتنها کاری از پیش نخواهد برد، بلکه موجب تحلیل رفتن توانایی شما برای حل مساله و ناتوانی در حرکت رو به جلو خواهد شد. البته یادتان باشد حتما به اشتباهها و قدمهای نابجایی که در مسیر خود برداشتهاید توجه داشته باشید. زمان کافی برای تحلیل کارهای دیگری که میتوانستید انجام دهید صرف کنید. مسؤولیت کارهای خود را به عهده بگیرید و اشتباههایتان را گردن کسی نیندازید. با آنچه رخ داده نجنگید؛ آن را همانگونه که هست بپذیرید و از آن عبور کنید. استیو جابز، مدیرعامل فقید شرکت اپل میگفت: «زمانی که در حال ابداع چیزی هستید، خیلی وقتها ممکن است اشتباه کنید. به جای پافشاری روی کاری که انجام دادهاید، بهترین کار پذیرش سریع اشتباه و توسعه دادن ابداعات دیگری است که میتوانند بسیار بهتر باشند.»

3. تسلیم نشوید

برای عبور از بحران، با تمام وجود به منظور پیدا کردن مسیری به جلو تلاش کنید. باید مطمئن و با انگیزه به سمت مشکلات قدم بردارید. این کار موجب ایجاد یک ذهنیت مثبت در شما میشود که به مشکل به عنوان موضوعی حل شدنی نگاه کنید و منفعلانه شکست را نپذیرید. گاهی اوقات معضلات و دشواریها کمک میکند راه فرعی جدیدی پیدا کرده، بزرگتر فکر کنید و رو به جلو حرکت کرده و حتی بلندتر پرواز کنید. چیزی که اهمیت دارد این است که هیچوقت ناامید نشوید. مایکل جردن در نطق بسیار معروفش میگوید: «من بیش از 9000 پرتابم را به عنوان بازیکن بسکتبال خراب کردم. بیش از 300 بازی را نیز از دست دادم. در 26 موقعیت انتظار میرفت من امتیاز برد بازی را بگیرم، اما موفق نشدم. من بارها و بارها در زندگی شکست خوردم و همین دلیل پیروزی من است.» اگر شکست را زود قبول نکنید و ناامید نشوید، بیش از آن چیزی که تصور میکنید پیش خواهید رفت.

4. دیدگاه مثبت خود را از دست ندهید

مثبتاندیشی به میزان مناسب و معقول، بشدت در زمانی که دچار شرایط دشوار شوید به شما کمک خواهد کرد.

شاید این جمله خیلی کلیشهای به نظر برسد اما گاهی اوقات در سیاهترین ابرهای توفانی نیز میتوان نقاط درخشنده و زیبایی دید. ایجاد دیدگاه مثبت از بهترین مهارتها برای مقابله با مشکلات است.

در این که باید واقعبین بود تا بتوان شرایط موجود را بخوبی درک کرد، شکی نیست. اما اگر بخواهید همهچیز را با عینک بدبینی نگاه کنید و منفینگر باشید، فقط نکات منفی هر اتفاقی را خواهید دید. سعی کنید مثبتاندیش بودن را در خودتان نهادینه کنید و توجهی به صداهای منفی ذهنتان نکنید تا بتوانید بدون ناامیدی بهترین راهها را انتخاب کنید.

5. شوخ طبع باشید!

حتما شنیدهاید که میگویند خنده بر هر درد بیدرمان دواست. خندیدن روش مقابله بدن با استرس، کاهش فشار و تنظیم مجدد مغز برای بیشتر مثبت شدن است. خنده واقعی ترشح هورمونهای اندورفین و دوپامین - که هورمونهای شادی در طبیعت هستند - را تحریک میکند.

شاید به نظرتان پیدا کردن موضوعی بامزه برای خندیدن در شرایطی که با مشکل بزرگی روبهرو هستید عملا غیرممکن باشد، اما گاهی فقط از بیرون نگاه کردن به اوضاعی که در آن گیر افتادهاید و دیدن شرایط خندهداری که در آن هستید، میتواند حالتان را عوض کند و نیروی بیشتری برای حرکت رو به جلو به شما بدهد. شاید وسط یک ورشکستگی بزرگ نتوانید به شرایطی که دارید بخندید، اما به خودتان زمان بدهید. هر چقدر مشکل سختی پیشرو داشته باشید، یادتان باشد ایجاد حس شوخ طبعی و شوخی کردن با شرایط سختی که در آن قرار دارید از سالمترین روشهای افزایش انعطافپذیری است.

6. مشکلات، چشم دلتان را میگشاید

سختی بهترین معلم است. به مشکلتان به چشم فرصتی برای بهدست آوردن دیدگاههای ارزشمند نگاه کنید. اگر واقعا از اشتباهات خود درس بگیرید، بار دیگری که با اتفاق مشابهی روبهرو شوید فرصت بیشتری برای موفقیت خواهید داشت. فکرکردن به اتفاقات و تجزیه و تحلیل آنها موجب افزایش ادراک و حسهای درونی میشود. فکر کنید کجا و چطور اشتباهاتتان شروع شده و چطور همه چیز خراب شد.

با دقت و وسواس، تمام برنامهریزیهایتان را بررسی کنید. آیا چیز مهمی را از قلم انداخته بودید؟ به کارهایی که برای آمادگی شروع کار انجام داده بودید فکر کنید. آیا برای رویارویی با چالشها آماده بودید؟ به شیوه عملکرد خود فکر کنید. آیا همواره در حال تلاش بودید؟ مواردی را که تحت کنترلتان بود در نظر بگیرید و از خود بپرسید چه کار اضافهتری را برای دفعه بعدی میتوانید انجام دهید. مارک کوبان، کارآفرین شناخته شده میگوید: از هر تلاشی که کردم نکتههای زیادی یاد گرفتم، اما از هر اشتباه و شکستی که چه خودم و چه اطرافیانم متحمل شدند، آموختم چه کارهایی را نباید انجام بدهم.

7. ذهن خود را آماده کنید

جمله تاریخی بنیامین دیسرائیلی، نخست وزیر انگلیس که گفته بود: «برای بدترینها آمادهام، اما به بهترینها امیدوارم.» هنوز هم پس از گذشت بیش از 185 سال، بسیار قابل تامل است. منظور از آماده بودن در این جمله این است که به تمام سناریوهایی که ممکن است رخ بدهد - حتی بدترین سناریو - فکر کنید و برای عملکردی که باید در هر یک از این حالتها داشته باشید طرحی در ذهنتان داشته باشید.

اگر در بحرانی قرار بگیرید چه خواهید کرد؟ فکر کردن مداوم به راهحل برای مشکلات احتمالی باعث افزایش توانایی ذهنی و انعطافپذیری در رویارویی با مشکلات و گرفتاریهای واقعی زندگی خواهد شد. شاید فکر کردن به بدترین اتفاقهای ممکن کمی غیرمنطقی به نظر برسد، اما اگر روزی واقعا بدترین اتفاق برایتان رخ بدهد، این پیشبینیها و راهحلهایی که از قبل به آنها فکر کردهاید به کمکتان میآید و نمیگذارد بیش از حد استرس پیدا کنید و توانایی فکر کردنتان را از دست بدهید. بلکه بدون غافلگیر شدن کاملا آگاهانه و آرام برای حل کردن مشکل عزم خود را جزم میکنید.

8. از مشکلات فرصت بسازید

زندگی همیشه پر از دشواریها و مشکلات است. در شرایط سخت است که ما مهمترین درسهای زندگی را میآموزیم و قدرت تحمل خود را بالا میبریم. مشکلات فرصتهایی را پیش روی ما قرار میدهد که ممکن بود هیچ وقت در زندگی با آنها روبهرو نشویم. پس از فرصت پیش آمده استفاده کرده و با دقت مشکل خود را بررسی کنید.

سختیها فرصت تغییر شرایط و بازآفرینی خودتان را فراهم میکند. در حقیقت اگر با چشم باز به شرایط موجود نگاه کنید ممکن است پُلی که پیش از این متوجه آن نبودید پیش روی خود ببینید که بتواند شما را از مهلکه به در ببرد. ناپلئون هیل، نویسنده کتاب «بیندیشید و ثروتمند شوید»، این موضوع را اینگونه بیان میکند: «هر سختی مانند بذری برای سودی هماندازه یا حتی بزرگتر از آن سختی است.» راز اصلی موفقیت، توانایی در نظر گرفتن مشکلات به عنوان فرصتی برای تغییر خود و شرایط موجود است.

9. هدف را مشخص کنید

زمانی که شرایط زندگی سخت میشود، اگر ذهنیت مشخص و شفافی از علت کاری که انجام میدهید و این که چه کاری میخواهید انجام دهید داشته باشید، بسیار کمککننده خواهد بود. اگر برای اهداف خود اشتیاق و برنامه داشته باشید، انگیزه کافی برای تلاش مداوم تا زمانی که موفق شوید را خواهید داشت. گاهی اوقات، بعضی موارد خارج از کنترل هستند و میتوانند باد را از بادبانهای حرکتی خارج کنند. اما اگر در حال انجام کاری هستید که برایتان معنا و مفهوم دارد، همیشه راهی برای برگشت به مسیر موفقیت خواهید یافت.

زمانی که موضوعی از اهمیت بالایی برخوردار باشد، انگیزه کافی برای دنبال کردن آرزوهایتان را فراهم میکند. اُپرا وینفری، میزبان برنامه تلویزیونی موفق اُپرا، مثال خوبی برای این مورد است. او پس از گذراندن یک بحران شدید توانست از طریق کاری که عاشقش است به زنی میلیاردر تبدیل شود. او میگوید: «اشتیاق نیروی محرکه است. میتوانید انرژی برآمده از تمرکز روی کاری را که برایتان هیجانانگیز است احساس کنید.»

10. به تواناییهای خود ایمان داشته باشید

کسانی که از پس مشکلات بخوبی برمیآیند پیش از هر چیز به تواناییهای خود برای پیدا کردن راهی به سمت جلو ایمان دارند. اگر ناامید و بی رمق باشید، بیشک راهی به سوی موفقیت نخواهید یافت.

برای غلبه بر مشکلات باید به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته و تواناییهایتان را باور داشته باشید. سعی کنید ذهن روشنی داشته باشید و به استعدادها، دانشفنی و هوش خود فرصت شکوفایی دهید تا با کمک آنها خود را از شرایط سخت رها کنید.

اگر میخواهید بیشتر تحت تاثیر این مورد قرار بگیرید بهتر است به داستان زندگی والت دیسنی، طراح پویانماییهای معروف و موسس شرکت پویانمایی دیسنی توجه کنید که از اولین کارش به خاطر خلاقیت نداشتن اخراج شده بود. ولی او ناامید نشد و هیچوقت باور به خود و رویاهایش را از دست نداد. او در نهایت موفق شد شرکتی تاسیس کند که در حال حاضر تبدیل به شرکت عظیم چند ملیتی والت دیسنی شده که یکی از شرکتهای بزرگ رسانههای گروهی دنیای امروز است. او در یکی از مصاحبههای خود گفته بود: «تمام سختیهایی که در زندگی چشیدم، تمام مشکلات و معضلاتی که داشتم، همه و همه من را قویتر کردند... شاید زمانی که درگیر آن مشکل هستید متوجه این موضوع نباشید، اما گاهی خوردن یک مشت به دهانتان بهترین اتفاقات زندگی شما را رقم خواهد زد.»

مترجم: عسل اخویان طهرانی

جامجم

منبع:Entrepreneur

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها